מאז החל גל הטרור בחודש ספטמבר, צה"ל הזרים כמות עצומה של לוחמים לתגבור יהודה ושומרון. רק בסוף השבוע האחרון הורדו לגזרה שני גדודים מחטיבת כפיר ומפקדת החטיבה. אך למרות כמות הכוחות הגדולה, עדיין מצליחים הפלסטינים להוציא אל הפועל פיגועים, חלקם אף קטלניים. האם לצה"ל יש פתרון צבאי לכך, או שמא התשובות נמצאות בלשכת ראש הממשלה?
 
ש: האם באמת על כל מטר מרובע יש חייל באיו"ש?
להגיד היום שיש בגדה "חייל על כל מטר מרובע" זו הגדרה לא נכונה. נכון שצה"ל תגבר משמעותית את הגזרה, ועדיין, המטרה הראשונה היא ליצור מצב שלפלסטינים יהיה חיכוך עם כוח חמוש, ולא עם מתיישבים. זו גם הסיבה שחיילים רבים נפגעים בפיגועים. צה"ל לא יכול לכסות פיזית את כלל הגזרה ומה שנשאר לו לעשות זה לכסות שטחים. אך במציאות שבה כל פלסטיני יכול לשלוף מספריים ולרצוח, לא ניתן לסגור הרמטית את שטח הכיסוי. מספיק רגע אחד של חוסר תשומת לב ויש חלון לביצוע פיגוע. מזה בדיוק חוששים בצבא, והפלסטינים זיהו את הנקודה החלשה הזו ומנצלים אותה היטב. 
 
ש: נתניהו טוען שלצה"ל אין מגבלה. האומנם?
למרות ההצהרה, צה"ל מוגבל ביכולת הפעילות שלו, והצהרה כמו של ראש הממשלה מטילה את האחריות על צה"ל בשטח. צה"ל לא יכול לסגור צירים לתנועת פלסטינים והפקודה הראשית מהדרג המדיני היא לשמור על מרקם חיים שגרתי. צה"ל גם לא יכול להטיל סגר מתמשך על השטחים. כתר נושם, כמו זה שהוטל על ירושלים המזרחית, הוא לא מציאותי על פי גורמים ביטחוניים. 
 
בעצם, נתניהו מטעה כשהוא מציג מצג שווא לפיו כל ההחלטות בידיים של צה"ל. אם צה"ל יעצור כל רכב פלסטיני לבדיקה, גל הפיגועים ירד באופן משמעותי, או שרוב הפיגועים יתרחשו במחסומים. כך או כך, לצה"ל אין הכלים לנצח בסיטואציה כזו. 
 
בנוסף, כל הגבלה שתופל על הפלסטינים תשחק לידי החמאס שמחכה בפינה לרגע ש"צה"ל ינצח".
 
ש: מדוע צה"ל לא נכנס לחברון ומטהר אותה?
לצבא יש יכולת מחר להיכנס לתוך חברון ולטהר אותה מטרור, בדיוק כמו שנעשה במבצע חומת מגן. צה"ל הוכיח בעבר שיש לו את היכולת לשנות את המציאות באופן דרמטי. תוצאות מבצע חומת מגן נכנסו עמוק לתורת הלחימה בקורסי הפיקוד בצה"ל, אולם הצבא כרגע בהמתנה.
 
בכל אופן, מי שבולם את ההחלטה הזו הוא הקבינט, שמורכב כיום מראש הממשלה ושר הביטחון, דבר שלא מפריע לכמה מחבריהם לממשלה לקרוא לחומת מגן 2. ההחלטה על כך נובעת מחוסר הרצון של נתניהו ויעלון להסלים את המצב ולהיכנס לאינתיפאדה אמיתית. יש לציין כי שר הביטחון יעלון בכלל לא מכיר במצב כדומה לאינתיפאדה השנייה, אז למה שילך לכיוון השלישית?
 
ש: אצל מי המפתח לארגז הכלים של צה"ל?
נכון לעכשיו, ההוראה שקיבל צה"ל היא להגביר נוכחות וערנות ולנטרל ניסיונות פיגוע. המציאות הזו לא תשתנה עד אשר יחליט הקבינט על שינוי כיוון, או עד אשר תגיע התערבות בינלאומית, שתכריח את ההנהגה הפלסטינית לעצור את רצף הפיגועים שעדיין מעודד על ידם.