אני מתה על דסמונד מוריס. מוריס, למי שלא מכיר, הוא זואולוג ואתולוג שחיבר ספרי מדע פופולרי על התנהגות בעלי חיים. בספרו "החיה האנושית" הוא פוסק ללא מורא: עם כל הכבוד לשוויון בין המינים, יש הבדלים בין נשים לגברים! מוריס אומר דבר פשוט: אם הצייד הקדמון שבתוכנו, דגש על הזכרים, יכול היה למצוא פורקן סמלי בעבודה מרתקת ובתחביבים מעניינים כמו ספורט ותחרויות, את האנרגיה הקדומה שהוקדשה בשעתה למרדף אחרי הטרף הוא יכול היה לתעל למרדף אחר מצוינות. אבל אותה אנרגיה, כשהוא עם ההגה ביד, למשל, יכולה להתנקז בקלות רבה מדי לאמצעי פורקן הרסניים.



תוקפנות, במובן האמיתי שלה, היא יישוב אסרטיבי של מחלוקות. בעולם החיות, היא מושגת כמעט תמיד באמצעות מפגן ראווה, איום ואיום שכנגד. העימותים העוינים הללו כמעט אינם מגיעים לשפיכות דמים. אצל האדם, הו, אצל האדם. ולא סתם אדם – זכר.



"אפליה על רקע מגדרי!", זועק א', 40 שנה על הכביש, וטפו טפו, אף לא תאונה אחת. "למה אני, גבר זהיר, צריך לשלם בביטוח חובה תעריף גבוה יותר מנשים? אני מועד לפורענות?"



ובכן, כן. בשנת 2015 היו מעורבים 528 נהגים ונהגות בתאונות דרכים קטלניות עם הרוג אחד לפחות. נשים היו מעורבות רק ב־54 תאונות קטלניות, המהוות כ־10% מסך כל התאונות. כל היתר – גברים. נשים היו מעורבות ב־26% מסך תאונות הדרכים הקלות. כל היתר – גברים. בסך הכל נהגות היו מעורבות באחת מכל ארבע תאונות דרכים בשנת 2015. כל היתר – גברים.



הצרות על הכביש, כשמדברים על נשים מול גברים, מתחילות בשלב מוקדם מאוד באבולוציה של הנהיגה.



ממחקר של עמותת אור ירוק בקרב 120 נהגים צעירים בני 17 עד 19 עולה כי מדד הסיכון גבוה יותר אצל בנים מאשר אצל בנות, בעיקר בחודשים הראשונים של נהיגת סולו. עוד: נהיגה במהירות מופרזת מאפיינת נהגים צעירים בנים הרבה יותר מאשר בנות, ולא שכשהם גדלים זה משתפר: נמצא גם הבדל בין אבות ואמהות. נחשו מי נוהג מהר יותר.



עכשיו תגידו לי אתם, למה שגברים לא ישלמו יותר? שברתם – שילמתם.