קיץ 41'. בהצגת תיאטרון ילדים שהקים בחיפה הווטרינר ד"ר אהרן לוברני, מלהיבה את הקהל ילדה ג'ינג'ית נמרצת בהופעתה כזמזמרת, מלכת הדבורים, וזוכה לרגעי תהילה ראשונים.



קיץ 2019. לא ייאמן כי יסופר. שולמית לבנת (אז אדלר), היא הילדה דאז, עדיין ג'ינג'ית - "מעולם לא צבעתי!" - ונמרצת כתמיד, ממשיכה על סף יום הולדתה ה־90 לנהל פרויקטים במדרשה הלאומית במצודת זאב, לצד המשך הקריירה שלה כזמרת. "בקרוב צפויה לי הופעה עם תזמורת סימפונט רעננה", מבשרת זמרת שירי ההו־הו של ראשית המדינה, אשר לא כבקשתה - הפלמ"חניקית מתש"ח - דבק בה תואר זמרת שירי המחתרות. "אני מקווה שעד יום ההולדת שלי יופיע אלבום אוסף עם שיריי מפעם".



בכל זאת, הזמן לא עומד אצלה מלכת. לאחר שנים רבות שבהן התגוררה עם בעלה המנוח עוזי בדירה צנועה ברמת גן, אני פוגש אותה במקום מגוריה החדש, מגדל מגורים שצץ מעבר לכביש, על חורבות מפעל השוקולד "עלית". "עם איך שהרגליים שלי היום, נהיה לי קשה לטפס כל פעם 28 מדרגות", היא כמעט מתנצלת.



היא נולדה בשלהי 1929 בווינה למשפחה ציונית. אביה, שידע עברית על בוריה, יצא ב־35' לארץ ישראל כדי להכשיר את עלייתה ארצה של משפחתו הקטנה. בדרכן בעקבותיו שהו לבנת ואמה כשנה אצל סבה וסבתה בפולין, שם למדה עברית בבית ספר יהודי. באונייה שהפליגה מטרייסטה היא שרה ושעשעה את המפליגים.





בבואן ארצה התמקמה משפחת אדלר בחיפה, שם חלקה דירת שני חדרים עם משפחה נוספת. לבנת נשאה שם בלתי מתקבל על הדעת במולדת החלוצית הנבנית - שרלוטה (ט' בסגול). מנהל בית הספר "עממי א'" נבעת למשמע השם הנוכרי כל כך ושאל את אמה לשם סבתה. "שיינדל", השיבה האם. "אז נקרא לה יפה", פסק המנהל. "יפה מזכירה לי את יפו ואת הערבים שבה", התקוממה האם. המנהל, שהקפיץ את הילדה היישר לכיתה ב', תמרן בין שמות שמתחילים בש' והתביית על שולמית.



לבנת סולקה אחרי השישית מלימודיה התיכוניים בריאלי. "חטאה" היה שהצטרפה לתנועת הנוער "המכבי הצעיר" ולא ל"צופים", כנדרש בגימנסיה. זמרת שירי המחתרות לעתיד עברה לתיכון "חוגים" ולאחר שנה פרשה מהלימודים כדי להתגייס לפני גיל 17 להכשרה המגויסת של הפלמ"ח. לא ללח"י. אפילו לא לאצ"ל. "הלכתי לשם עם חבריי לגרעין", היא מסבירה.



בין הקומזיצים התאמנה בגבעת חיים עם חבריה לנשק. "אפילו לימדו אותנו איך לפוצץ גשר". את פשיטת "הכלניות" הבריטים בחיפוש אחר נשק חוותה ב"שבת השחורה" בקיבוץ רמת הכובש. את הצהרת כ"ט בנובמבר חגגה בחיפה, לאחר שקיבלה חופשה מהפלמ"ח על סעיף "עזרת הורים", כאשר אמה כרעה ללדת את אחותה בת דרור, שלימים שינתה את שמה לדרורית. "אחרי השידור ההיסטורי, רקדנו עד הבוקר הורה ברחובות", היא מעידה.



תלתל בתוך קרטון


השמחה הייתה קצרה. כשהתארגנו השיירות לעזרת ירושלים הנצורה, שירתה לבנת כאלחוטנית. משם הגיעה בינואר 48' לתוכנית הראשונה של "הצ'יזבטרון": "חיים חפר, מפקד הלהקה, פגש אותי היכנשהו ואמר: 'החבר'ה מספרים לי שאת שרה יפה'. חפר פנה למפקד הפלמ"ח, יגאל אלון, וסידר לי העברה ללהקה, שבה היו שייקה אופיר ונעמי פולני. הלהיט של התוכנית היה 'דחילק, מוטקה', שכתב חיים חפר. למעשה, כל אחד מאיתנו הביא 'נומר' (מספר). אני שרתי את 'כדור בשר', שיר שהלך איתי כל מלחמת העצמאות. קיבלתי אותו ממדריך הספורט שלנו בהכשרה של הפלמ"ח, בגבעת חיים, נחום אריאלי, שהתאים מילים שכתב ללחן אמריקאי ידוע. מעולם לא פגשתי מישהו כריזמטי ואהוב הבנות כמוהו. במשך תקופה היינו חברים - הגם שהיה מבוגר ממני ב־18 שנה - עד שלבסוף הוא נפל בקרב על הקסטל. בארנק שלו מצאו תלתל נתון בתוך קרטון, שעליו כתב 'שולה הג'ינג'ית'".



