שלא כמו דוגמניות אחרות, שירז טל דווקא מאוד שלמה עם הגיל, והיא ממש לא שואפת לעגל אותו למטה. "אני בת 42.5, אז לא להוריד לי את הגיל", היא מבהירה בתחילת הראיון שלנו. עם שיער שחור בוהק וחלק ועיניים כחולות חודרות, טל, שידעה קריירה בינלאומית מפוארת, עדיין נחשבת מודל היופי הישראלי. "אין לי שום בעיה עם הגיל, זה רק מספר וכל אחד מתנהל אחרת עם הגיל שלו", היא אומרת. "כל ההיסטריה הזאת מיותרת. דברים נפלאים מגיעים עם הגיל הזה, כמו תובנות, רוגע, נוחות והשלמה מאוד גדולה".

 נוחות? 

"כן, אני מתלבשת רק איך שנוח לי. אני כבר לא לובשת ביקיני בחוף הים, כי סיימתי להתחרות עם כל הטוסיקים בחוף, וכל מה שמעניין אותי זה למצוא את אזור הנוחות שלי".



ובכל זאת היית בכיף מוכנה להיות עכשיו עשור פחות.
"ברור שיש הקרבה גדולה עם הגיל, ויש דברים מאוד מעצבנים שמתרחשים פתאום, כמו קמט פה וקמט שם. פתאום מתחילות לצוץ שערות לבנות, הראייה כבר לא מה שהייתה. גם השנה עשיתי בפעם הראשונה בחיי ממוגרפיה. הייתי בלחץ עד שקיבלתי תשובות. למזלי, הכל בסדר. פתאום אתה מתחיל להיות מודע יותר לבריאות, כי אתה שומע סיפורים קשים, ויש לי אחריות ומשפחה לטפל בה, אז חייבים לעשות בדיקות ולא לטמון את הראש בחול. אבל הבונוס שמגיע עם הגיל עולה על כל החסרונות".

בין היתרונות שמגיעים עם הגיל טל בוודאי מונה את בתה ניה, שאותה הביאה לעולם ביולי 2015, בהיותה כמעט בת 41, מבן זוגה בחמש וחצי השנים האחרונות, איש ההייטק הבריטי רוב אנדרס. ניה היא אחות ללירם, בנה של טל מנישואיה הקודמים.

עשיתי כברת דרך. טל ב-1998. צילום: נאור רהב
עשיתי כברת דרך. טל ב-1998. צילום: נאור רהב


ספרי משהו על האמהות המאוחרת שחווית.
"אני ממש נגד הביטוי אמהות מאוחרת. אין באמת גיל לאמהות. אפשר לכנות את זה אמהות בוגרת יותר. נשים יולדות בזמן שנוח להן, ולכל אחת יש דרך משלה וסיפור משלה. הנינוחות שמגיעה עם הגיל הופכת את האמהות לטובה יותר. זה ממש סוג של סטארט־אפ. אני חווה כעת את האמהות עם הרבה שלווה וסובלנות. לא מפריע לי לקום בלילה. הכל נעשה ברוגע. גם האמהות הראשונה הייתה נהדרת, אבל בגיל 32, כשילדתי את בני מנישואי הקודמים, חוויתי את הדברים אחרת".

ולמרות הסבלנות שאת מדברת עליה, השנה הראשונה שעברת אחרי הלידה של בתך ניה הייתה בוודאי לא קלה.
"השנה הראשונה הייתה מאוד מאתגרת. עברתי תקופה לא פשוטה, כמובן לצד אושר גדול וילדה מקסימה. ההורמונים חרפנו אותי. עם ההורמונים משהו גדול יותר וחזק ממני השתלט עלי. בכי, חום, קור, מצבי רוח. לקח לי שנה להתאזן מבחינה הורמונלית. אבל אני אמא מאוד טוטאלית. הייתה לי סימביוזה מלאה עם ניה, וכל מה שרציתי קרה".

