אני חייל משוחרר שמנסה למצוא תפריט מאוזן ובריא. יש לי קושי באכילת ירקות, ואנחנו אוכלים הרבה מזון מטוגן בבית. מה תוכלי להמליץ לי לאכול כדי לבנות תפריט מתאים עבורי?


“לארוחת הבוקר הייתי ממליצה לך לאכול טוסט עם שתי פרוסות לחם מלא וגבינה צהובה. בצהריים תבקש מאמא שלא תכין לך אוכל מטוגן וגם לא מבושל בשמן, אלא שתעבור למזון אפוי או מבושל במים, וכך, במקום שתאכל דג מטוגן או שניצל, תוכל לבחור באפשרות בריאה יותר ולהכין לעצמך דג אפוי או כ־200 גרם חזה עוף עם מעט ספריי שמן. הרבה מטופלות שלי אומרות שזה מאוד טעים. לצד מנת החלבון תוכל להוסיף מעט אורז בסמטי מלא, ומדי פעם, לפי מצב הרוח, להחליף את האורז בפסטה מקמח מלא. מעבר לזה, כדאי לך לנסות ירקות אפויים. יש להם טעם ומרקם שונה מטעמם של ירקות טריים, ואולי כך תוכל לגוון את התפריט יותר. לארוחת ביניים כדאי שתשתה כוס מיץ תפוזים סחוט טבעי ואפילו תפוח כדי שתוכל לקבל את כמות הוויטמינים הדרושים עבורך. לארוחת הערב אתה יכול לאכול ביצה קשה או חביתה, יוגורט או גבינה לבנה עם שתי פרוסות לחם מלא ולמצוא בהדרגה ירק שאתה כן מסוגל לאכול ולשלב אותו בתפריט כדי שתוכל לשמור על תפריט בריא יותר”.



בשנה האחרונה התחלתי ליטול ציפרלקס, וכתוצאה מכך גיליתי שעליתי מאוד במשקל. מה אני יכול לעשות כדי לרדת, והאם יש כדור שכדאי לקחת שיצליח לעזור לי לרדת במשקל?


“בעבר שוחחתי ארוכות על הנושא עם פסיכיאטרית שטענה כי נוגדי הדיכאון כלל לא מעוררי תיאבון כמו שחשבו פעם. זהו ממש מיתוס. מה שקורה בפועל הוא שמטופלים נוטלים את הכדור במהלך דיכאון, וככל שעובר הזמן הוא משפר את מצב הרוח ובו־בזמן כמות האוכל שהמטופלים אוכלים עולה. אם אתה נשאר רעב באמצע ארוחה, הפתרון הוא להגדיל את השובע בלי להגדיל את הקלוריות. לצורך העניין אם אתה אוכל מעט אורז וחזה עוף, המלצתי היא שתוסיף יותר סלט ירקות, וכך תגדיל את נפח המנה בצורה משמעותית”.



לפני כמה שבועות התחלתי לשמור על תפריט דיאטטי. האם אני יכול להחליף את פרוסות הלחם הקל בפריכיות?


"הסיבה לכך שפריכית נחשבת כדלת־קלוריות היא מפני שהיא עשויה ברובה מאוויר. לפריכיות אורז יש מדד גליקמי גבוה, כלומר הן גורמות לעלייה מהירה ברמת האינסולין בדם. ההמלצה היא לאכול לחם קל, וכך, במקום לאכול ארבע פריכיות עם גבינה לבנה או עם קוטג', תוכל לאכול שתי פרוסות לחם קל עם גבינה ובעצם לאכול את אותה הארוחה עם הרבה פחות קלוריות".





מה לדעתך הכי מומלץ לאכול אחרי אימון ספינינג?


“התשובה לשאלה הזו תלויה בשעה שבה את מבצעת את אימון הספינינג שלך. אם את מבצעת את האימון בבוקר, את יכולה לחזור הביתה ולאכול ארוחת בוקר נחמדה הכוללת חביתה, סלט, ירקות ושתי פרוסות לחם קל. אם את עושה את האימון בשעות הערב, מספיק שתאכלי ארוחת ערב סטנדרטית”.



כמה קלוריות יש בקפה הפוך קטן על בסיס מים, והאם עדיף לעבור לקפה על בסיס חלב סויה?


“בקפה הפוך קטן על בסיס מים אנחנו כמעט לא צריכים לספור קלוריות, יש בו כל כך מעט. אם את לא יכולה לשתות חלב רגיל, את בהחלט יכולה להחליף את חלב הפרה בחלב סויה בהמשך לתחושות שלך ולטעמך האישי”.



אני בת 33 וסובלת מחיידק הליקובקטר פילורי. מה מותר לי לאכול בתקופת הטיפול?


“הטיפול התרופתי שנותנים בתקופה זו הוא בעצם סוג של אנטיביוטיקה, ועל כן אין הגבלה כללית על מה שמותר או אסור לאכול. יש כאלה המאמינים בשילוב של פרוביוטיקה בעת הטיפול, אבל אני פחות מתחברת לאמונה זו. דבר נוסף שהייתי ממליצה לך הוא לא לאכול ירקות טריים כמו גזר, אלא לשלב בתזונה היומימית שלך מזונות רכים ולהפריד בין מזונות לנוזלים. לסיום הייתי ממליצה לשלב בתפריט היומי גם מזונות סופחי חומצה, וכך במקום פרוסת לחם לאכול צנימים או מעט שקדים”.



מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM


ערכה: עדן בן ארי