בחודשים האחרונים התחלתי להוסיף לתזונה היומיומית שלי יותר ירקות. הבנתי שחשוב לאכול ירקות שגדלו באופן אורגני, ללא ריסוס, אבל אני לא יודע לזהות אותם וחושש כי ברוב המקומות מוכרים ירקות רגילים. מה דעתך? 
“כשרוכשים ירקות אי אפשר באמת לעמוד על טיבם ולדעת אם מדובר בירקות אורגניים או בירקות רגילים. לעתים יכול להיות מצב שבו ירקות גדלו באופן אורגני, אבל עד שהגיעו לחנויות, הם כבר התערבבו עם תוצרת חקלאית רגילה. מירקות הניתנים לקילוף תוכל להסיר את הקליפה ובכך להימנע מאכילת ירקות מרוססים בחומרי הדברה. מעבר לזה, המלצתי היא לשטוף את הירקות היטב במים ובסבון ובכך להוריד את רוב הריסוס. הבדל נוסף בין תוצרת חקלאית אורגנית לתוצרת חקלאית רגילה נמצא בטעם. הסיבה לכך היא שהחקלאים משקים גידולים אורגניים במים מתוקים, ואילו גידולים רגילים משקים רק באמצעות מי ביוב שעברו תהליך טיהור”. 
מהם הירקות שאינם מומלצים לאנשים הסובלים מחוסר איזון בבלוטת התריס? 

"ירקות ממשפחת המצליבים כמו קולרבי, כרוב, כרובית, צנונית או כרוב ניצנים - מכילים חומרים המשפיעים על תפקוד בלוטת התריס, ולכן יש צורך לאכול את הירקות האלה, אם בכלל, רק בצורה מבושלת, שבה רוב החומרים שפוגעים בתפקוד הבלוטה נהרסים".
אני בת 64 ומעוניינת לרדת קילו או שניים כדי להרגיש טוב יותר. אני שומרת על אורח חיים בריא, מתעוררת מוקדם בכל בוקר, מקפידה על תזונה בריאה ועושה פעילות גופנית כל יום. מה התפריט הכי מתאים למצבי?
“יש הרבה תפריטים שיכולים להתאים למצבך ושיסייעו לך לרדת במשקל כפי שאת רוצה. ההמלצה שלי היא לפתוח את הבוקר עם דייסת שיבולת שועל, שעשירה מאוד בוויטמינים ובמינרלים. חשוב שהדייסה תהיה על בסיס מים ובתוספת כפית זרעי צ’יה ופרי. בהמשך הבוקר תוכלי לאכול חביתה וסלט ירקות גדול, ולארוחת ביניים תאכלי פרוסת לחם אחת עם כף גבינה או כף טונה במים. לארוחת צהריים בשלי לך מנת עוף וירקות בתנור. ארוחת הביניים הבאה יכולה להיות גביע יוגורט, ובערב חתכי סלט גדול עם שתי פרוסות לחם קל וגבינה. אם את בוחרת דווקא לאכול לחם רגיל בערב, ההמלצה שלי היא לאכול פרוסה אחת. מעבר לזה, אני חושבת שעדיף שתרדי לאט, אבל בטוח. דעי שבגלל שאת משלבת הרבה ירקות ומוצרי חלב בתפריט, הוא מתאים לך גם מבחינת ערכים תזונתיים”. 
האם שילוב של שתיית תה ירוק בתזונה היומית שלי יכול לסייע בירידה במשקל?
"על פי מחקרים שפורסמו, שתיית תה ירוק בתום ארוחה יכולה לסייע לירידה במשקל משום שלתה הירוק יש יכולת להפחית את כמות השומן שנספגת בגוף. אולם לדעתי, הנושא לא נבדק מחקרית מספיק, ויש צורך לבדוק אותו לעומק. חשוב לזכור כי לתה הירוק יש יתרונות בריאותיים רבים, והוא מומלץ יותר מתה שחור, ומעבר לזה כדאי לנסות לשלב בתפריט היומי גם שתיית קפה ירוק, אם את אוהבת, משום שהוא לא עבר תהליך של קלייה כמו הקפה השחור, והוא גם עשיר מאוד בוויטמינים". 
האם אפשר לשלב טחינה בדיאטה ואם כן, איזה סוג הוא הבריא ביותר? 
“טחינה נחשבת מזון מאוד בריא – היא עשירה בסידן, מלאה בברזל ובוויטמינים רבים, ועם זאת מכילה אחוז שומן גבוה. ההמלצה שלי היא לשלב את הטחינה כמנת שומן, וכך בשעה שתכיני סלט, במקום להשתמש ברוטב מוכן או בשמן זית, תוכלי להוסיף טחינה וליהנות מהיתרונות הרבים שלה. כשמדובר בטחינה גולמית, הכמות המומלצת היא כפית, ובטחינה מוכנה מראש הכמות המומלצת ביותר היא בין כף לשתי כפות. אני ממליצה להוסיף טחינה לסלט על בסיס קבוע כי לטחינה יש ערך מוסף שלא קיים בשמן”.
מה ההבדל בין סוגי הקקאו הקיימים בשוק, ואיך אדע מה הסוג הבריא עבורי?
"סוגי הקקאו נבדלים זה מזה: כל אחד עבר תהליך ייצור שונה, מגיע מארץ אחרת ובעל אחוזי שומן  שונים. עם זאת, ההבדל הוא בעיקר בטעם. הקקאו הוא בעל נוגדי חמצון חשובים ואנטי־אוקסידנטים חשובים. אני ממליצה שתנסי לשלב בתזונה פולי קקאו נא, שעשירים מאוד בוויטמינים". 
ב אני מוסיף לאוכל מלח בלי לטעום אותו וחושש שאני מזיק לבריאותי. מה דעתך?

“חלק גדול מהמלח שאנו צורכים במהלך היום מגיע אלינו לאו דווקא מהמלחייה. אנשים שאוכלים בשר שעבר הכשרה, למשל, מכניסים לגופם כמות נכבדת של מלח. מוצרים מעובדים - מלחמים, דרך גבינות, בייגלה ורוטב סויה ועד זיתים, חמוצים וחטיפים למיניהם - עשירים במלח. כדי להבין מה המצב שלך ואם כמות המלח שאתה מוסיף לאוכל תקינה עבורך, אתה צריך לעבור על התפריט היומי שלך ולראות כמה מוצרים מעובדים אתה אוכל”. 



 מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM

עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי