בחירות בצל הקורונה: הבחירות לכנסת ה-23 מתקיימות בצל התפשטות מגיפת הקורונה שלא פסחה גם על ישראל. 4,073 מתוך 5,630 בעלי זכות ההצבעה שנמצאים בבידוד ביתי מחשש להתפשטות נגיף הקורונה הצביעו היום (שני) עד סגירת אותן קלפיות יעודיות שנסגרו בשעה 19:00.

דובר ועדת הבחירות המרכזית אמר כי נוצרו עומס ועיכובים בתורים לקלפיות המיוחדות ברחבי המדינה כתוצאה מכך שטרם הכניסה לאוהל, היה על המצביעים לבצע חיטוי ידיים וללבוש כפפות חד פעמיות. הוא הוסיף כי הוועדה הגדילה את כמות שולחנות החיטוי והזיהוי, על מנת שתהליך הכניסה של המצביעים יזורז בכ-50%.

קלפי מיוחדת עבור מבודדי קורונה בת''א. צילום: אבשלום ששוני
קלפי מיוחדת עבור מבודדי קורונה בת''א. צילום: אבשלום ששוני

הוספת שולחן נוסף לחיטוי וזיהוי הגבירה את מהירות הכניסה לקלפי לשם ההצבעה. בנוסף פיזרה הוועדה יותר כיסאות להמתנה לטובת המצביעים. בסביבות השעה ארבע אחר הצהריים הודיעו בוועדת הבחירות המרכזית כי שעות ההצבעה בקלפיות המיוחדות הוארכו עד לשעה שבע בערב, וכי נפתחו קלפיות נוספות בתל אביב ובכפר סבא.

קלפיות קורונה. צילום: פרטי
קלפיות קורונה. צילום: פרטי

מנכ"לית ועדת הבחירות, אורלי עדס, אמרה כי "קיבלנו דיווח לגבי שני אזרחים שחזרו בלילה בטיסה ממילאנו ובני משפחתם הודיעו שהם מתכוונים לצאת להצביע בקלפי רגילה. דיווחנו על כך למשטרה מכיוון שמדובר בהפרה בוטה של צו מנכ"ל משרד הבריאות. הם עלולים לסכן את בריאות הציבור".

יומן בחירות - קלפי מבודדי קורונה, יגאל אלון תל אביב / יובל בגנו 

בתור לקלפי כולם עם מסכות מקבלים בדיוק תדרוך מנציגת מד"א על תהליך הרישום להצבעה כשעדכוני החדשות מבשרים מוועדת הבחירות המרכזית על פתיחת עמדת הצבעה נוספת באתר. המצביעים, בסך הכל כמה עשרות אנשים ששבו מחופשה בחו"ל בשבועיים האחרונים ועל לא עוול בכפם נאלצים להצביע הרחק מהקלפי שלהם, לא רואים את עמדת ההצבעה הנוספת באופק וחלקם כבר מרוטי עצבים מהתהליך המתמשך. 

זוג צעירים ששבו מתאילנד מהססים לדבר. היא לא רוצה אבל לו חשוב להעביר מסר לוועדת הבחירות: "ההרגשה רעה ולדעתי גם הפניקה מוגזמת. נראה לי שאחתוך הביתה ואוותר על ההצבעה כי  אני מספר 430 ועכשיו מצביע 360. זה לוקח פה נצח. לא הלכתי להצביע בקלפי שלי מחשש שיהיו מלשינים וזה אחרי שקראתי שכבר היו היום מקרים כאלה, אבל את האמת? באתי בעיקר בשביל לנשום אוויר. שבוע בבידוד ולפחות פה שואפים קצת אוויר". 

צעיר נוסף שאנחנו פוגשים בתור לא העלה על דעתו להצביע בקלפי הרגילה שלו והוא אמנם הגיע ברכב פרטי אבל גר בסביבה ומספר: "זאת אחריות שלי למען כולם לעמוד בכללים האלה גם אם אני לא חושב שאני מהווה סיכון למישהו. כל הסיטואציה הזאת הזויה אבל נצביע ונחזור הביתה. אני חושב שקצת יצאנו ,מפרופורציות בסיפור הזה". 

אמיר כהן, סמנכ"ל רדיו 103 מקבוצת מעריב שגם הוא שב מתאילנד בשבוע שעבר הגיע גם הוא לקלפי המיוחדת בתל אביב מביתו בגבעתיים ועטוי מסיכה הוא מספר: "אני כבר עשרה ימים בבידוד אבל הצבעה בקלפי רגילה היא עבירה ואין שאלה בכלל של להצביע בקלפי רגילה. ההרגשה היא בעיקר שכיף לצאת ואני מרגיש די בטוח כי האנשים פה לא חולים, הם בסך הכל היו בחו"ל. אני מקווה שזאת חויה שנזכור לשנים ולטובה ושנוכל לצחוק על זה בעתיד הקרוב, זה עדיף על מצב שבו מגיפה תגמור את כולנו".