הכניסה לנציגי ציבור אסורה. הפעם במשרד הבריאות לא מתכוונים לקחת צ'אנס ורוצים לדאוג שהמחקר על הזיהום בחיפה יישאר הרחק מאיתנו. לאחרונה הוחלט כי נציגי ציבור לא ישתתפו בפיקוח על המחקר שעדיין מדיר שינה מתושבי מפרץ חיפה. זאת בניסיון למנוע מה שהם מכנים "בהלה ציבורית". כן, במשרד הבריאות מעדיפים לשמור את המספרים המטרידים על נתוני התחלואה במפרץ בחדרי חדרים. או לפחות עד אשר יאוששו המסקנות, יתוקפו, יתוקננו וכל מיני פעולות נוספות עם פעלים מורכבים במיוחד, שחובה גם חובה על החוקרים לעשות. וייקח כמה זמן שייקח, תודה ששאלתם.



זאת אף שגם שם הגיעו בסוף 2014 למסקנה ש"המצב לגבי הסרטן אינו מקרי". גם בכיר המשרד פרופ' איתמר גרוטו הודה בפה מלא בשבוע שעבר כי יש יותר חולים בסרטן (15%!), יותר ילדים החולים באסתמה ויותר מחלות לב בחיפה.



ותארו לכם מה היה קורה לולא התפוצצה הפרשה. המחקר היה ממשיך להיות ממומן על ידי בתי הזיקוק, שקיוו באמצעותו להכשיר את הרחבת פעילותם המזהמת במפרץ. הרי רק בעקבות הסערה הציבורית העבירו משרדי הבריאות והגנת הסביבה את המחקר לחסותם. זאת בשעה שצוות החוקרים הודה כי היה נתון למכבש לחצים להפסיק את עבודתם כשהתבררו הממצאים המדאיגים.



זו כמובן איננה הפרשייה הראשונה ובוודאי לא האחרונה בחיפה, כמו שיודעים היטב גם במשרדי הממשלה. היה גם הדוח ההוא שפרסם משרד הבריאות על עודף תחלואת סרטן בקרב ילדים לפני פחות משנה ומיהר לחזור בו. וכן, הייתה גם חשיפת מבקר המדינה שבשנת 2013 לא בוצעה אפילו בדיקת פתע אחת במפעלים המזהמים במחוז חיפה.



אז נכון, רוח אחרת נושבת היום מהמשרד להגנת הסביבה, ובמיוחד מהשר הממונה. אבל איך ניתן להבטיח שלא יהיו חריגות זיהום? שלא עובדים עלינו? הרי המשרד להגנת הסביבה ממשיך במשחקי החתול והעכבר עם המזהמים, והשאלה מה יהיה בימים שאחרי השר אבי גבאי היא רק תהייה נוספת שמתעוררת.



התושבים מעלים שאלות נוקבות ומוצדקות: האם כל החומרים המסוכנים נבדקים והתדירות מספקת, איך בכלל מתמודדים עם ההשפעות המשולבות של המזהמים, שבמקרה הטוב כל אחד מהם עומד בפני עצמו בתקן, והאם המקומות הנבדקים כיום הם הנכונים ביותר?



במקום לנסות לחנך את המקורות ששחררו את המידע החשוב, על משרדי הממשלה לפעול לשקיפות ציבורית מלאה. זוהי חובתם הבסיסית כלפי תושבים החשופים מדי יום לשלל מזהמים. הרי הם בוודאי לא היו רוצים שיגידו, חלילה, שהם מנסים לטייח ולהסתיר את הממצאים.



אבל אסור לנו להסתפק במצג שווא של שקיפות, והציבור חייב להפוך לשחקן אקטיבי ובעל סמכויות של ממש. כמובן שהשלטון מצדו ימשיך לקחת אחריות לשלומנו ולבריאותנו לצד שילובנו המלא בתהליך. כן, אין סיבה שהמתגוררים במפרץ לא יהפכו לחלק אינטגרלי מקבלת ההחלטות הנוגעות לגורלם ויפקחו על מימושן לצד הגורמים המקצועיים. ואם במשרדי הממשלה באמת מעוניינים לטפל בבהלה הציבורית, מן הראוי שיעשו את זה באמצעות עקירת הבעיה מן השורש במקום לפזר מסך עשן.



הכותבת היא דוברת גרינפיס ישראל