האם אכילת ביצים אורגניות עדיפה על פני ביצים רגילות?
“איכות החלבון בביצים אורגניות הוא גבוה יותר ואין על כך עוררין, אבל אין הוכחות שיש יותר ויטמינים בביצים אורגניות למרות שהתרנגולות אוכלות אוכל טבעי. לפני מספר חודשים ביקרתי בלולים בהם מגדלים תרנגולות בצורה רגילה ואני חייבת לציין שהופתעתי לטובה, התרנגולות נקיות, הכלובים מרווחים והמזון של התרנגולות אומנם לא אורגני, אבל אין תרופות בתערובות המזון וסך הכל נראה שגם שם די טוב להן. כל הסיפורים ששמעתי על מצב התרנגולות בלולים לא מתכתב עם מה שאני ראיתי במהלך הביקור שלי. אני באופן אישי אוכלת ביצים רגילות ולעתים רחוקות משתמשת בביצים אורגניות”.



אני בת 32 ולפני שלושה חודשים ילדתי את בתי הבכורה. אני שמה לב שעליתי למעלה מ־20 קילו ואני מתקשה להוריד אותם. המטבוליזם שלי השתנה, אני סובלת מעצירות ולא מצליחה לרדת במשקל. מה דעתך?
“הסיבה לתקיעות שאת חווה בירידה במשקל ולעצירות יכולה לנבוע מכל מיני גורמים, החל ממחסור בנוזלים ועד לאכילה לא מסודרת ומחסור בסיבים תזונתיים. בתור התחלה הייתי ממליצה לך להגביר שתיית מים במהלך היום, לשלב בתפריט היומי שלך יותר ירקות וחלבונים, וכמובן לצמצם את כמות הפחמימות. דבר נוסף שיכול להועיל לך הוא לבצע רישום במשך שבוע אחד של כל מה שאת מכניסה לפה במהלך היום, וכך תוכלי לראות ולחשב את כמות הקלוריות שאת צורכת. תפריט שאני ממליצה לך לבדוק הוא אכילת מעדן דל קלוריות לארוחת בוקר, מנת פרי לארוחת ביניים, ולארוחת צהרים - חזה עוף או דג בתוספת סלט ירקות טריים וירקות אפויים בתנור. אם את מרגישה רעב את יכולה לאכול עוד יוגורט דל קלוריות כארוחת ביניים או מנת פרי, ולארוחת הערב תוכלי לאכול סלט ירקות גדול וביצה קשה. אני מאמינה שאם תתמידי, תצליחי להביא את עצמך לירידה משמעותית במשקל”.



בתקופה האחרונה התחלתי לעקוב אחר התזונה שלי ולהחליף את הסוכר הלבן בממתיקים מלאכותיים. מהם הממתיקים הכי מומלצים לדעתך?
“מבין כל תחליפי הסוכר ההמלצה שלי היא לבחור להשתמש דווקא בסוכרלוז מכיוון שלא כמו הציקלמט, הסכרין והאספרטיים, לא נמצאו לו תופעות לוואי שליליות. אפשרות נוספת היא לצרוך תחליף סוכר המופק מצמח הסטיביה, אבל חשוב לי לציין שלפי מה שהבנתי במוצרים בהם מוסיפים סטיביה יש גם עוד חומרים שפחות מועילים לגופנו. ממתיק מלאכותי נוסף שבטוח לשימוש הוא האגבה שמופק מקקטוס, והיתרון המשמעותי שלו הוא שאינו משפיע באופן דרסטי על רמת האינסולין בדם והוא יכול להיות טוב לאנשים בעלי נטייה לסוכרת”.



אני אוכלת בכל בוקר דייסת שיבולת שועל עם כף זרעי צ’יה, כף גוג’י ברי, כף טחינה גולמית וכוס חלב סויה. כמה קלוריות יש בזה והאם לדעתך כדאי לי לעבור לאכול ארוחת בוקר אחרת?
“בכף אחת של שיבולת שועל יש 100 קלוריות, בכף זרעי צ’יה יש כ־20 קלוריות, אבל זה לא נחשב ולכן אין צורך שתספרי את זה במאזן הקלוריות שלך. בכף גוג’י ברי יש כ־50 קלוריות ובכף אחת של טחינה גולמית יש 200 קלוריות. בנוסף לכל זה, בכוס חלב סויה יש כ־100 קלוריות ובסך הכל ארוחת הבוקר שלך עשירה מאוד בקלוריות ודי משמינה. אני הייתי מנסה לבדוק איך לצמצמם את הקלוריות בארוחה ומוותרת על כף הטחינה הגולמית, ואולי מורידה את כמות חלב הסויה לטובת מים, לפי טעמך האישי כמובן. וזאת בכדי שתוכלי ליהנות מהיתרונות הבריאותיים של אכילת שיבולת שועל”.



אני בת 46, מקפידה על כושר גופני ומתעמלת מדי יום. הרגלתי את עצמי לשתות שתי כוסות מים לאחר האימון, אבל מכיוון שאני סובלת מריפלוקס, אני חשה צריבה חזקה בגרון. מה יכול לסייע לי להימנע מכך?
“הריפלוקס מתרחש כשהסוגר שנמצא בין צינור הוושט לבין הקיבה לא סגור טוב ואז תכולת הקיבה עולה למעלה ואנו מרגישים צריבה. לדעתי את לא צריכה לשתות את שתי הכוסות בבת אחת, אלא לאט־לאט, לתת למים להיספג ולעבור מהקיבה לגוף ואז לא תרגישי את התחושות הקשות שאת חווה. דבר נוסף שכדאי לך לעשות הוא לשתות במהלך הפעילות הגופנית לגימה קטנה בכל פעם וכך לא תסיימי את ההתעמלות צמאה ולא תזדקקי לשתייה של שתי כוסות בבת אחת”.



האם מותר ליטול טבליות של ויטמין B12 בסמיכות לשתיית קפה או אכילת מוצרי חלב?
“אפשר לקחת B12 מתי שרוצים, עם הארוחות, בין הארוחות, עם מוצרי חלב, ועם הקפה, בלילה או בבוקר, בלי שום קשר לאוכל. הוויטמין נספג בגופנו היטב, בעיקר אם מדובר בטבליות למציצה מתחת ללשון, שניתן לקחת בכל שעה בלי כל בעיה”.



עריכה מטעם 103FM: עדן בן ארי