אני בת 73, וסובלת מבעיית לחץ דם גבוה. כל כדור שקיבלתי, נאלצתי להחליף בכל שנתיים בגלל תופעות הלוואי. מה עלי לעשות?

“אם את בת 73 ואנחנו משוחחים עכשיו, הרי שהטיפול שקיבלת עד כה עבד - כי את חיה ובריאה. רופאים נוהגים להחליף בין סוגי הכדורים להורדת לחץ הדם ומשנים את המינון מעת לעת. הסיבה לכך היא שיש כדורים שונים שפועלים במנגנונים שונים וההשפעה היא טובה יותר. אם הכדור מפסיק להשפיע, מבצעים בדיקה ומחליפים כדור, וזה נורמטיבי לחלוטין.

ייתכן שרוב הזמן את היית מאוזנת ולפתע יצאת מאיזון. עדיף לך להחליף עשרה סוגי כדורים ולהישאר מאוזנת מאשר ההפך. לכן, אם את חשה שישנו כדור שגורם לך לתופעות לוואי שלא נעימות לך, נסי להחליפו עד שתמצאי את הקומבינציה הטובה. פני לרופא מומחה ללחץ דם עם הרשימה של שמות התרופות שקיבלת והוא יסייע לך. אם יש לך ביטוח משלים, אני מציע לך לבדוק מי מנהל מחלקת לחץ הדם בבית החולים הסמוך לביתך. לכי להתייעצות עמו באופן פרטי והגישי את הקבלה לביטוח לאומי. בהצלחה, ובלי לחץ”.
נכדתי בת ה־16 טרם קיבלה את המחזור הראשון שלה, אך כן צמחו לה שערות בבית השחי. היינו בבדיקה הורמונלית לפני כמה חודשים והתבקשנו להמתין - אך אני מודאגת. מה ניתן לעשות?

“מדובר בתופעה מוכרת. יש ילדות שמקבלות מחזור בגיל צעיר ומקבלות כדור להפסקת המחזור, ויש שמקבלות אותו בגיל מאוחר יותר. הכל תלוי בהתפתחות הגופנית - ולכן אין לך סיבה לדאגה. כדי לעקוב אחרי תהליך הגדילה של הילדה, אני ממליץ לכן לבצע בדיקות הורמונליות אצל רופאת המשפחה מעת לעת ולעקוב אחר השינויים. מדי פעם אפשר לזהות את קצב ההתפתחות של הילדה בהתאם לגובה שלה ביחס להוריה. כך, לדוגמה, יש בנות שמקבלות מחזור בגיל 10, אך הן הבנות הכי גבוהות בכיתה, ולעומתן יש כאלה שמקבלות אותו בגיל מאוחר מאוד - אך הן גם התפתחו גופנית מאוחר.

אילו נכדתך לא הייתה בתהליכי התפתחות כלל וכלל, הייתי ממליץ לתת לה כדור או זריקה שיזרזו את התהליך - אך מכיוון שהיא עוד צעירה - הפתרון הזה יוביל למחזור מלאכותי ואין צורך בכך לעת עתה. אם בעוד כמה חודשים הילדה לא תקבל מחזור, אני ממליץ לכן לפנות לגינקולוג שייקח לה דגימת דם ויבצע בדיקה הורמונלית. כך או כך, כדאי לחכות בסבלנות ולתת לטבע לעשות את שלו לפני שמבצעים התערבות רפואית. אל תלחצו על הילדה ואל תלחיצו אותה, אם אתם לא תהיו בלחץ, גם היא לא תהיה”. 

אני בת 75, וחשה זרמים חשמליים קצרים באזור הישבן שלעתים גורמים לי לכאב גדול. לרוב זה מתרחש תוך כדי תנועה. מה עלי לעשות?
“את מתארת כאב נוירופטי שהוא כאב עצבי. זהו כאב שעלול להופיע כתוצאה מגירוי בעצבים שיוצאים מעמוד השדרה באזור L2-L1, ושרלוונטי במיוחד לישבן והירך. לעתים הוא מורגש כמו כאב חשמלי. עלייך לפנות לבדיקת CT או MRI ולבחון את עמוד השדרה המותני הגבוה (L5-L1). אם הכאבים חוזרים ללא תופעות נוספות, יש כדורים שמקלים על העצבים כמו ליריקה או טגרטול שמיועדים לכאבי עצבים. אני ממליץ לך לנסות גם ללכת למרפאת כאב שתוכל להזריק לך סטרואידים ולהקל עלייך מאוד. פני גם לאורתופד ולנוירולוג; השילוב של שניהם יסייע לך למצוא את הפתרון שיקל עלייך וישפר את איכות חייך”. 

ערכה ב-103FM: עדן בן ארי