אני מאוד אוהבת לאכול פסטה במסעדה, ותוהה מה יותר משמין - רוטב שמנת או רוטב עגבניות?


“אנשים רבים בטוחים שפסטה ברוטב עגבניות היא דיאטטית לעומת פסטה ברוטב שמנת, אבל מדובר במיתוס. נכון, אין כל ספק שרוטב עגבניות הוא בריא יותר ועשיר בנוגדי חמצון, אבל מבדיקה שערכתי מאחורי הקלעים של מסעדות איטלקיות, כשמזמינים מנת פסטה במסעדה כדאי להזמין דווקא מנה ברוטב שמנת. בשמנת מתוקה יש כ־300 קלוריות למכל שלם. באריזה אחת קטנה של רסק עגבניות יש בערך 100 קלוריות. אם שמים בסיר שתיים כאלה ומוסיפים כ־40 גרם שמן זית איכותי, ברוטב שהתקבל יש לא פחות קלוריות מאשר ברוטב של שמנת. המסקנה: כשאנחנו מכינים פסטה בבית יש בידינו את האפשרות לצמצם את כמות הקלוריות, אבל אם את בוחרת לאכול פסטה במסעדה, את בהחלט יכולה לאכול מנת פסטה ברוטב שמנת”.



 



אני אם לשלושה ילדים. האם יש חשיבות לשמירה על זמני אכילה קבועים בבוקר?
“למבוגרים רבים לא מתעורר רעב בבוקר, ולכן אני לא חושבת שיש להקפיד על אכילת ארוחת בזמנים קבועים. יש כאלה שאם הם יאכלו בכוח, זה רק יפתח להם את התיאבון בכוח למשך כל היום או יעשה להם כאב בטן. כשמדובר בילדים, שמירה על ארוחת בוקר היא חשובה מאוד. ארוחת הבוקר היא שבירת הצום של הלילה. לאחר שעות רבות ללא מזון הגוף מתרוקן ממאגרי הגלוקוז שלו ונותר חסר אנרגיה. הגוף דורש שנמלא את המצברים לקראת היום שלפנינו כדי שיוכל לעמוד במשימות הרבות העומדות לפניו. אכילת ארוחת בוקר בזמנים קבועים מפחיתה הפרעות קשב וריכוז, משפרת את ההישגים בלימודים וחשובה להתנהלות היומיומית אצל ילדים עד כדי כך שלדעתי כדאי לצמצם כעשר דקות משעות השינה של הילדים כדי להקדיש לארוחה זו את הזמן הראוי לה”.

כיצד אפשר לשלב במהלך דיאטה גלידת יוגורט עם תוספת פירות?
“אני מאוד מחבבת גלידות יוגורט. הן בריאות יותר מגלידות אחרות שמבוססות על שמנת. כמו כן, יש בהן הרבה יותר סידן, והן דיאטטיות יותר. כוס אחת של גלידת יוגורט ללא סוכר שווה כ־90 קלוריות, ואילו כוס גלידת יוגורט רגילה שווה כ־120 קלוריות. חשוב לקחת בחשבון את התוספות. אם את מוסיפה לגלידה כזו מעט פירות, את יכולה להגיע ל־150 קלוריות, השוות בערכן לנשנוש ביניים בזמן דיאטה, ואין עם זה בעיה. אם את רוצה להוסיף גם סירופ, סילאן או רטבים - כדאי שתדעי כי כל כפית מוסיפה כ־30 קלוריות למנה, וככל שתוסיפי יותר, המנה הופכת לעשירה בקלוריות".

בני בן ה־13 החל להקפיד על כושר גופני, תזונה נכונה והרמת משקולות. איזה תפריט תזונתי יכול להתאים לו?
“לעתים הרמת משקולות בגיל מוקדם עלולה לפגוע בצמיחה המקסימלית לגובה, ולכן אני ממליצה לך לבחור מדריך שיעניק לו ליווי מקצועי מתאים. אם הוא מעוניין לבנות מסת שריר בצורה נכונה, הוא חייב לשלב יותר חלבונים במהלך היומיום. צריך לחשב את המשקל שלו לעומת כמות החלבונים שהוא עתיד לאכול ביום, ולקחת בחשבון שבימים שבהם הוא מתאמן הוא צריך קצת יותר חלבון. על כל קילו שהוא שוקל הוא יכול להוסיף לתפריט התזונתי שלו שני גרם חלבון. אם הוא מעוניין לשתות שייק חלבון, אין כל בעיה להעשיר את התפריט היומי שלו עם אבקות חלבון. אבקת חלבון עשויה ממי גבינה - תוצר לוואי של ייצור גבינה המכיל אחוז חלבון גבוה ואיכותי, אפילו יותר מחלבון ביצה. חשוב שתבדקי היטב את רשימת הרכיבים על האריזה, כי מדובר בשוק בעל עשרות מוצרים, וחשוב לבדוק שאין חלילה מרכיבים העלולים לפגוע בגדילה של הילד”.

לפני כמה שבועות התחלתי להקפיד על תזונה צמחונית. מתי הזמן הכי טוב ליטול ויטמין B12?
“לוויטמין B12 יש חשיבות עצומה לתפקוד הגוף. אני ממליצה לך לבדוק עם רופא המשפחה שלך אם יש לך חוסרים בוויטמין. בעיקרון, אפשר ליטול ויטמין זה בכל שעות היממה - לא משנה מה אכלת או לא אכלת. הוויטמין נספג היטב, בעיקר אם מדובר בטבליות למציצה מתחת ללשון”. 

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM