עברו בדיוק 30 שנה מאז שהאורגזמה המזויפת הבלתי נשכחת כבשה את העולם. הפרמיירה הניו־יורקית של הקומדיה הרומנטית “כשהארי פגש את סאלי”, בבימויו של רוב ריינר ובכיכובם של בילי קריסטל (הארי ברנס) ומג ראיין (סאלי אולברייט), נערכה ב־12 ביולי 1989. בשיטת הפצה הדרגתית שמבוססת על "מפה לאוזן”, הסרט עלה בהמשך יולי 1989 בערים נוספות בארצות הברית, ואחר כך במדינה כולה ובשאר העולם. התשוקה האובססיבית של סאלי להתחתן והסטריאוטיפים המגדריים שהנצחיח הסרט אולי מרגישים די מיושנים בימינו, אבל נראה שמלבד זאת, הוא לגמרי עומד במבחן הזמן ומשמח בכל פעם שנתקלים בו מחדש בזפזופ בערוצי הכבלים והלוויין. גם הצופים בעולם חשים כך: הסרט הכניס קרוב ל־93 מיליון דולר בארצות הברית בלבד, לעומת תקציב של 16 מיליון דולר.



“כשהארי פגש את סאלי”, שמעלה את השאלה הנצחית “האם גברים ונשים סטרייטים יכולים להיות רק חברים?", ביסס עד מהרה את מעמדו כאחת הקומדיות הרומנטיות הגדולות בכל הזמנים. הוא העפיל למקום הראשון ברשימת “הקומדיות הרומנטיות הגדולות” של “הרולינג סטון” ושל “וניטי פייר” ונחשב לקלאסיקה בז’אנר מסדר הגודל של “זה קרה לילה אחד” של פרנק קפרה מ־1934 עם קלארק גייבל וקלודט קולבר או “סיפור פילדלפיה” של ג'ורג' קיוקור מ־1940 עם קרי גרנט, קתרין הפבורן וג'יימס סטיוארט.





הסרט, שכאמור יצא בסוף שנות ה־80, בישר על התחייה הענקית של ז'אנר הקומדיה הרומנטית בעשור שיבוא, עם סרטים כמו "אישה יפה", "לקום אתמול בבוקר", "נוטינג היל", "ארבע חתונות ולוויה אחת", "קלולס", "החתונה של החבר שלי", "זמר החתונות" ועוד רבים אחרים. יו גרנט, טום הנקס, ג'וליה רוברטס, אנדי מקדואל וגם מג ריאן עצמה כיכבו בשלל סרטים שניסו להתקרב לגדולה של "כשהארי פגש את סאלי" ושילבו צחוקים, ירידות הדדיות, קמצוץ מודעות עצמית ונשיקת "סוף טוב" קלאסית בסוף. נורה אפרון, התסריטאית של "כשהארי פגש את סאלי", הייתה מועמדת לאוסקר על התסריט הזה והמשיכה לכתוב קומדיות רומנטיות פופולריות כמו "נדודי שינה בסיאטל" ו"יש לך הודעה".



מאחורי יצירת “כשהארי פגש את סאלי” עמדו כאמור הבמאי ריינר, שביים לפני כן ארבעה סרטים: "אני והחבר'ה" על פי סטיבן קינג; הקומדיה "ספיינל טאפ"; קומדיית הנעורים הרומנטית המעולה "רומן על בטוח"; ו"הנסיכה הקסומה". אפרון, לעומת זאת, הייתה עיתונאית מוערכת, אך טרם בנתה לעצמה שם כתסריטאית. היא כתבה כמה תסריטים לפני "כשהארי פגש את סאלי", אך זה היה סרט הפריצה הגדול שלה, שאחריו הפכה לכותבת קומדיות רומנטיות מבוקשת. היא סיפרה בזמנו שכשכתבה את התסריט, היא דמיינה את ריינר בתור הארי ואת עצמה בתור סאלי, כאשר הרעיון המקורי לסרט צמח מתוך חזרתו של ריינר לחיי הרווקות לאחר גירושיו מהקומיקאית/קולנוענית פני מרשל, שנפטרה בדצמבר האחרון.



בזכות הביוגרפיה


במרכז הסרט עמדה מערכת יחסים בין גבר לאישה שלא רוצים לשכב זה עם זה על מנת לא להרוס את החברות, ואז עושים את זה בכל זאת. "הסתכלתי על מה נכון בשבילי, ונורה נתנה לי את הפרספקטיבה שלה לגבי מה עובר על נשים", אמר ריינר לאחרונה בראיון למגזין "וראייטי" לכבוד יום ההולדת ה־30 של הסרט. "אני חושב שפיצחנו כמה אמיתות אוניברסליות מהותיות לגבי הריקוד הנצחי הזה בין גברים לנשים".



בתסריט המקורי שכתבה אפרון, הארי וסאלי בכלל לא הופכים לזוג, אלא נשארים חברים. אך מה שגרם לסוף להשתנות ולהארי וסאלי להתחתן שלושה חודשים אחרי סצינת מסיבת הסילבסטר הידועה, היא העובדה שבמהלך הצילומים ריינר הכיר את אשתו השנייה. ההיגיון היה שאם ריינר הגרוש התחתן מחדש, אז גם הארי – שבמהלך הסרט מספיק להתחתן ולהיעזב על ידי אשתו לטובת גבר אחר – צריך להתחתן מחדש.