חפר הקדיש לך את השורה "דחילק, שולה', הוא אמר לה", בשיר "דחילק, מוטקה"?
(צוחקת) "כך חושבים רבים, אם כי חפר כתב את השיר למנגינת הסרט 'גילדה', בכיכובה של ריטה הייוורת', עוד לפני שהכיר אותי בצ'יזבטרון. השיר בוצע כדואט בין שייקה אופיר לבין נעמי פולני, שאני כל כך שמחה בזכייה שלה בפרס ישראל, שבהחלט מגיע לה. כמה פעמים יצא לי לבצע את השיר עם שייקה במקומה. הוא לא הפסיק להצחיק אותנו ולמתוח היכן שיכול היה".





אחר כך פגשת שובב לא פחות גדול ממנו.
"מהצ'יזבטרון הגעתי ללהקת 'הכרמל' של חטיבת כרמלי, שם פגשתי את אריק לביא ואת בומבה צור, שלמד איתי בריאלי ואיך שאני זוכרת, לא הכי אהבו אותו. איתנו היו גם השחקן יהודה אפרוני וזמרת הסופרן הנהדרת לוסי ארנון. בגלל אריק סולקתי מהלהקה".



איך?


"אריק היה פרא אדם במובן הטוב של המילה, ואיתו הייתי מאוד בידידות. אחד התעלולים שלו כמעט הביא אותי להתפוצץ מצחוק. כעונש על כך החליטו לסלק אותנו, אבל אמרו שאם נבקש סליחה, נישאר. אריק ביקש ואני לא, בטענה שלעומתו לא עשיתי כלום. ג'ינג'ית, מה לעשות. משם התגלגלתי לזמן קצר ללהקת חיל הים הראשונה, שם הופיעה איתי חיה הררית, מי שנודעה כעבור שנים לא רבות ככוכבת הסרט 'בן חור".



מלחמת העצמאות תמה. לבנת, זמרת שלוש הלהקות, שבה לחיפה. יום אחד, הפלמ"חניקית שחיפשה את המחר התהלכה ברחוב עם חברתה, כשנקרה על דרכן גבר צעיר. האיש סיפר לחברה שאותה הכיר כי הוא מחפש זמרת ללהקה שעמד להקים. "היא לפניך!", הכירה ביניהם החברה. ברם, במקום להקה נרקם סיפור אהבה ובגיל 19 וחצי התייצבה שולמית מתחת לחופה עם עזריאל (עוזי בקיצור) לבנת, מלוחמי לח"י (גיורא היה כינויו המחתרתי), ששבו מהגלות באפריקה.





שעה שהוא פנה לעיסוקיו, תחילה בהוראה ולאחר מכן בפרסום, נהייתה לבנת אחת מהזמרות המזוהות ביותר עם שירי שנות ה־50, שיש המכנים אותם בהומור "שירי סוכנות" או "שירי הו־הו". "אני הזמרת המקורית של המון שירים מאז שהפכו לריקודי עם", היא מציינת. הם הושמעו אז בלי סוף ברדיו.

כמה מביניהם הלחין, ובדרך כלל גם כתב להם את המילים, אמיתי נאמן, האקורדיוניסט של להקת "הכרמל" שבה שירתה. בהם היו "בת יפתח", "לאור חיוכך" ו"ניגון עתיק". "לא אשכח לאמיתי, שהיה חיפאי כמוני, איך שהודות לשירים שהלחין לי, כמו 'סתיו בחלונות', 'תל אל קאדי'' ו'שיר התופסת', פרצתי לקריירה".

מביצועי בכורה שלה נהנה גם צמד כותבים חיפאי אחר - אברהם בן זאב ואפי נצר, שבין השאר כתבו יחד את "הורה נעורים". "אפי נצר חייב לי תודה על הקריירה שלו, כשהמלצתי עליו לקול ישראל שיעבוד איתי על שירים של ריקודי עם לקראת הקלטה", היא אומרת ושרה את השירים בהתלהבות של נערה.

איך את, הזמרת המבצעת של שירים בעלי חותם כל כך ארץ־ישראלי, "חטאת" גם בהקלטת שירים סלוניים מובהקים כמו "טיפוס בוהמי" (שהלחין הנרי מאנציני) ו"נשיקת שלהבת"?

"זה לא אמור להפתיע. מטבעי אני בעד מעברים ולא מוכרת כאדם מקובע. גם אם הייתי מאוד מזוהה עם סגנון מסוים, לא הייתה לי בעיה להשתעשע ולהקליט משהו אחר לגמרי".

