התנהלות שרים בממשלה והתנהלות האופוזיציה בנושא מתווה הגז גובלות במחדל קשה.



האופוזיציה ואישים בקואליציה מעדיפים את האינטרס הפוליטי, על פני טובת המדינה. תופעה דומה התרחשה כאשר נתניהו התמודד מול ארצות הברית בעניין הסכם הגרעין עם איראן ולא זכה לתמיכת האופוזיציה וחלקים בקואליציה. לאחר שנחתם ההסכם ההזוי עם איראן, שלכל הדעות אינו טוב לעצם קיומה של המדינה, יוצאת האופוזיציה בצהלה כי היא רואה בכך כישלון של נתניהו, וביטחון המדינה פחות חשוב.



האופוזיציה שוכחת שהיא לא נתנה גיבוי לראש הממשלה במאבקו נגד הסכם הגרעין עם איראן ויצרה את הרושם כי עם ישראל חלוק בעמדתו בהקשר לנושא הגרעין וכי יש דעות של מומחים שההסכם שנחתם הוא הסכם טוב. יש דימוי טוב למצב הזה, שאתאר אותו רק ברמז: "הדבר דומה למי שקושר לך את הצינור ומתלונן על כי אינך יכול להמשיך להשקות".



דבר דומה קורה בנושא הגז. אלא שהפעם מגדילים לעשות שרים בממשלה שהנושא באחריותם, בכך שלא רק שהם נוטשים את בנימין נתניהו ויובל שטייניץ, המטפלים בנושא, אלא אף מקשים על הטיפול בו. שרי הכלכלה והאוצר, שנושא הגז הטבעי הוא בלב עיסוקם, אינם עוסקים בנושא מנימוקים קלושים ומניחים מכשולים להסדרת העניין, ובכך הם עלולים לגרום לכך שיהיה מאוחר מדי. נראה כאילו האופוזיציה ושרים אחדים רוצים להפיל את נתניהו ומוכנים להקריב לשם כך את טובת עם ישראל. איני יכול להבין זאת אחרת. בכל דחייה של חודש בהסדרת מתווה הגז, אזרחי ישראל סופגים אובדן של כשני מיליארד שקלים שיכולים לשפר את רמת חייהם של המסכנים באמת ואת רמת החינוך והביטחון. כל דחייה של חצי שנה מונעת מאזרחי ישראל תוספת הכנסה של 2,000 שקל לאדם. במקום ליטול אחריות להוביל לשיפור ברמת חיי אזרחי ישראל ומהר, עושים שרי הכלכלה והאוצר, בסיוע האופוזיציה, תרגילים פוליטיים שגובלים בחוסר אחריות בלתי נסבל.



אנא רדו מהעצים הגבוהים שעליהם עליתם בחוסר תבונה והובילו להסדרה מהירה של מתווה הגז. כי אף אחד אינו מחכה לנו. אני לא אכעס על חברת נובל אנרג'י ועל יצחק תשובה אם יפסיקו את הפרויקט ויתבעו את מדינת ישראל על אובדן רווחים. כך זה בעסקים: משקיעים כדי להרוויח, ואם לא מרוויחים בגלל הפרת חוזה - תובעים. האבסורד גדול יותר בגלל הסתירה המפתיעה שבעמדת שרי הכלכלה והאוצר. שניהם חרתו על דגלם את הרצון לשפר את רמת החיים של השכבות החלשות. למעשה בפעולתם בנושא הגז הטבעי הם מעכבים את הסיכוי להגשים את מה שחרתו על דגלם. הם אומרים "תמות נפשי עם פלשתים". כאילו אמרו: "לא אכפת לנו שעם ישראל יסבול עוני, ובלבד שליזמים יהיה רווח קטן בהרבה". הרי זו איוולת.



התוצאה של פעילות האופוזיציה ושל שרי הכלכלה והאוצר עלולה להיות שפרויקט הגז יידחה בשנים רבות. עד אז יימצא גז נוסף במדינות שכנות ואחרות ותהיה רוויה בגז טבעי בעולם. הדבר יביא לפספוס חלון ההזדמנויות שאנחנו עדיין ניצבים בפניו, קרי לספק במהירות את תצרוכת הגז של ישראל ולייצא למדינות סמוכות, ובכך לשמור על רווחיות הפרויקט למשקיע ולמדינה. עם זאת, חשוב לזכור כי כאשר יש למדינה משאב טבע הוא חייב לייצר יתרון יחסי מובהק לתעשייה שעושה בו שימוש ובכך לגשר על חסרונות יחסיים של המדינה בעלות המוצרים המיוצאים שלה. לכן מחיר הגז לתעשיין חייב להיות נמוך מהמחיר התחרותי בעולם.



זהו מאבק כלכלי גורלי עם סיכוי עצום ועם סיכון לא מבוטל כאשר נוהגים בו בחוסר אחריות. זוהי מלחמה כלכלית. אנא התנהגו בהתאם. עם ישראל אינו טיפש ותגובתו בבחירות שוב תפתיע אתכם. אם הדבר היה תלוי בי, הייתי פועל להקדמת הבחירות לאלתר. 



הכותב הוא נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר