שורת ההחלטות שהתקבלו בימים האחרונים על ידי משטרת ישראל ומפקדי השטח באזור על סגירת צירים להולכי רגל ומתפללים יהודים מצד אחד, והודעות בתקשורת על הגבלת התנועה של פלסטינים באזור מצד שני, הביאו למצב אבסורדי שבו הוגבלה דווקא תנועת התושבים היהודים במקום.



בכך למעשה נהפכה הקערה על פיה, והוצרו צעדינו אל העיר העתיקה וממנה בימים עמוסים של ערב חג.



חשוב שכולנו נזכור כי למעלה מ־1,000 משפחות יהודיות חיות בעיר העתיקה בירושלים, ואנו דורשים דבר אחד בסיסי, שלו זכאי כל תושב ישראלי: היכולת להסתובב בבטחה וללא חשש בעיר הבירה. הירצחם של הרב נחמיה לביא ז"ל , תושב העיר העתיקה, ורב"ט אהרון בניטה ז"ל לפני שבוע וחצי על יד בני בליעל - רק מחדד את המצב המקומם שאליו נקלענו.



מצב זה משקף את התנהלות המשטרה בתגובת להפרות הסדר בתקופה האחרונה. בעוד חלק מהתושבים הערבים והפלסטינים משתוללים במקום ועושים ככל העולה על רוחם, פועלת המשטרה בצורה הססנית ובאוזלת יד משוועת, ובכך מפרה למעשה את שגרת החיים התקינה בעיר העתיקה.



כמי שחיים שנים רבות ברובע ומכירים את הנפשות הפועלות, נוכחנו לראות בשבועיים האחרונים כי מאחורי ההידרדרות האחרונה באזור עומדים גורמים אינטרסנטיים המעוניינים בהבערת השטח ובשבירת השקט ויחסי השכנות שנשמרו לאורך שנים בין התושבים הערבים והיהודים. אל לנו לתת לכך יד.



אנו מודעים לחשיבות העצומה שרוחש ראש הממשלה בנימין נתניהו לעיר ירושלים בכלל ולעיר העתיקה בפרט. יחד עם זאת, מדיבורים יפים והודעות מסוגננות לעיתונות לא ניוושע, וישנו צורך בהול בנקיטת צעדים שיחזירו לתושבי העיר העתיקה את הביטחון האישי, ויותר חשוב מכך: צעדים שיחזירו עשרות ומאות אלפי יהודים - חילונים, דתיים וחרדים - להתפלל בכותל המערבי, לאחר שמספרם פחת בצורה ניכרת בחג האחרון.



מכיוון שעל פי כל ההערכות גל ההתקפות והאיומים מצד הפלסטינים אינו צפוי להיפסק בקרוב, על ממשלת ישראל מוטלת החובה לחשב מסלול מחדש, וזאת על מנת להראות לעולם כולו כי יש ריבון בירושלים. 



הכותב הוא תושב וחבר ועד העיר העתיקה וחבר מועצת העיר ירושלים