קבוצת הג'רוזלם פוסט ועיתון מעריב מקיימים היום (רביעי), בפעם השנייה במהלך חצי השנה האחרונה, כנס בחירות. מנכ"ל דלק קידוחים, יוסי אבו, שוחח במהלך הכנס עם הפרשן והעורך הכלכלי יהודה שרוני. "אנחנו סיימנו למעלה מ-9 אחוז מהפרויקט לוויתן, וכפי שאמרנו מהתחלה - המטרה שלנו הייתה להזרים גז ישראלי לפני שדצמבר 2019. אנחנו אפילו מקדימים. ישראל ומצרים התחילו לקבל גז טבעי מהפרויקט", ציין אבו. 
אתה לא מודאג מהמחאות על הנזק סביבה?
"אם אנחנו מסתכלים על הדברים שהגז מביא למשק הישראלי, רוב הייצור הוא בגז טבעי. הגז יפחית בצורה דרמטית את פליטות וזיהום האוויר. מדינת ישראל בחרה את האלטרנטיבה שגם תיתן מענה לביטחון האנרגטי, ותיתן מענה לאיכות הסביבה בישראל. ישראל עצמאית לחלוטין בייצור אנרגיה, זה יעלים את כל מה שהוא לא גז טבעי, פחם של ייצור חשמל למשל, להחליף דלקים נוזליים".
למה לא עושים שימוש מואץ בגז, שהולך להיות המשאב הטבעי הכי חשוב שלנו, בחשמל, תחבורה ותחנות כוח?

"שלב א' של הפרויקט יכניס למדינה 250 מיליארד שקל. הפחם המזהם שפוגע בבריאות שלנו משלם אפס מס ואנחנו 50 אחוז. זה מכשיר שגם יעזור לצמצם את הגירעון. זה למעלה ממיליארד שקלים, מה שבכל שנה יעזור לצמצם גירעון". 
לפני שנה החליטה המדינה להקים ארבע תחנות למשאיות. איפה זה עומד?
"מדינת ישראל הקצתה את המשאבים, אבל אנחנו תקועים בוועדות תכנון. זה משהו חדש, יש ביורוקרטיה שלוקחת זמן. אם מדינת ישראל עוברת לשימוש בגז טבעי בתחבורה או בחשמל אנחנו מפחיתים את התלות בייבוא דלקים. אנחנו גם מפחיתים דרמטית את זיהום האוויר והחולי. יש פה כלי שאם ידעו לעבוד איתו נכון, זה יכול לטפל גם בצמיחה וגם בצמצום תחלואה".
המחיר שאתם גובים ליחידה של טיהור גבוה ב-5 דולר למי טיהור. המחירים בארה"ב הרבה יותר נמוכים. לא "דפקתם" את חברת החשמל? דבר שיתגלגל אלינו בסופו של דבר?
"תמיד אנשים ירצו לשלם פחות. אם אני מסתכל ברמה האזורית המחירים בישראל מאוד אטרקטיבית. מחיר זה עניין של עלות. מדינת ישראל חסכה 45 מיליארד שקלים לעומת דלקים אחרים, מכניסת הגז הטבעי חתכנו במחצית את עלויות הדלקים של חברת החשמל. אם לא היה גז טבעי מחיר החשמל היה עולה".
 הבטיחו לנו תמלוגים מהגז, מתי נראה את הכסף? 
"זה קורה עכשיו, תמלוגים ומיסים מלווייתן אמורים להיות למעלה מ-200 מיליארד שקלים למדינת ישראל".