השנה האחרונה בתחום ההיי טק הישראלי הציבה לא מעט אתגרים מסקרנים בפני תאגידים וחברות. ראשית, גם בשנת 2015 המשיכה התעשייה האווירית להיות המעסיקה הגדולה בתחום עם מעל 16 אלף בני אדם. שנית, הענף הבולט בתחום זירת הטכנולוגיה העילית הוא תחום התוכנה. בתחום הזה מועסקים 50 אלף עובדים וקיים עדיין מחסור מובנה של בערך 5,000-6,000 דורשי עבודה נוספים. מעבר לכך, בהשוואה לשנת 2010 זינק מספר העובדים בהיי טק בלא פחות מ-7% וכיום הוא עומד על מעל 260 אלף ישראלים.

מכל הנתונים המופיעים לעיל קל להבין מדוע שוק העבודה בתחום ההיי טק משמש כקטר של המשק הישראלי. המיתון של שנת 2010 הגיע ככל הנראה לסיומו ועל כך יש הסכמה גורפת. מצד שני, מעניין  לסקור את המגמות של העת האחרונה כדי לנסות לדלתות מאפיינים, תכונות ונתונים.

מה משמעות השינויים ברמות השכר והביקוש לעובדים?

הפריזמה העיקרית דרכה ניתן לסכם את השנה האחרונה בהיי טק הישראלי היא פערי רמות השכר והביקוש לעובדים. כאן מגלים כי מבחינת תתי תחומים, התעשייה הבולטת בה עלה הביקוש לעובדים היא אפליקציות מובייל. השינוי בביקוש לעובדים עבר את רף ה-23% והוא גרר אחריו גם שינוי של 9% ברמות השכר. לצורך השוואה, בענף הביג דאטה השינוי ברמות השכר עומד על 12% אך השינוי בביקוש לעובדים הוא 19% בהשוואה בין 2015 ו-2014. 
יש תעשיות ותחומים בהם השינוי ברמות השכר ובביקוש לעובדים הוא שלילי. היות ועדיין לא סיימנו את שנת 2015 ניתן להיעזר בנתוני 2014, המצביעים על ירידה של 9% ברמות השכר של עובדים בתחום ציוד התקשורת ועל ירידה לא פחות משמעותית של 13% בביקוש עבורם. בנוסף, בתעשיית השבבים חלה ירידה של 8% בין הרבעון ה-1 של 2014 לבין כל שנת 2013 ועוד ירידה של 16% בביקוש לעובדים מן הסוג הזה. אם ננסה להפוך את הממצאים למסקנות, נגלה שהתעשיות המובילות הן אפליקציות מובייל, ביג דאטה ואינטרנט אונליין, בעוד התחומים שהולכים ומאבדים את מעמדם הם ציוד תקשורת ושבבים.

מספר עובדים ללא שינוי והביקוש לאנשי חומרה ותוכנה
בשנת 2015 הוכיח ענף ההיי טק שניתן להגדירו כיציב. החששות של 2010 הגיעו לסיומן עם התבססות של חברות גדולות ותאגידים בינלאומיים, כמו גם לאור התפלגות עובדים אחידה בין החברות. בשנת 2010 לדוגמא חברות האינטרנט והתוכנה לבדן היוו מעל 60% מכלל חברות ההיי טק בישראל, לעומת מספרן השנה שעומד על 50%. בחלוקה לסקטורים בתעשייה מוביל תחום האינטרנט עם 1,532 חברות, תחום התקשורת עם 1,117 חברות ותחום ה-IT עם בערך 1,000 חברות. 
הביקוש לאנשי חומרה ותוכנה לא עומד להסתיים בקרוב. ניהול מערכות מידע מקבל מקום של כבוד בקרב יצרניות ציוד ומערכות אלקטרוניות, חברות פיתוח תוכנה ויצרניות ציוד ומערכות תקשורת. למרות שרק פחות מעשר חברות היי טק ישראליות בינלאומיות מגיעות למחזור של מעל מיליארד דולרים בשנה, החברות הבינוניות והקטנות ממשיכות להתפתח, לגדול ולהתעצם. 
נתוני שנת 2014-2015 מנבאים ביקוש לתפקידי שיווק אונליין, תמיכה טכנית, תפעול וניהול פרויקטים והנדסת תעשייה והנדסת מכונות. הסיבה לכך היא שענף ההיי טק הוא אמנם דינאמי וגמיש, אך הגידול במספר הגיוסים עוד לא פוגש את הביקוש.