הסערה המשפטית: גורמים מכלל הזרמים במערכת הפוליטית מגיבים לביטול פסילתה של ח"כ היבא יזבק, בהחלטה שנתקבלה הערב (ראשון) בבית המשפט העליון בירושלים. מחברת הכנסת יזבק עצמה, נמסר לאחר הדיון כי ״החלטת בית המשפט העליון מראה שוב כי בקשות הפסילה הן חלק מקרקס ההסתה נגדי ונגד החברה הערבית ונציגיה - לא מדובר היה בבקשת פסילה אישית, אלא מהלך שהוא חלק בלתי נפרד מהרדיפה המתמשכת והדה-לגיטימציה".

עוד הוסיפה יזבק כי "החלטת וועדת הבחירות לפסול אותי היתה החלטה פוליטית של וועדה פוליטית, בה התחרו המפלגות ביניהן בהשתלחות נגדי ונגד חברי לרשימה המשותפת. אנו נמשיך לפעול לסיום הכיבוש והסרת המצור ולמען שלום צודק, ולמען אזרחות שווה וצודקת".

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ הגיב בחשבון הטוויטר שלו: "כמי שבמשך שנים פיקד והוביל לוחמים בצה״ל אני קובע - אמירותיה של היבא יזבק שמביעות תמיכה בטרוריסטים, היו צריכות להוביל לפסילתה. נכבד את פסיקת בית המשפט שהוא הגורם המוסמך, וכמובן - לעולם לא נשלים עם אמירות הסתה ותמיכה בטרור בכנסת ישראל ונשתמש בכל הכלים שברשותנו בכדי למנוע אותן".


חברת הכנסת תמר זנדברג (העבודה-מרצ-גשר), שלחה מסר למחנה הימין ולפיו "הפסיקה נובעת משיקולים משפטיים ולא פוליטיים. אני קוראת לאנשי הימין לקבל את הכרעת הדין ולשם שינוי לא לפעול במישור הקבוע בו ההסתה נגד הערבים ממשיכה על פי המסורת גם לבית המשפט״. 

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) מסרה בתגובה לפסיקה בעניין היבא יזבק: "‏בית המשפט הכריע נכון והיבא יזבק תהיה בכנסת הבאה. אבל העובדה שהייצוג שלנו מושם בסימן שאלה בכל מערכת בחירות היא עדות לתהומות אליהן ממשלות נתניהו והחקיינים שלה באופוזיציה דירדרו אותנו. ‏הפסילה שבוטלה היתה ציד מכשפות שמטרתו להוציא השיח על כיבוש ועוולותיו ופשעיו מחוץ למעגל הלגיטימציה".

גם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה תמך בהחלטת בית המשפט ומסר כי "קמפיין ההסתה הפוליטי של הימין הקיצוני התרסק אל מול המציאות המשפטית. כל מי שתמך בפסילה צריך להתבייש שנגרר אחרי נתניהו וחבריו הכהניסטים. ח״כ יזבק תמשיך לכנסת הבאה ותלחם למען השלום, שוויון ודמוקרטיה לכולם".


התנגדה להתמודדות יזבק. אסתר חיות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במחנה הימין, לעומת זאת, קיבלו את פסיקת בית המשפט ברוח חיובית פחות. ממפלגת הליכוד נמסר: "בושה. לגנץ אין ממשלה בלי הרשימה המשותפת. אחרי ההחלטה היום, מי שרוצה את היבא יזבק באופוזיציה ולא בממשלה - חייב להצביע רק לליכוד". ממפלגת ימינה, סיעתה של שרת המשפטים היוצאת איילת שקד, נמסר בתגובה: "שופטי בג״צ הוכיחו הערב שוב כי הם כבר מזמן לא עסוקים בצדק אלא בפוליטיקה ואג׳נדת שמאל ליברלית. הכשרתה של יזבק אשר תמכה ברוצחים שפלים ואף לא מוכנה להתנצל או לחזור בה מכך היא נקודת שפל חדשה של בית המשפט העליון ואמון הציבור בו".

ח"כ עודד פורר, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, התייחס אף הוא להתמודדות הצפויה של יזבק בבחירות הקרובות לכנסת: "״לצערי שוב מאפשרים את כניסת תומכי הטרור לכנסת ישראל. לא ייתכן שמי ששללה את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, מי שהביע פעם אחר פעם תמיכה בטרוריסטים המתועבים ביותר, תמשיך לקבל משכורת ממדינת ישראל. הפסיקה הזו לא תעצור אותנו מלהמשיך להיאבק על מניעת כניסת תומכי טרור דוגמת יזבק לכנסת".

חבר הכנסת אופיר כץ (הליכוד) מסר: "אני מצר על החלטת בית המשפט העליון לאפשר להיבא יזבק להתמודד בבחירות לכנסת ה- 23. חברת הכנסת יזבק הראתה דפוס נמשך של תמיכה במחבלים מתועבים ובמרגלים. אלה הן אינן התבטאויות חריגות, אלא עמדתה והשקפת עולמה - היא תומכת בטרוריסטים ורוצחים בחסות הסברים מופרכים כגון 'תמיכה ביום האישה', 'התנגדות לחיסולים ממוקדים' ועוד. עד עכשיו לא מובנת הכוונה בנימוקה: 'הייתי מתנסחת אחרת', כיצד אפשר להגיד זאת ולהעלות תמונות של רוצחים? מתחילת ההליך, יזבק לא אמרה פעם אחת שקונטאר או דלאל מוגרבי הם רוצחים מתועבים ושפלים, וזה אומר הכל על האני מאמין שלה. קשה להאמין כי בית המשפט העליון נהג בסלחנות יתרה ומוגזמת פעם נוספת לאלו אשר מוכיחים שוב ושוב שמקומם אינו בכנסת ישראל, זהו ניצול לרעה של הדמוקרטיה, בושה שהמשפחות השכולות צריכות לראות שמהללת רוצחי יקיריהם יושבת בבית המחוקקים. התקשרתי לאחיו של דני הרן ז"ל, רוני קרן, התנצלתי בפניו והבטחתי לו כי אפעל למען כך שאנשים כמוה לא יהיו בכנסת ישראל. לאור ההחלטות החוזרות ונשנות של בית המשפט העליון להשאיר תומכי טרור בכנסת ישראל, אין מנוס מתיקון חקיקה - ולכך אפעל בכנסת הבאה".