מה רצית שיקרה?
"רציתי להיות בזוגיות מאושרת שנכונה לי ולהקים משפחה חדשה. כשהתגרשתי, עבדתי בלמצוא בן זוג. לקחתי את זה כפרויקט, יצאתי לדייטים, מרביתם נותרו בדייט הראשון. הודעתי לכל הסביבה שלי שאני מחפשת זוגיות ושיעזרו לי למצוא, שיקפצו לי כולם, אף גבר לא ינחת עלי מהשמיים. דיברתי על זה חופשי בלי בושה. מה מבייש באישה שרוצה למצוא אהבה ולהקים משפחה? ובסוף זה קרה. למזלי היה לי דייט מוצלח, מצאתי את הגבר של חיי וידעתי שאני רוצה להביא איתו ילד משותף".




 בזכות האיזון 

בשנות ה-90 נחשבה טל לסופר-מודל המצליחה של ישראל. היא פצחה בקריירת דוגמנות בגיל 15 ונסקה במהרה לשחקים, דגמנה למותגי על ברחבי העולם, כמו הלנה רובינשטיין, ארמני, גוצ'י, כריסטיאן דיור, דולצ'ה וגבאנה ואיב סן לורן, צעדה על מסלולי תצוגות האופנה הנחשקים ביותר לצד דוגמניות מובילות בעולם וכבשה שערים נחשקים של מגזינים בינלאומיים, כמו "ווג" ו"קוסמופוליטן".

לצד זאת, היא הייתה חלק מצוות השופטים בעונה הראשונה של "הדוגמניות", השתתפה כמתחרה בעונה הראשונה של תוכנית המציאות "רוקדים עם כוכבים" והנחתה את תוכנית המציאות "פרויקט מסלול", ששודרה בערוץ 2. כמו כן, היא שיחקה בדרמת הפשע "הכבוד של מרציאנו" ששודרה בערוץ 10. בשנת 2003 נישאה טל לאיש העסקים עופר שליו, ובמרץ 2008 השניים נפרדו.

גם אנדרס, בן זוגה הנוכחי של טל, הוא גרוש פלוס ילד מנישואיו הקודמים. בהחלטה משותפת החליטו השניים להביא ילד לעולם בלי למסד את הקשר: "אנחנו חיים כזוג לכל דבר, למרות שאנחנו לא נשואים. הייתי כבר נשואה פעם אחת, אז חוויתי את החוויה הזאת. אין לי צורך ללבוש שמלת כלה שוב".

"אנחנו זוג נשוי יותר מזוגות נשואים אחרים שאני מכירה. נישואים הם התוכן שאתה יוצק לכלי הזה. המחויבות שלך נובעת לא מהטקס עצמו, אלא מאיך שאתה מנהל את משק הבית, החשבון המשותף והילדים. הלידה הרגיעה את הצורך לאקט של מחויבות וחתונה. אין לי צורך להתחתן. הצורך שלי היה להקים משפחה ולהיות בזוגיות שנכונה לי ותעניק לי אושר".

נותרת עם צלקת מנישואייך הראשונים?

"גם אז לא רציתי להתחתן, אך כיבדתי את הרצונות שלו. התגרשתי לפני תשע שנים, הגירושים היו בהחלט משבר גדול עבורי. זה היה כמו תאונת רכבות חזיתית. המשפחה התפרקה ופתאום להיות גרושה עם ילד - זה משבר עצום".

יש ילד נוסף בקנה?

"זהו, סגרתי את הבסטה. איך שילדתי הייתי בהיי כזה ובאופוריה ורציתי עוד. אבל לא, לא, לא. מצאנו את האיזון שלנו. בבית יש את ניה והבן שלי ושלו, יש כלב, זה מספיק. בהתחלה לא היה פשוט להרכיב את הפאזל של פרק ב', אבל לאט־לאט מצאנו את האיזון והכל התייצב".

איך משמרים זוגיות עם הורות טרייה בגיל מאוחר?

"החיים לא נעצרים. הם רק מקבלים תפנית אחרת. הספונטניות יורדת, מן הסתם, ואתה עובד 24 שעות ביממה. אבל אנחנו שומרים על דייט נייט פעם בשבוע, נוסעים לחו"ל ולא מפסיקים לרגע לחיות".

בשש השנים האחרונות טל היא בעלים ושותפה בחברת ההפקות "מרלין" מקבוצת בלוסטון, שמביאה ארצה אמנים גדולים כמו גאנס אנד רוזס: "מרלין מתמחה בהפקת אירועי VIP, כנסים רפואיים ואירועים לחברות הייטק ומוסדות פיננסיים", היא מספרת.


