המעבר לצמחונות צובר תאוצה אצל בני נוער ואפילו ילדים. יש הממשיכים לדבוק בה ויש המוותרים עליה במשך החיים. למרות הדאגה – מומלץ להימנע ממאבקים בשלב זה ולהתמקד בהשלמת החסרים התזונתיים ובבניית תפריט מאוזן.



בני נוער, כחלק תהליך של מציאת הזהות שלהם, עשויים לבחור בצמחונות על אף שבביתם אוכלים בשר. חלקם יעשו זאת לתקופה קצרה וחלקם ידבקו בצמחונות כבדרך חיים, אך עצם הבחירה לרוב גורמת לעיתים לדאגה להוריהם שמרגישים שתזונתם של הילדים הפכה למצומצמת ודלה.



יחד עם זאת, לרוב דאגה זו ניתן לפתרון באמצעות אימוץ הרגלי תזונה מתאימים. לכן, אם ילדכם החליט להיות צמחוני, נסו להימנע ממאבקים ועזרו לו לאמץ הרגלי תזונה נכונים שישמרו על בריאותו ויאפשרו לגופו להמשיך ולהתפתח.




האתגר: חלבונים, B12 וברזל



המעבר לצמחונות לרוב מאתגר את התזונה יומיומית בנושא צריכת חלבון. החלבונים מהווים את אבני הבניין של הגוף ואחראים על בניית השרירים, התאים והרקמות, החיוניים במיוחד בתקופות של גדילה מואצת כמו גיל ההתבגרות.



כמו כן, חוסר תזונתי נוסף שעשוי להיווצר כתוצאה ממעבר לתזונה צמחונית הינו חוסר בברזל, שכן עיקר המקורות הזמינים לברזל הינם בשר בקר, בשר עוף ודגים.



מחסור אופייני נוסף בקרב צמחונים הוא של ויטמין B12 שמקורו הוא מעולם החי בלבד, והוא נמצא בבשר, בדגים, במוצרי חלב ובביצים. במקרה שילדכם הפך לצמחוני או טבעוני מומלץ להתייעץ עם הרופא לגבי נטילת תוסף B12.



איך מתמודדים?



ברזל


בכדי לשפר את צריכת הברזל אצל צמחוניים מומלץ לצרוך קטניות (סויה, חומוס, שעועית, עדשים ועוד), עלים ירוקים (פטרוזיליה, עלי סלרי), אגוזים (צנוברים) ושקדים. מכיוון שברזל מן הצומח נספג בצורה פחות טובה בגוף, יש לשלב צריכה של מזונות אלו ביחד עם מזון עשיר בוויטמין C, כמו פלפל, תותים, מיץ לימון, תפוזים וכדומה.



כדי לעקוב אחרי רמת הברזל באופן קבוע יש לבצע בדיקת דם, שתברר לא רק את מצב ההמוגלובין, אלא תבדוק גם את מאגרי הברזל (פריטין). אם הערכים נמוכים – יש לשלב בתזונה גם תוספי תזונה שמכילים ברזל.




חלבון


חלבונים מן החי מכילים בד”כ חלבון מלא. חלבון מלא הוא חלבון המספק לגוף את כל חומצות האמינו הדרושות לו, כולל 8 חומצות האמינו שבני האדם אינם מסוגלים לייצר לבד.



רוב מקורות החלבון מן הצומח אינם מכילים את כל חומצות האמינו החיוניות, למעט יוצאת דופן אחת מן הצומח, המכילה חלבון מלא בעל ערך תזונתי גבוה: הסויה. חלבון הסויה הוא חלבון מלא ואיכותי, המכיל את כל חומצות האמינו החיוניות.



על מנת לגרום לילדים צריכה של חלבון מן הצומח, ניתן להיעזר בתחליפי בשר על בסיס סויה או על בסיס קטניות.



חשוב לזכור



בכל מקרה של שינוי דרסטי בהרגלי התזונה חשוב להתייעץ באופן אישי עם דיאטנים מוסמכים. 



עוד כתבות במדור "תזונה נכונה" במעריב