ברצוני לברך את מפכ"ל המשטרה על מקצועיותו מחד ועל תעצומות הנפש שגילה מאידך בכך שמידר את אמצעי התקשורת במהלך המבצע לנטרולו של המחבל שרצח ברחוב דיזנגוף לפני כשבוע וחצי.
 
היתרון בשיתוף התקשורת והקהל הוא בכך שאנשים ברחוב עשויים לזהות את המחבל, לנסות לנטרל אותו ולדווח על תנועותיו. הנימוק הזה נכון במיוחד כשמדובר במחבלים כדוגמת הסכינאים והסכינאיות, שקל יחסית להתעמת איתם, והסכנה לסובבים את האירוע הוא נמוך יחסית. הדבר נכון פחות כאשר מדובר במפגע מקצוען הנושא נשק חם, המסוגל להתנגד לנטרול ובכך לסכן ציבור רחב.
 
בראייה כוללת, אני טוען כי מוטב שלא למסור פרטים לתקשורת ולקהל הרחב ביחס לפרטי האירוע ולהתפתחותו. זאת למרות הטענות של התקשורת ושל חלק מהקהל, הדורשים שקיפות וחופש מידע. בעיני אלו ניסוחים מכובסים להפקרות ולדאגה לרייטינג על חשבון חיי אדם. אך כאשר "מסננים" את התקשורת, יש צורך באורח פרדוקסלי בשיתוף פעולה מצדה יותר מאשר כאשר משתפים אותה באורח מלא יותר. על התקשורת, "המסוננת", לנהוג באחריות ולא להמציא סיפורי מעשיות, אירועים שלא היו ולא נבראו, ניתוחים הזויים והערכות מצב, כפי שקרה במבצע לנטרולו של הרוצח בתל אביב. הבטתי בעיניהם ובמבטם הנבוב של הכתבים והפרשנים מהשטח ובאולפנים וראיתי כיצד הם ממציאים, ללא שום שכל, דברים חסרי ערך שאינם מוסיפים דבר לאזרח המבוהל.
 

התקשורת יצרה בהלה בקרב תושבי תל אביב ואחרים וגרמה לפגיעה קשה בעסקים ובחנויות. המסחר עצר מלכת, וככל שהבהלה גדולה יותר, כך יקשה עליה לחזור לקדמותה.
 
מניסיון העבר למדנו כי שיתוף התקשורת במידע אמיתי ובזמן אמיתי מעניק לאויב אינפורמציה שלא תסולא בפז. אינפורמציה כמו הערכות המצב של המשטרה ושירותי הביטחון, דרכי הפעולה, אזורי החיפוש, אמצעים טכניים ואחרים שעושים בהם שימוש ועוד. לראיה, באירוע האחרון התקשורת דיברה על כל הנושאים האלה חרף העובדה שלא ידעה עליהם הרבה. מסירת אינפורמציה כזו לנמלט מקלה עליו את החיים.
 
הנשק החשוב ביותר במלחמה, במאבק ובמרדף אחר מרצח נמלט הוא עקרון חוסר הוודאות אצל אויבך. חוסר ודאות מעצים את החששות אצל אויבך. התמונות והתיאורים שהוצגו בתקשורת, חרף היותם הזויים, הקלו על הנמלט כי הראו לו את הדמויות שהנמלט אמור להתמודד איתן ובכך יצרו מידה מסוימת של ודאות.
מכאן שהנוסחה האופטימלית, בהתנהלות עם התקשורת, מחייבת קודם לכל שיתוף פעולה אחראי מצד התקשורת, המנוגד לדנ"א שלה, קרי מנוגד לשאיפתה של התקשורת לזכות ברייטינג בכל מצב ואף להכות את מתחריה בכל מצב. אין לשתף את התקשורת בפרטי האירוע, אין לשתף פרשנים יודעי דבר ואין לערוך משדרים ארוכים שממחזרים דברים ומייצרים תבהלה מיותרת. אסור שכל כתב ינסה לעלות על מתחריו על חשבון ביטחונם האישי של האזרחים. יש להעביר לתקשורת רק פרטים שמנהל האירוע יחליט שחשוב להעבירם לקהל הרחב ואותם על התקשורת להעביר כלשונה.
 
הכותב הוא תא"ל במיל', חבר מועצת הביטחון לישראל