את מתגעגעת לתקופה שבה היית אחת הדוגמניות המובילות בתעשייה?
"כשדגמנתי בחו"ל, זאת הייתה תקופה מדהימה למרות הקשיים. בזמנו לא היה סקייפ, היו טלפונים ציבוריים, והייתי המון זמן לבד עם הרגשה של חוסר שייכות. מצד אחד, חבקתי עולם והגעתי למקומות שבהם פגשתי אנשים שלא הייתי פוגשת בעבודה אחרת. פגשתי תרבויות שונות במדינות שונות וטעמתי מאכלים שונים. אומנם הייתי צעירה ונמרצת, אך להיות לבד היה קשה. זאת הייתה חוויה עצומה, ואני מתגעגעת לתקופה הזאת ולהצלחה הגדולה שחוויתי ומכירה תודה, אבל לא הייתי רוצה לחיות כך היום, אחרי שהתבססתי והקמתי משפחה. זה היה נכון לתקופה מסוימת".

זה לא נכון להיום?

"היום הדוגמנות היא עולם אחר, הכל יותר פרוץ. כל אחת היא גם דוגמנית וגם טאלנטית, גם זמרת, גם מנחה וגם שחקנית. זה עידן הפוטושופ והרשתות החברתיות ותוכניות הריאליטי. פעם דוגמנית הרוויחה סכומים מכובדים בקמפיינים והייתה דוגמנית נטו".

את לא מתחברת לעידן הרשתות החברתיות?
"אני אולד סקול ואולד פאשן. יש לי בפייסבוק רק 500 עוקבים. לא מבינה אנשים שחיים כל הזמן בלהעלות תמונות ולשתף את העולם בכל צעד שלך. למי אכפת אם יש לייקים או לא? היום אתה נעשה מפורסם לפי כמות העוקבים והלייקים. אני לא בזה לאף אחד או שופטת, אבל זה מצחיק שבחורה שמצטלמת עם ביקיני ומקבלת הרבה לייקים, נהיית מפורסמת".

כמו נטע אלחימיסטר, שעשתה קריירת דוגמנות מאינסטגרם?
"נטע אלחימיסטר? מי זאת? אין לי מושג. אני לא זוכרת מתי ראיתי גיא פינס או קראתי רכילות בין העבודה לחיים ולילדים. ייתכן שרוויתי מזה באיזשהו מקום. אני כן מכירה דוגמניות מובילות מהדור הישן כמוני, מירי בוהדנה, עמית מכטינגר, שירלי בוגנים ויעל רייך - שלכל אחת יש לוק אחר ומאפיינים משלה. אני מעריצה את הדרך של גל גדות. היא על גג העולם עכשיו, היא אלופה. גם בר רפאלי יפהפייה ועוצרת נשימה".

כמי שנמצאות באור הזרקורים, דוגמניות סופגות הרבה ביקורת, גם מקולגות.
"אני לא מבינה את זה. למה שאלכלך על אנשים בשביל כותרת? אני מעדיפה להיות נקייה ולא לפגוע באף אחד וללכת לישון בשקט בלילה. אני חושבת שיש בי רגישות מאוד גדולה, כי באתי מהעולם הזה. שכל אחד יתעסק בשלו ויפסיק להתעסק באחרים. אני חושבת שאדם צריך להצליח בגלל כישרון שיש לו ולא בגלל כותרות צהובות שהוא מייצר".

יותר ציוני מהרבה אחרים. שירז ואנדרס. צילום: אינסטגרם
יותר ציוני מהרבה אחרים. שירז ואנדרס. צילום: אינסטגרם



את מרגישה שהשארת חותם?  
"כן. הייתי דוגמנית מובילה בארץ ובעולם. התנוססתי על לא מעט שערים מפורסמים בעלי שם עולמי. שלט חוצות ענק שלי הוצב במרכז טיימס סקוור, הייתי פרזנטורית של מותגי־על, עשיתי בהחלט כברת דרך".
 הנשמה נפתחת 

