הסרט, המחאה וביטול המימון:מפעל הפיס הודיע היום (חמישי) כי בכוונתו לחדול ממימון הסרט הזוכה בפסטיבל "דוקאביב" בשנים הבאות. ההחלטה הגיעה לאחר מחאה נגד הסרט זוכה הפסטיבל "לאה צמל, עורכת דין", העוקב אחר עורכת הדין של מחבלים פלסטינים, והפגנה שהתקיימה נגדו מול בית מפעל הפיס. נציגי הפסטיבל ו-"HOT 8" המשדרת את הסרט, הביעו מחאה על ההחלטה: "פגיעה ישירה ביוצרים ובחופש הביטוי".



הסרט העוסק בעורכת דין ישראלית שמייצגת אסירים פוליטיים זה חמישה עשורים, וב"מאבקה הבלתי נלאה למען צדק. לאה צמל לעולם לא עומדת מנגד ותמיד עומדת על שלה".





"דירקטוריון מפעל הפיס קיבל החלטה להמשיך ולחזק את תקציב האמנות והתרבות לטובת הרשויות המקומיות", נכתב בהודעת מפעל הפיס. "בנוסף, הוחלט להפסיק את מימון הפרס לסרט הזוכה בפסטיבל "דוקאביב" בעתיד. ולבחון את נושא הזכייה הנוכחית באמצעות ייעוץ משפטי".




פורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות, המלווה ע"י תנועת "אם תרצו", התייחס לביטול מימון הפרס ליוצרי הסרט: "אנו מברכים את מפעל הפיס על החלטתם הנכונה. חבל שהנהלת הארגון לא השכילה למנוע מלכתחילה את הענקת הפרס ליוצרים שמציגים את דמותה של מי אשר מגנה יום יום ושעה ושעה על הרעים שבאויבי ישראל. ביטול של אלפי מינויי פיס הוביל ככל הנראה להחלטה".



בהנהלת הפסטיבל הגיבו לביטול המימון ואמרו כי "מתוך הערכה והכרה בחשיבות הרבה שיש למפעל הפיס בתמיכה ביוצרים ובתרבות הישראלית, אנו מבקשים מדירקטוריון מפעל הפיס לחזור בו מהחלטתו. ביטול מתן הפרס פירושו פגיעה ישירה ביוצרים ופגיעה ישירה בחופש הביטוי".



רינת קליין, מנכ"לית ערוץ "HOT 8", כתבה בתגובה: "אנחנו עומדים מאחורי הסרט ויוצריו והוא ישודר כמתוכנן בערוץ HOT 8 ביום ראשון הקרוב".

יוצרי הסרט רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש מסרו בתגובה: "לאה צמל היא אזרחית ישראלית ילידת הארץ, חברת לשכת עורכי הדין, שלאורך חמשת העשורים האחרונים ייצגה עשרות אלפי פלסטינים מול מערכת החוק, בהתאם לכללי המשפט של מדינת ישראל. סיפורה ראוי להישמע, וכל אחד רשאי כמובן לגזור ממנו את מסקנותיו. כיוצרים ישראלים אנחנו גאים שסרט כזה נוצר כאן, במימון פרטי וציבורי כאחד. אנחנו מצרים על החלטת מפעל הפיס להפסיק לממן מענק לסרט הזוכה בפסטיבל דוקאביב מעתה ואילך, ולבחון מבחינה משפטית את מתן המענק לסרטנו בפסטיבל האחרון. אנחנו רואים בהחלטה זו פגיעה חמורה בחופש הביטוי, חופש הדעה וחופש היצירה".