שאלה: אני בת 34. בשנה האחרונה אני שומרת מאוד על המשקל, עד כדי כך שאני לא יוצאת לבית קפה עם חברות בשעות הערב כדי לא להתפתות ולאכול מאכלים שלא מתאימים לתפריט שלי. לצערי, הדבר פוגע בי מאוד ברמה האישית, ואני לא יודעת מה לעשות. מה דעתך? 
“חבל שאת מונעת מעצמך מפגשים חברתיים רק משום שאת שומרת על המשקל. את חייבת ללמוד לשלב את ההחלטות שלך בחיי היומיום שלך  ולא להימנע ממפגשים חברתיים, שהם דבר שבשגרה. לדעתי, את בהחלט יכולה להגיע לבתי קפה או מסעדות עם חברות ולהזמין בנחת את הדברים הנכונים שיתאימו לתפריט שלך. מעבר לזה, המלצה נוספת שאני יכולה לתת לך היא להכין את עצמך לכל מפגש. לאכול קצת פחות קלוריות לפני המפגש, ואז לבחור מה שאת רוצה מהתפריט עם יותר קלוריות בלי להרגיש שאת מוגבלת. למשל, אם את עובדת לפי תפריט תזונתי של 1,200 קלוריות ביום, אזי את יכולה לפתוח את ארוחת הבוקר שלך בגביע יוגורט 0% שומן, תפוח ירוק חתוך וכף של פירות יער קפואים. בצהריים תכיני לעצמך סלט ירקות עשיר וביצה קשה או חזה עוף, לפי מה שאת אוהבת".

"בארוחת הביניים את יכולה לאכול תמר מג’הול עם 7 שקדים וכוס קפה שחור. אם נעשה חישוב מהיר, הגעת עד עכשיו לפחות מ־400 קלוריות, מה שמאפשר לך לאכול ארוחה של עד 800 קלוריות בבית הקפה או במסעדה עם חברות, ואת יכולה להרשות לעצמך לאכול מה שאת רוצה בהתאם לתקציב הקלוריות שלך. אם את יודעת מראש לאן אתן יוצאות, את יכולה להיכנס לאתר האינטרנט של אותה המסעדה, לראות את התפריט ולחשב בנוחות שלך את כמות הקלוריות שאת מתכננת לצרוך, וכך אם אתן עתידות לצאת למסעדת בשרים, למשל, את יכולה לאכול כ־200 גרם סטייק אנטרקוט עם שתי כפות אורז וסלט ירקות. בהתחלה פעולת חישוב הקלוריות אולי תרגיש לך מתישה, אבל בהדרגה תגלי שזה כמו ללמוד לנהוג: עם הזמן זה ישתפר וירגיש לך טבעי ונוח”. 


שאלה: גיליתי שאני סובלת ממחסור חמור בחלבון ונאלצתי לשנות את התפריט התזונתי שלי בצורה משמעותית, אבל אני מרגישה שמאז שהתחלתי לאכול מזון שמכיל חלבון ולהתעמל עליתי במשקל. האם מדובר בשומן או במסת שריר שעלתה?
“עברת שינוי תזונתי בעקבות בעיה בריאותית, וככל הנראה את חווה בהשפעתו עלייה במסת השריר. אם את מרגישה חטובה והבגדים לא צמודים עלייך במיוחד, דעי שהכל בסדר. בשורה התחתונה, המספר שמופיע על המשקל לא בהכרח משקף את רמת השומן בגוף. המשיכי להקפיד על תפריט בריא שמתאים לך, להתעמל ולהתחזק - ואני מאמינה שתרגישי טוב יותר”. 

שאלה: האם אכילת בננות מונעת התכווצויות שרירים? 
“בננה עשירה באשלגן וברכיבים תזונתיים בריאים ומועילים, אבל רמת המגנזיום שלה היא נמוכה ביחס למנה היומית המומלצת לגברים ולנשים. הבננה מכילה פחות מ־30 מיליגרם מגנזיום, ועל כן אכילת בננה לא מספיקה כדי למנוע התכווצויות שרירים. כדי להרחיב את כמות המגנזיום בתפריט היומי, כדאי מאוד להעשיר אותו במוצרים כמו קקאו גולמי, טחינה גולמית ושיבולת שועל שעשירה מאוד במגנזיום. לצורך הדוגמה, ב־100 גרם של שיבולת שועל יש 180 מיליגרם מגנזיום”.
שאלה: אני בת 67 ומאוד אוהבת לאכול זיתים בכל ארוחה. קראתי מחקר שטוען כי אכילת זיתים משפיעה לרעה על הזיכרון שלנו. מה דעתך? 

“מדובר במיתוס. אכילת זיתים אינה פוגעת בזיכרון - אבל אני חוששת שבעקבות רמת הנתרן הגבוהה שיש בזיתים, אכילת כמות זיתים גדולה באופן יומיומי עלולה לפגוע בבריאותך. המלצתי היא שתפחיתי את הכמות ותאכלי לא יותר מ־10 זיתים ביום”. 



מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM