מועצת התלמידים והנוער הארצית דורשת משר התחבורה, ישראל כץ, לאייש שש-שמונה משרות נוספות של בוחני נהיגה כדי לקצר את משך ההמתנה הארוך למבחני נהיגה מעשיים. לדברי המועצה, משך זמן ההמתנה הממוצע מגיע כיום לשלושה חודשים ובמקרי קיצון גם לחצי שנה. גורמים מקרב התלמידים הגיבו אמש בציניות וטענו ששר התחבורה מסרב לפגוש את נציגיהם מזה מספר שנים, אבל לו היו משתמשים בשירותיו של המאכר (לכאורה) דני נוימן, כנראה שכבר היו מצליחים להיפגש איתו. "שר התחבורה", נכתב באחת התגובות, "כבר שש שנים לא מוכן להיפגש עם נציגי הנוער אבל עם מיזם הצ'קלאקות הוא מוכן. דני נוימן - זקוקים לעזרתך!".



בפוסט בפייסבוק שהופנה אל התלמידים ובו מתוארים צעדי המחאה המתוכננים, מתוארת השתלשלות העניינים אשר הובילה, לדעת התלמידים, למצב הנוכחי. לדבריהם, החל משנת 2003, שבה העסיק משרד התחבורה 149 בוחני ובוחנות נהיגה, צומצם מספר הבוחנים בעוד שמספר התלמידים המבקשים לגשת למבחן המעשי עלה.



במהלך שנת 2015, על פי המידע שבידיהם, ירד מספר הבוחנים המועסקים בפועל ל-133 ואילו מספר התלמידים שמבקשים לגשת לטסט עמד על כ-100 אלף. במועצת התלמידים והנוער הארצית החלו להתקבל פניות רבות של תלמידי נהיגה בנוגע למשך זמן המתנה ארוך מאוד לטסט ולכן ערכה המועצה "מיפוי ארצי בקרב כ-1,000 בני נוער מכל רחבי הארץ". לדבריהם, סקר זה העלה שמשך זמן ההמתנה למבחן מעשי עמד על יותר משלושה חודשים - ולעיתים אף על חצי שנה.



"תלמידים", כותבים אנשי המועצה, "ממשיכים לחכות תקופות ממושכות לטסט, ונאלצים להוציא סכומים גדולים של כסף על מנת לשמר את רמת הנהיגה שלהם בעזרת שיעורים נוספים. כלומר, נוצר קשר ישיר בין מצבם הכלכלי של התלמידים לבין יכולתם להוציא רישיון נהיגה". מועצת התלמידים העלתה את הבעיה עד כה מול ועדת הכלכלה של הכנסת, הוועדה לפניות הציבור של הכנסת, המנכ"ל והסמנכ״ל של משרד התחבורה וראש אגף הרישוי במשרד, מנכ"ל משרד האוצר ושר האוצר, וכן מול שר התחבורה.



דרישת התלמידים היא לאייש שישה-שמונה תקנים נוספים של בוחנים, ולאחרונה הציב יו"ר המועצה, אליאב בטיטו, אולטימטום בוועדה לפניות הציבור של הכנסת לפיו אם לא יימצא פתרון עד ליום שישי שעבר, האחד בינואר, תחריף המועצה את צעדי המחאה שלה. ואכן, בשישי שעבר שלחו הנציגים מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, המבקש את התערבותו בנושא וביום חמישי בשבוע הבא, ה-14 לינואר, הם מתכננים "יום מחאה ארצי" שבסופו תתקיימנה שורת הפגנות בכל רחבי הארץ. "ביום הזה", מבטיחים נציגי התלמידים, "נבהיר לשר התחבורה שהוא התעסק עם הציבור הלא נכון... הנוער לא שותק!"



נכון להיום מתוכננת ההפגנה המרכזית להיערך בירושלים, ואילו הפגנות נוספות מתוכננות לבית שאן, גבעת זאב, גוש עציון, הרצליה, חדרה, חיפה, כפר ורדים, כפר סבא, מגדל העמק, מודיעין מכבים רעות, מיתר, מעלה אדומים, נשר, פתח תקווה, קריית שמונה, ראשון לציון, רחובות, רמת גן, רעננה ותל אביב.



המועצה אף מציעה לתלמידים שמתגוררים בערים שבהן לא אורגנו הפגנות להצטרף למחאה ולארגן הפגנות גם במקומות נוספים, אלא שכפי שפורסם לראשונה ב"מעריב", מועצת התלמידים עלולה לגלות שהיא "יורה לעצמה ברגל": במקום להיאבק על כך שמשרד התחבורה יציב יעד של העלאת שיעור התלמידים שעוברים כל מבחן – וזאת באמצעות הגברת הפיקוח על לימודי הנהיגה ועל הבוחנים – התלמידים משחקים לידיו של שר התחבורה שהצהיר לא אחת שהפתרון למצוקת הטסטים הוא הפרטת מערך המבחנים.



מסמכים פנימיים שהגיעו לידי "מעריב" מגלים שהפרטה כזאת תגרום בין השאר להעלאת מספר המבחנים הממוצע שיידרש כל תלמיד נהיגה לעבור בדרך אל רישיון הנהיגה המיוחד מ-3.25 מבחנים כיום לארבעה-חמישה מבחנים לאחר ההפרטה, דבר שייקר את תהליך לימוד הנהיגה בלפחות 1,000 שקלים לתלמיד, בממוצע.



לעומת זאת, העלאת שיעור ההצלחה במבחנים מ-20% כיום ל-50% לא רק תוזיל את הליך הלימוד ותוריד את ממוצע המבחנים אל בין שניים לשלושה, אלא גם תפתור את מצוקת המבחנים בין לילה מבלי להוסיף תקנים נוספים של בוחני נהיגה.