כשהארי פגש את סאלי. באדיבות yes
כשהארי פגש את סאלי. באדיבות yes



אפשר להגדיר את "כשהארי פגש את סאלי" בתור ה"רומן שלי עם אנני" של סוף האייטיז. סרטו של ריינר הושפע מאוד מהקומדיה הרומנטית של וודי אלן משנות ה־70, שבה הוא כיכב בעצמו לצד דיאן קיטון. הדמיון רב: האווירה הניו־יורקית, הפטפטת האינסופית, השיחות השנונות, מוזיקת הג'אז (שמבוצעת ב"כשהארי פגש את סאלי" על ידי הארי קוניק ג'וניור, שזכה בגראמי על הפסקול), הפוסטר (בשניהם הגיבורים עומדים זה מול זה), וכמובן הגיבורים הראשיים: הוא לא חתיך עם קוביות בבטן והיא לא פצצה עם חזה מנותח וביקיני. המוסר הכפול בין גברים לנשים אומנם נשמר כאן: הגיבורה נראית טוב בהרבה מהגיבור (זאת הסיבה ששמו למג ראיין משקפיים בסרט), אבל גם אם הגיבורה היא יפה וסקסית, היא מתלבשת בסגנון גברי (גם אנני וגם סאלי חובבות בלייזרים וכובעי באולר) ולא מבליטה את המיניות שלה. גם אנני וגם סאלי הן מסוג הבחורות שסביר להיתקל בהן בחנות ספרי יד שנייה ולא על חוף הים בהוואי. הן מסוג הבחורות שמתאהבים בהן בגלל האופי, לא בגלל המחשוף.

אינספור פאזות

כמו בכל קומדיה רומנטית גדולה, הדבר הכי חשוב הוא כמובן הכימיה בין השחקנים הראשיים. במקרה הזה הכימיה בין קריסטל, שהיה בן 41 כשהסרט יצא, וראיין שהייתה בת 27, הייתה חד־פעמית ומושלמת. גם תפקידי המשנה של קארי פישר וברונו קירבי, ששניהם כבר לא איתנו, היו נהדרים.

בין השחקנים שהיו מועמדים לתפקיד הארי ניתן למנות את טום הנקס, ריצ'רד דרייפוס ומייקל קיטון. נורה אפרון רצתה שריינר בעצמו יגלם את הארי, אך ריינר לא רצה. הוא רצה שהחבר הכי טוב שלו, הקומיקאי בילי קריסטל, יגלם את התפקיד, אך קצת חשש מכך שייתן לו אותו והסרט לא יצא טוב. קריסטל כבר השתתף בסרטיו הקודמים של ריינר, "ספיינל טאפ" ו"הנסיכה הקסומה", אך לא בתפקיד הראשי.

בדיעבד, ריינר יותר משמח שלקח את הסיכון. קריסטל כמובן הכיר מצוין את הסיטואציה של חברו לאחר גירושיו – הוא היה מדוכא אך מצחיק, בדיוק כמו שקריסטל יהיה בסרט.

לתפקיד של סאלי היו מועמדות, בין היתר, סוזן דיי, אליזבת פרקינס ומולי רינגוולד (שגילמה אותה כעבור שנים בהפקה בימתית), אך לבסוף התפקיד הלך כידוע לכוכבת העולה מג ראיין.

אחד הדברים היפים ב"כשהארי פגש את סאלי" הוא העובדה שזה סרט על התפתחות של יחסים בין גבר ואישה שמכירים האחד את השני כבר שנים ארוכות ועברו יחד אינספור פאזות: הם היו מכרים, הם שנאו זה את זה, הם היו החברים הכי טובים. רק אחרי כמה וכמה גלגולים, שבהם כל אחד מהם גם ניסה מערכות יחסים אחרות, הם הגיעו להבנה שהם נועדו זה לזה. מצד אחד זה קורה כנגד כל הסיכויים: מי היה מנחש שסאלי המתוקה והאופטימית והארי הנרגן והפסימי יתאהבו? מצד שני, הכימיה ביניהם כל כך מושלמת שכל מי שיסתכל עליהם מבחוץ, מיד ישאל: "למה הם לא ביחד?".



האימפקט התרבותי של "כשהארי פגש את סאלי" לאורך השנים היה אדיר. הסרט הוליד אינספור סצינות קלאסיות כמו המסך המפוצל כשהם מזפזפים בטלוויזיה ומדברים בטלפון (משהו שריינר וקריסטל היו עושים בחיים האמיתיים), העדויות של הזוגות המבוגרים הנשואים, והרגע שבו הארי מתוודה על אהבתו במסיבת הסילבסטר.

אבל מעל כולם כמובן זכורה הסצינה שבה הארי וסאלי אוכלים צהריים במעדנייה של כץ בלואר איסט סייד, וסאלי מנסה להוכיח להארי שאישה יכולה לזייף אורגזמה בצורה אמינה. תוך כדי כך, היא גורמת לאישה מבוגרת במקום (שאותה גילמה אמו של ריינר) לדרוש מהמלצרית: “I’ll have what she’s having”. הסצינה הזאת הפכה כל כך איקונית עד שמעל לשולחן שבו היא צולמה תלו שלט שכתוב עליו: "Where Harry met Sally ... hope you have what she had! Enjoy".

"הם עדיין ביחד", אמר ריינר כשנשאל בראיון ל"וראייטי" מה עלה בגורלם של הארי וסאלי. "זה לא אומר שלא היו להם עליות ומורדות אדירים ושהם לא היו על סף גירושים וחזרו זה לזה, בדיוק כמו כל מערכת יחסים. אבל אני כן חושב שהם עדיין ביחד".

...