אם יש יוצרים, שעליהם נאמר כי הקדימו את זמנם, אין ספק שהמלחין ניסן כהן הברון היה מאלו שנשאו בכבוד את התואר. מי שזכה בגיל צעיר מאוד ששיר שלו הפך ללהיט בינלאומי ומיהר להיעלם מהזרקורים, הלך שלשום לעולמו אלמוני למדי, והוא בן 82. לווייתו נערכת היום בשעה שתיים במושב ירקונה שבו חי שנים רבות.



כהן-הברון (את ה"הברון" הוסיף כרמז לעיסוקו לשמו כדי שלא יבלבלו אותו עם ניסן כהן-מלמד, מלחין "ושמחת בחגיך", "חנוכייה לי יש" ושירי-עבר אחרים), בן למשפחה ותיקה בפתח-תקווה, ליווה משחר נעוריו באקורדיון את ערבי הזמר של מלחין שירי הרועים עמנואל זמיר, שנספה בדמי ימיו בתאונת דרכים, והלך בעקבותיו אל ההלחנה.





מכל שיריו הרחיק לכת השיר "היושבת בגנים", שאותו הלחין לפסוק משיר השירים. לאחר שהשיר בוצע תחילה בשלהי שנות ה-50 על-ידי להקת פיקוד המרכז, הוא התגלגל ממנה עד ניו-יורק והפך ללהיט בינלאומי בביצועו של הארי בלאפונטה, מי שנודע גם בביצועיו לשירים העבריים "הבה נגילה" ו"לילה לילה".



ולא רק הוא. כהן-הברון היה המלחין שעמד ליד העריסה של צמד "הפרברים". כשהוקם ב-60', סיפר נסים מנחם לשותפו, יוסי חורי, כי קיבל מהב-רון את השיר "בסנדלייך", שזה הלחין למילים של אברהם בן-זאב, מחבר "זמר זמר לך".



"נסענו שנינו אליו, לפתח-תקווה", משחזר חורי. "ניסן שר לנו במדויק את 'בסנדלייך' וכשאמרנו לו שאנחנו רוצים להוציא תקליט ושאלנו אם נוכל לקבל ממנו שירים נוספים, ניסן נרתם למלאכה ולא רק שהוא חתום על כמחצית משירי התקליט, אלא הוא תרם בלחניו לצליל הייחודי של 'הפרברים'".





אכן, כהן-הברון כתב מילים ומנגינה הן "זמר הפרברים", שהיה לשיר המייצג של הצמד, הן את "שיר ההלך". כמו כן הוא עיבד לשניים את השיר העממי "הנה מה טוב" ואת "מעבר לנהר", שנחשב אז גם כן לשיר עממי, אך לימים התגלה כפרי הלחנתו של המלחין הרוסי אנטון רובינשטיין.


כהן-הברון אף הלחין לפסטיבל הזמר והפזמון 67', לביצוע הצמד את "תרזה יפה" של ביאליק. "אני זוכר את ניסן כאיש מקסים, חייכני כזה, שמשום מה לא המשיך ואמר שנעשה חקלאי", מוסיף חורי.

לצד החקלאות בירקונה, ארגן כהן-הברון ערבי-זמר והיה מורה למוזיקה. לאחר "הפרברים", זמן-מה המשיך להלחין. "הדודאים" שרו את שירו "במסילה לבאר-שבע" ולאחר מלחמת ששת הימים כתב ברוח האופוריה דאז את "משוט בארץ" לביצועה התוסס של יפה ירקוני. כהן-הברון פנה להלחנת מוזיקה "רצינית", כפי שאמר, כולל פסי הקול לשני סרטים תיעודיים של הבמאי הצרפתי הנודע פרנסואה רייכנבך.

בעשור הקודם קיבל בחיבוק אבהי אוהב את נסיונה של בתו, עדי, מי ששרה בתזמורת חיל האוויר, לפרוץ לקריירה בזכות עצמה. "אני מקבל יוצא מהכלל את הרוק'נ'רול של עדי", אמר לי בראיון. "בעיניי מוזיקה היא פונקציה של תקופה וייעודה הוא לענות על הצרכים באותו זמן".