יו"ר מפלגת תל"ם ושר הבטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון שהתאחד עם בני גנץ ויאיר לפיד על מנת להקים את מפלגת כחול לבן, התראיין היום (ראשון) בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, והתייחס לכך שבליכוד מכנים אותו "ציפי לבני החדשה": "כנראה שאין לליכוד תשובות טובות אז הם מדברים שטויות".
שמעתי על המצע המדיני של כחול לבן בשבוע שעבר. אתם מדברים על ועידה אזורית ולקיחת יוזמה. אתה נגד מדינה פלסטינית.
"גם כשהייתי שר הביטחון חשבתי שנכון לנסות לחבר את מדינות האזור לתהליך. מה ייצא מזה? אני בטוח שהפלסטינים יסרבו. בינתיים קרו דברים בינינו לבין הערבים שלא מפרסמים אותם. אני טוען שהמצב הזה, הסכסוך הישראלי-ערבי אינו רלוונטי לפי שעה. השאלה היא מה מדינת ישראל עושה בזמן הזה. אנחנו מביאים מדיניות רציונלית שבה מצד אחד מבינים שאין סיכוי להסדר קבע ולכן חבל שנתווכח בנושא הזה ומצד שני נכון שלא נתגלגל למדינה דו לאומית כמו זו שהסמוטריצ'ים גוררים אותנו לכיוונה. זו מחשבה רציונלית".
 

איך אתה מסתדר עם כל השמאלנים בכחול לבן?
"כבר שנתיים שאני מדבר על כך שהאתגרים העיקריים של מדינת ישראל הם לא סוגיות החוץ אלא לקבל החלטות של 'עשה ואל תעשה'. אנחנו מתווכחים על נושאים שהם פחות רלוונטיים. את כחול לבן מדאיג השיח של השיסוי שמביא לשנאה בין אשכנזים למזרחים, ימין או שמאל, דתיים וחילוניים. לכן אנחנו קוראים למנהיגות אחרת למען ערכים של מדינה יהודית דמוקרטית. זה לא כהנא, לא סמוטריץ', לא בן גביר ולא מיכאל בן ארי. זו תפיסה שרוב עם ישראל נמצא בה אך מסיתים אותו לדברים אחרים".
 
כשיניחו את דיל המאה על השולחן, תצטרכו להתייחס לחלוקת ירושלים. עופר שלח בעד החלוקה העיר.
"פרסמנו מצע ובו כתוב שירושלים תישאר מאוחדת כמו גם שמירה על רמת הגולן ובקעת הירדן וגם עופר שלח חתום עליה. כשיושבים ומדברים על הפרטים מגיעים להבנות ולהסכמות. הנה הגענו למצע משותף".
 
אשכנזי אמר שלא ישלמו פרוטקשן במזוודות, אך הגישה של איזנקוט דומה לשלך על כך שלא פותחים מלחמה בגלל בלונים.
"בואו נדבר על עובדות. צוק איתן הסתיים בהכרעה. חמאס לא הרוויח כלום למרות הדרישות שלו ובמשך שלוש וחצי שנים הוא היה בשקט כתוצאה מההרתעה של צוק איתן ומהמחיר הכבד ששילם. בעשרת החודשים האחרונים התחלנו לזלזל באלו שמפירים את הריבונות שלנו, זה לא משנה אם זו רקטה, בלון תבערה או עפיפון שגרמו להצתות. ברגע שאתה מזלזל בהפרת הריבונות של עצמך אז אחר כך מזלזלים ב-400 רקטות שלא היו להן תגובה. לא כך מתנהגת מדינה ריבונית. מי שמפר את ריבונותנו מיד מושמד. במאזן ההרתעה שיחקנו לרעתנו. אני כן חושב שצריך לאפשר לאזרחי עזה לחיות וצריך לשלם משכורות למגזר הציבורי, בזמני יצרנו מנגנון בו ניתן כסף באופן אישי לכל מי שהוא משרת ציבור בעזה דרך העברת כספים בבנק הדואר בעזה. לא הייתי מעז לתת 15 דולר במזומן ישירות לחמאס".
 
אתה לא מודאג מהסקרים האחרונים? הייתם בשיא ויש כעת נסיגה לכיוון ה-30 מנדטים.
"אנחנו חותרים להגיע ל-40 מנדטים. יש כאן אלטרנטיבה שלטונית. בני גנץ כראש הממשלה, יאיר לפיד כשר החוץ, גבי אשכנזי ואני ועוד אנשים עם ניסיון. אני רואה את הרחש בציבור לכך שיש אלטרנטיבה. אפשר לתקוף ולומר שאנחנו ימנים ואפשר לתקוף ולומר שאנחנו שמאלנים. זה סימן שאנחנו במקום הנכון. אני מקווה שהציבור יבין את זה".
 
זהות מסתמנת כמו הצבעת מחאה חדשה בגלל שמפלגתו תומכת בלגליזציה. אתה מודאג?
"אותי מדאיגה התופעה של נערים שמחפשים לגליזציה לסמים. לפקד על צבא שמעוניין בלגליזציה זה מדאיג. זו סוגיה שצריך לדון עליה ברמה הלאומית והחינוכית. לגליזציה לסמים לנוער זה מדאיג מבחינה ערכית וחינוכית. עטיפה של אידאולוגיה ימנית קיצונית בסמים זה מדאיג. אני מקווה שזו אופנה חולפת שתסתיים לפני הבחירות".