מצביעים ברחבי הקשת הפוליטית התעוררו הבוקר (ראשון) לחדשות שיכולות להכריע את הבחירות שיתקיימו ב-17 בספטמבר. טילים נופלים על הפריפריה בעוטף עזה? לא, זה הליכוד שזכה בעוטף עזה בשתי מערכות הבחירות האחרונות למרות שרקטות פגעו באזרחים במהלך המרוץ. ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר באוקראינה? לא, כולם יודעים שנתניהו הוא מטייל עולמי שתחום יחסי החוץ אצלו הוא חזק מאוד. סדקים במפלגת כחול לבן? לא, גם המאבק הפנימי הזה קרה בבחירות האחרונות, והם עדיין זכו ב-35 מושבים.



החדשות הגדולות הן שמנהיג סיעת "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן יחתום על הסכם עודפי הצבעות עם כחול לבן. מדובר  בצעד טכני ותו לא. הסכמי עודפים מאפשרים לקולות של מפלגה לעבור למפלגה אחרת אם לשתיהן יש מספיק קולות בכדי להעניק לרעותה מושב נוסף.



"אני לא רואה שום בעיה עם הצעד הטכני הזה," אמר ליברמן. "עשינו הסכם עם איילת שקד מ"הימין החדש" בפעם הקודמת, והמפלגה שלה הפעם עם הליכוד, כך שאף מפלגה אחרת לא הייתה זמינה. בכל מקרה, נתניהו גם לא ממש ימני".



 ליברמן צודק מאחר שמתוך תשע המפלגות הצפויות לחצות את אחוז החסימה, אף מפלגה אחרת לא הייתה זמינה. עד למועד האחרון שיחול ב-6 בספטמבר, הליכוד יחתום עם הימין המאוחד, העבודה עם המחנה הדמוקרטי, ש"ס עם יהדות התורה, ואילו הרשימה המשותפת לא תחתום במתכוון עם אף אחד.



בבחירות שנערכו ב-9 באפריל כחול לבן לא חתמה על הסכם כזה מכיוון שמפלגות ותיקות התאחדו והשאירו את ה"ילד החדש" לבדו. לו הייתה חותמת על עסקה כזו, הייתה יכולה כחול לבן לקבל את המנדט ה-36, מנדט אחד יותר מהליכוד וכמות מנדטים אשר נדרשת על ידי נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין להקמת קואליציה.



בבחירות הקרובות כחול לבן תוכל לקבל קולות נוספים מליברמן, שהסקרים כבר מצביעים על כך שיהיה כוכב הבחירות. הסכם זה הוא משמעותי, ממגוון סיבות: ראשית, המרוץ צפוי להיות צמוד מאוד, ולכן כל מנדט חשוב וחיוני. שנית, הליכוד הקדיש אחוז גדול מתקציב הקמפיין שלו בכדי לקבל קולות מדוברי הרוסית, אך על פי הסקרים,  כחול לבן יוכלו לקבל את אותה כמות קולות.



שלישית, ליברמן מציין בצעד המעשי הזה כי הוא מרגיש בנוח אם מנהיגי כחול לבן בני גנץ ויאיר לפיד יכהנו ברוטציה כראשי הממשלה. הוא אף אמר ב"כאן ב'" כי הוא מוכן לקחת את הסיכון שנתניהו יזהיר את הימין כי הוא ייתן את קולותיו לגנץ ולפיד.



אם ליברמן אכן ייתן את עודף הקולות למפלגת כחול לבן בליל הבחירות, שר הביטחון לשעבר יוכל להכתיר את הרמטכ"ל לשעבר כראש הממשלה הבא. אם זה יקרה, כולם יוכלו להסתכל על החדשות של היום כעל צעד טכני שבסופו של דבר היו לו השלכות חמורות מאוד.