"הייתי מנודה"

בעשור הראשון למדינה לבנת הייתה זמרת על הסוס. "חלק מהופעותיי היו עם שבח וייס, החידונאי שהיה ליושב ראש הכנסת ועמד בראש יד ושם", היא מגלה. "בין השאר הופעתי עם דני קיי, שלא היו לו גינונים של כוכב. כשהבאתי לאחת ההופעות שלנו את בני, נעם, הוא שר איתו את 'טמבולינה'. אני לימדתי את דני קיי לשיר את 'ארץ זבת חלב ודבש', שיר שאיתו הוא הופיע בכל העולם".

ושירי המחתרות? - במשך עשור היא חייתה עם עוזי שלה מבלי שאלה יעלו על דל שפתיה. קו השבר מבחינתה היה כשנערך בהיכל התרבות אירוע לציון עשור לשובם ארצה של גולי אפריקה. לצד כוכבי הערב, בהם שושנה דמארי ושמעון ישראלי, דאג עוזי שגם הזמרת הפרטית שלו תהיה במופיעים.

"לצורך האירוע למדתי לשיר משירי המחתרות, שעוזי לא ממש היה שר אותם בבית", היא נזכרת. "הקהל קיבל אותי בחום עם שירים אלה והמשכתי איתם בהופעות. בבת אחת הפסיקו להזמין אותי לשיר באירועים של ההסתדרות, לאחר מכן גם של מרכז ההסברה. מצאתי את עצמי מנודה. כשהבאתי לשאול ביבר, איש מרכז ההסברה, את מה שכתב עלי אורי צבי גרינברג - 'את זמרת מהפכנית, היכולה להשיב יהודים למקורם', הגיב ביבר בביטול - 'אז כתב אורי צבי גרינברג'".



לצד הקלטת שירי המחתרות, כמו "עלי בריקדות" ו"חיילים אלמונים", וההופעות איתם שסימנו אותה בחותמת מאוד מסוימת, ניהלה שנים את המדרשה הלאומית והיא עוסקת גם בעריכה לשונית. כן, עד עכשיו. משירי ההווה אין היא מתמוגגת במיוחד. "יש כיום יותר מדי זמרים, השרים קשקושים בלי קול ובלי דיקציה", היא קובלת. "נראה אותה שרה נכון שיר רגיל מהתחלה עד הסוף", היא מאתגרת את נטע ברזילי. בפוליטיקה לבנת איננה מתערבת, אם כי היא מעירה: "אני לא נגד מירי רגב כשרת התרבות, אבל שרת תרבות צריכה להופיע בצורה יותר תרבותית".

בבתה, לימור לבנת, מי שהייתה שרת החינוך, התרבות והספורט, היא גאה, מאוד גאה, גם אם לא הגיעה לראשות הממשלה כפי שציפתה בימים רחוקים. "לדעתי, לימור עזבה בזמן את הפוליטיקה, כשהרגישה שמיצתה ולא נאחזה בקרנות המזבח", אומרת לבנת האם. "במקום להיות בכנסת, היא עושה רבות במקומות אחרים, במיוחד בקרן למען ניצולי השואה ומאושרת מאוד בחייה עם בן זוגה, מיקי ירושלמי. אף אחד לא יחלוק עלי שבתור מי שנשלחה הביתה בתיכון כדי שתלך ללמוד להיות תופרת, היא הגיעה רחוק".

נכדה יאיר, בנה של לימור, העוסק ברפואה משלימה, חזר בתשובה. כאן הייתה לו דוגמה מנעם, אחיה של לימור, המתגורר באילון מורה והוא חרדי. מאחד הכתלים בדירתה של לבנת ניבט אליה תמיד צילומו של בן יוסף, בנו של נעם, שנרצח בפיגוע בשכם.

מדבריה עולה שהיא סבתא־רבתא מדהימה ל־34 ניניה, שלא פשוט לה לזכור את שמות כולם. "יש לי רק בעיה אחת איתם", היא סחה. "בגלל העניין של קול באשה ערווה, אני מנועה מלשיר כשאני מגיעה אליהם. במקום זה אני שורקת. על כך אין איסור".

עם כל האהבה הגדולה ביניהן, כיאה למשפחה דעתנית, באופן צפוי שולמית ולימור לבנת אינן תמימות דעים בכל. בשבוע שעבר חזרה הבת המפורסמת לתקוף במאמר בעיתון את בנימין נתניהו, בר הפלוגתא שלה מפעם. "זכותו של כל אחד להביע את דעתו, גם זכותה של לימור", היא אומרת.

"אני לא נגד ביבי אם כי הוא לא נקי לגמרי משגיאות", מבהירה לבנת האם. "באשר לשרה, אני לא מכירה אותה עד כדי להביע דעה עליה, אם כי נראה לי שפשוט נטפלים אליה. עושה רושם שהיא מסורה. בכך שהם בכל מקום יחד, גם בנסיעות לחו"ל, נראה שככה זה גם עם מנהיגים במדינות אחרות. אם הוא נוסע לפגוש את טראמפ, מי תגיש לו את הכותונת אם לא היא?".

קרוב ליום הולדתך ה־90 את מעורבת בפוליטיקה?
"לא, בכלל לא, אבל אני תומכת בליכוד כי אני רוצה את ארץ ישראל".