כיום, אחרי שהקימה משפחה, טל חשה בשלה לחזור לעולם הטלוויזיה. "מציעים לי כל הזמן ריאליטי, אבל זה תלוי מה ואיך", היא אומרת. "עדיין לא הייתה הצעה מספיק מעניינת. אבל בוער בי לחזור למסך. אשמח להנחות ריאליטי. אני מאמינה שההצעה המתאימה תגיע". 
כזכור, טל כבר הצטלמה בעבר בעירום, ואף הצהירה כי תצטלם בעירום כל עשור, כדי לבחון מה השתנה בגוף שלה."אין לי בעיה להצטלם בעירום, כל עוד לא רואים הרבה", היא אומרת כעת. "אני אמא לשני ילדים, אז זה צריך להיות מאוד עדין ורך".
מה היעדים שהצבת לעצמך בעתיד?  
"אין לי מושג מה אני רוצה לעשות כשאהיה גדולה. מאוד קשה מהמקום שממנו באתי, שהוא מאוד מתגמל בכל כך הרבה רבדים, למצוא משהו שייתן את אותה הרגשה של היי. פעם הייתי חיה באטרף. היום יש רוגע ומרווחים בין הדברים, ואני ממש אוהבת את זה. בימים שאני לא עובדת, אני ממש נהנית להכין ארוחת צהריים עם הילדים שלי. 
ברגע שהתגרשתי, הפרויקט העיקרי שלי היה לטפל בטראומה שעברתי עקב הגירושים ופירוק המשפחה. היום, שנים אחרי, כשאני בזוגיות חדשה ואני רגועה יותר, הפרויקט הבא שלי זה אני. היום אני חוזרת לחשקים שלי ולצורך לעשות עוד משהו. בואי נראה מה יביאו לי החיים".
אנחנו עורכים את הראיון לקראת יום העצמאות, אז מתבקש לשאול: מה ישראלי בעינייך?
"קוטג', פלאפל ושוקולד השחר, ארטיק שוקו־בננה, שש־בש, גלגלצ, אנשים שצופרים ברמזור כתום, אנשים שיש להם אומץ להעיר לך כאילו היו החברים הכי טובים שלך, מה שנקרא החוצפה הישראלית, חגים בחיק המשפחה, ארוחות שישי ואווירת יום שישי שאין כמוה בשום מקום בעולם. יש לה אפילו ריח מיוחד של משפחתיות וביחד".
מה החופשה המועדפת עלייך בארץ?
"אני אוהבת לטייל בכל רחבי הארץ, בצפון ובדרום, אבל בעיקר טיולים במדבר. אני אוהבת ללכת יחפה על החול החם ולתת לגוף לספוג את האנרגיה של האדמה. אני אוהבת לנשום נוף. אני נוהגת ברחבי הארץ שעות בלי בעיה, הלוך וחזור, ואני מרגישה את הנשמה שלי נפתחת".
ובכל זאת, למרות כל הישראליות הזאת, את במערכת יחסים עם בריטי.
"רוב עלה לארץ מתוך ציונות ואהבה למדינה. הוא כבר 18 שנה חי בישראל, אין יותר ישראלי ממנו. דרכו נחשפתי לאנשים שבחרו לעזוב את המדינה שלהם ולעלות לארץ".
מה דעתך על מדינת ישראל כיום?
"מפחיד מה שקורה בארץ ובעולם. אני מאמינה שיהיה בסדר, אבל חייבים שינוי וחייבים להחליף את ביבי. זה יהיה אסון אם הוא ימשיך עוד קדנציה. אני מייחלת לשינוי הזה כבר שנים, והוא לא מגיע. 
"אני לא מבינה איך אנשים לא מתעוררים וגורמים לשינוי. יאיר לפיד היה אופציה טובה, אבל זה לא צלח. טראמפ זו בכלל בדיחה ממש לא מצחיקה, אלא מפחידה. על המפה הפוליטית אני נמצאת במקום טוב באמצע. אני לא קיצונית לשום צד, אפילו המזל שלי הוא מאזניים".
מה תוכניותייך לחגיגות יום העצמאות?
"קודם כל למצוא בייביסיטר".
סגרה את הבסטה. שירז טל. צילום: שי פרנקו
סגרה את הבסטה. שירז טל. צילום: שי פרנקו