אצל רובנו, המילה שואה מעלה זיכרונות ממפגשים כאלה ואחרים עם ניצולים. עבור מי שזכה להכיר ניצולים, השואה היא לא רק עוד שיעור היסטוריה, אלא רגע חי שיכולנו לגעת בו בעצמנו. מדובר בדור הולך ונעלם ולכן התחושה קשה וכואבת. הניצולים נשאו עמם לא רק את זיכרון המלחמה וההשמדה, אלא גם את דמותם ורוחם של מיליוני הנרצחים.



הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר מתנהלת בתחושה של "עכשיו או לעולם לא" וממשיכה לתמוך בניצולי השואה בסכומים של עד 5,575 שקל בחודש לניצולים שאינם נזקקים ולמעלה מ־10,000 שקל בחודש לנזקקים. כל הניצולים זכאים לפטור מתשלום על תרופות. ניצולים בעלי נכויות מקבלים סיוע למימון מכשור רפואי וטיפולים, פטור מארנונה ועוד. הרשות מפעילה מרכז מידע לניצולים ולמשפחותיהם, מפיצה חוברות זכויות בשפות שונות ועוד. מטרתנו היא להגיע לכל אחד ואחת מ־200 אלף הניצולים, לסייע להם ולתת להם מענה יעיל ומכבד.



אחת הבשורות הגדולות של 2015 הייתה ההכרה בזכויותיהם של יוצאי מרוקו, אלג'יר ועיראק שנפגעו מאירועי המלחמה, ושכעת זכאים למענק שנתי ולפטור מתשלום על תרופות. בנוסף, הוענקו השנה תגמולים חודשיים לעובדי כפייה.



הרשות מקיימת, בסיוע ארגון "שיתופים", שולחן עגול בנושא המערך התומך בניצולי השואה, הכולל נציגים של המגזר הציבורי והחברה האזרחית. השולחן התכנס ביוני 2015, וקדמה להתכנסותו עבודת מיפוי והערכה. פעילות השולחן הובילה להסרה של חסמים רבים ולתיאום טוב יותר בין הגופים העוסקים בזכויות הניצולים. המטרות העיקריות שלו הן יצירת מערך תומך לניצולי שואה שיענה לצורכי הניצולים, מעבר לזכויות הכספיות, כמו צרכים רגשיים, חברתיים, נפשיים ופיזיים. בעוד מספר חודשים יתחיל פיילוט של תיאום טיפול לניצולים עריריים המתגוררים בקהילה, המצויים במצב רפואי הדורש התערבות רב־מערכתית של שירותי בריאות וחברה, ושאינם מקבלים שירות מגורים אחר. בנוסף, הוחלט על הקמת מארג של מתנדבים שיספק מענה מעשי, מקצועי וקבוע לניצולים שמרגישים בדידות תוך שיתוף פעולה ותיאום בין כל הארגונים.



תחושתי האישית היא שכאן מצוי האתגר האמיתי. אני חושבת על אותו ניצול או ניצולת השואה שאולי זוכים לתמיכה הכספית והפיזית הראויה, אולם הם מעבירים את שנותיהם האחרונות בבדידות. האם יש מי שמבקר אותם, מאזין להם, מבלה איתם בערב? ברור לנו כי כעת פוקדים אותם הזיכרונות מהילדות במלחמה. זו הסיבה שבשולחן העגול החלטנו על הקמת מערך מתנדבים במיזם משותף של "ג'וינט ישראל אשל" והרשות לזכויות ניצולי שואה שידאג למתנדבים שיגיעו לבתיהם של ניצולי שואה החשים בדידות ויארחו להם חברה. לבסוף, חשוב לזכור שהרשויות הציבוריות לא יוכלו למלא לבדן את תפקידה של קהילה חמה ותומכת. עומדת בפנינו הזדמנות טובה לכל אחת ואחד מאיתנו להתגייס לטובת ניצולי השואה שבקרבנו. זו זכות שנפלה בחלקנו, ושתישאר עמנו לשנים מעטות בלבד. הבה ננצל אותה. 



הכותבת היא מנהלת הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר