לא מזמן פגשתי בבית קפה תל אביבי את סמי בירנבך. הפגישה הייתה אחרי שיחה קצרה במסנג'ר בנושאי מוזיקה. זה קרה אחרי שעות האזנה רבות למינימל קומפקט, להקת הרוק האלטרנטיבית מהאייטיז שבה שר, עם חבריו ללהקה רמי פורטיס, מלכה שפיגל, ברי סחרוף ומקס פרנקן. מינימל קומפקט, שחייה נמשכו כשמונה שנים, נחשבת, בצדק, לאחת הלהקות הישראליות פורצות הדרך והמצליחות בחו"ל, כשבאמתחתה שישה אלבומי אולפן, שני מיני־אלבומים, שני אוספים ואלבום הופעה חיה.



אם ציפיתי לפגוש רוקר פרוע ואוונגרדיסט, כמעט כמו השירים שיצר, פגשתי בחור חייכן, עדין ורגיש, שבמשך שעתיים סיפר לי את קורות הלהקה, תולדותיו המוזיקליות, והחלום שהיה לו להקליט EP - מיני אלבום - בעברית.



באותו מפגש סיפר כי בעקבות בעיות בירוקרטיה, התעכב הפרויקט העברי עליו שקד, ששמו "מילים בודדות". בינתיים, מלבד הפרויקט החדש, על הפרק גם איחוד נוסף של מינימל קומפקט שיתקיים בנובמבר 2019 וכל הופעותיו כבר סולד אאוט. 




רעה הרוח בעולם

"שמור על עצמך", הסינגל הראשון מתוך הפרויקט, מתכתב עם המצב. "השיר הזה יצא בטיימינג מטורף", מעדכן בירנבך. "לא תכננו את זה. זו הייחודיות של מאיר גולדברג, שכתב את הטקסט. הוא נפש רגישה ויודע בדיוק איך לתאר את המצב האקטואלי בארץ. התחברתי מיד". עכשיו הוא מוציא סינגל שני מהפרויקט, "הלחי השלישית".

מה גרם לך פתאום לשיר בעברית?
"האמת היא שמ־1993 לא כתבתי שירים בעברית, וכמעט ולא שרתי בעברית לאורך הקריירה. אבל ב־2015, כשהקלטתי את השיר 'אדבר איתך' לסרט הקצר 'סוסי נייר', התעורר בי חשק להקליט עוד בעברית. עם זאת, שמתי לב שיש לי בעיה, כי אני כותב באופן טבעי באנגלית, אבל בעברית אני קצת נתקע, כי לא תורגלתי לזה במשך שנים. ואז נזכרתי שפגשתי פעם את מאיר גולדברג, שמצא חן בעיניי. צלצלתי למאיר והוא שלח לי אינספור טקסטים בעברית, מתוכם בחרתי שישה שיהיו במיני האלבום הקרוב. יש גם שני קאברים, ל'אדבר איתך' ו'קרב יום'".



בירנבך (71), הידוע בעולם בשם די. ג'יי מורפיאוס, נחשב לאחד מחלוצי המוזיקה האלקטרונית בעולם. הוא מתגורר מ־1991 בבריסל, שם הוא מגיש תוכנית רדיו שבועית ברדיו המקומי, לצד פעילותו בפרויקטים מוזיקליים שונים.

למרות שהוא מתגורר בחו"ל כמעט שלושה עשורים, מספר בירנבך שמבחינתו הוא חי כישראלי לכל דבר. "בגלל שאמא שלי גרה בישראל, והיא לא קוראת או שומעת חדשות בבוקר, אני קם מוקדם בבוקר, קורא עיתונים ישראליים ומצלצל לדווח לה מה קורה בארץ", הוא אומר. "אני מעודכן ומעורה מאוד בכל מה שקורה. מבחינה מנטלית, אני חי בארץ".

חשבת פעם לחזור הביתה?
"אי אפשר לדעת מה ילד יום, אבל כרגע זה לא בתכנון. אני מקפיד לבקר לעתים תכופות בארץ וגם מופיע פה".

איזה מוזיקה ישראלית חדשה אתה אוהב?
"בעיקר אהבתי את האלבום 'מדור פיות' של פורטיס".

זאת לא חוכמה, הוא חבר שלך.
"אין לזה שום קשר לחברות בינינו. אני חושב שזה אחד האלבומים הטובים ביותר שלו".

מרגיש שהרדיו הישראלי מפרגן לך?
"כן. כשאני מוציא חומרים חדשים כמו מיני האלבום 'מיתר' (2017), מארחים אותי בתחנות רדיו ומפרגנים לי".



מה דעתך על דעיכת האלבומים ונסיקת הפורמטים הדיגיטליים?
"אני לא אוהב את השיטה הדיגיטלית במיוחד. אבל אין ברירה. כך אתה משיג בקלות יותר דברים. פעם לשמוע תקליט היה מאורע. היום זה נהיה כמו מקדונלד'ס ולאנשים אין סבלנות לשמוע אלבום שלם. אגב, האלבום החדש שלי יצא על ויניל ובפורמט דיגיטלי, כי זה מה שהולך היום. אני לא אוהב שמוציאים שיר אחד וזהו. אני מעדיף עדיין את שיטת האלבומים".

תופיע עם שירי האלבום החדש בארץ?
"האלבום אמור לצאת ביוני וב־20 ביוני נופיע במועדון 'האזור' בתל אביב עם שירי האלבום. נראה, אולי זו תהיה הופעה בודדת, או שיהיו עוד הופעות. תלוי בקהל ובתגובה שלו לאלבום".

הקהל הציף באהבה

ב־1988 התפרקה להקת מינימל קומפקט, שהביאה לבירנבך את עיקר פרסומו בישראל. כשפצח בקריירה בינלאומית מצליחה כתקליטן, הגיח מדי פעם להופעות בארץ, במיוחד למופעי האיחוד של מינימל.

האיחוד האחרון התקיים במועדון הבארבי התל אביבי ב־2016. "אני זוכר מהאיחוד ההוא את הקהל שהציף אותנו בכל כך הרבה אהבה. זה הפתיע אותי מאוד", נזכר בירנבך.

בנובמבר הקרוב יתקיימו כמה הופעות של מינימל. כשאני שואל את בירנבך איך הוא מרגיש לקראת, הוא עונה לי בנונשלנטיות מקסימה: "אני לא מתרגש יותר מדי מהעניין. כולה הופעה".


איך בכלל נולד הרעיון לאיחוד?
"זאת תופעה שקשה להסביר. פשוט החלטנו לעשות זאת בלי לחשוב יותר מדי. לפעמים עסוקים, או לא מתאים, ולפעמים פשוט נוצר חשק, אז מתאחדים. שום דבר לא תוכנן מראש".

מה לדעתך הפך את מינימל קומפקט למיתוס מקומי ובינלאומי?
"זה דבר שלא מובן מאליו בכלל. אנשים כל הזמן מבקשים שנופיע. זו הרגשה נעימה וזה נהדר. אני לא יודע איך להסביר את התופעה. כנראה שמה שעשינו, או כתבנו, נחרט לאנשים בלב ובמוח".

יהיו שירים חדשים?
"הלהקה התפרקה והיא כבר לא קיימת. נכון לעכשיו, אני לא יכול לענות לך על השאלה. לך תדע. אולי תהיה הפתעה, ואולי לא".