כמשתמש ותיק בשירותי רשתות־העל העולמיות, גוגל, פייסבוק, וואטסאפ ויוטיוב, מודה פרשננו לענייני בינה מלאכותית, אין לי הרבה טענות. השירות בדרך כלל מהיר וסדיר, חינמי (בסוף, כידוע, אין ארוחות חינם) וללא מגע יד אדם. כי אין מענה אנושי, שירות לקוחות תומך או מדריך חי למשתמשים. זה מה אין.



אני מודה שאני גם מתעלם מהאפשרות שאי שם בדבלין, במשרדים המבהיקים של הרשתות העולמיות, נקבצים פרטי האישיים ופרטי בני משפחתי, חברי, מקורבי (גם לי יש, לא רק לבנט) ומרוחקי (כנ"ל. כמו לביבי), היקף וסוגי רכישותי, טעמי והשקפותי החברתיות והפוליטיות, ותוהה מה ייעשה בתיקי לבד מסקרי פילוח כלליים, כשהאינטרסים של הרשת ירצו בכך. אני שותק, ככולם, כי זו מתנת חינם, ואין למי להתלונן ולעומת זאת יש שם מי שמעניש סוררים, לפעמים.



מדוע גוגל, פייסבוק, אפל והשאר אוגרים מידע עלינו? מעבר לנתונים הסטטיסטיים שיפיקו ממיליארדי התיקים, האם ישתמשו בו נגדנו? ולמה מתעקשים שם שלא להשתמש במידע העצום שלהם לקביעת עקרונות, בהסכמת האו"ם והמדינות המשתמשות, לשמירת כבוד האדם, לאיתור ולאיסור שיימינג ברשתות, חטא שהביא למות ילדים ובוגרים; לאיתור ומניעת תעמולה, גיוס, הדרכה בהכנת מטעני נפץ ויצירת נשק ופרסום מידע מוצפן לגיוס, אימון וביצוע פעולות טרור ורצח; למניעת תקשורת ופעילות פדופילית, העלאת סרטוני רצח או הדרכה לסוגי רצח או הסתה מסוכנת; מסחר ברשת בחומרים אסורים, תרופות מזויפות וסמים?
 

הם לא יעשו זאת, כנראה. הם יותר מדי גדולים, עשירים, חזקים ודומיננטיים מכדי שיסכימו לפיקוח חיצוני עליהם. כי לפני מי עשויים ראשי הרשתות הגלובליות ליתן דין וחשבון? לאינסטוש? אז לפחות שישלמו. מסים, שכר דירה, ארנונה. כמו כולנו, משתמשי החינם שלהם. כי, כידוע, אין ארוחות חינם.
 
ובעניין אחר: מה שעושה רב הכותל שמואל רבינוביץ, בגיבוי השר לשירותי דת דוד אזולאי והיועץ המשפטי לממשלה, לחבורה האמיצה של נשות הכותל הוא הטרדה, ביוש והסתה, טוענת כתבתנו להדרת גברים. תמונת המריבה בכותל היא תמונת חושך של ישראל 2016, שכופה כספחת את החרדיוּת על מאות אלפי נשים וגברים, חילונים, רפורמים, קונסרבטיבים ואורתודוקסים; הלכות דת קנאיות, פולחן וטקס של ימי הביניים. זהו שילוב כוחות של רב אשכנזי (שניכס לעצמו את הכותל ורחבתו, הפך אותם לבית כנסת חרדי גברי וקבע את חוקי הכניסה והתפילה) עם שר מזרחי (שמחכה לאישור מועצת החכמים שלו לאסור על נשים, רפורמים ופסולי יהדות אחרים להתפלל שם לאלוהיהם).
 
הקב"ה שלח ממרומים פקס זועם לרבינוביץ - ולכן, גבירותי רודפות הקדמה, אם בחרתן להוציא את כבודכן החוצה, לפחות התנהגו בכותל כרבינוביציות. מה זה "ברכת כוהנות" בפי נשים, שקולן כידוע ערווה? זוהי פרובוקציה של נשים ופגיעה בקודשי המקום ובשם שמיים. ולא מעניין אותנו מה קבע ויקבע בג"ץ ולא מעניין אותנו שבברכה נאמר "ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום", כשרוב הציבור נגד שלום עם שכנינו ועם עצמנו. ואם תמשיכו להרים ידיים כלפי מעלה ולשיר בקול תפילות לא לכן, נשלח אתכן מעזרת נשים לעבודות שירות בכביסה וליד הכיריים. שתדעו את מקומכן! פוי!