כולם מספרים איך הם רק אומרים משהו, ופייסבוק מיד מגיב לדבריהם ודוחף להם חומרים בתחומים שמעניינים אותם. ממני הוא מתעלם. אני מחפש, למשל, ידידי ישראל בעולם, מקיש מילות חיפוש וגם צועק ליד הטלפון: "פרטים על אוהבי ישראל בעולם, בבקשה", ומה שאני מקבל זה רק מחמוד דרוויש מהבוקר עד הערב. לכן יסלח לי מי שרוצה לקבוע לי מה לשמוע, החלטתי לחפש את הדברים שאני רוצה בעצמי. לא סומך יותר על צוקרברג או על אח גדול אחר.



מחמוד דרוויש, צילום: רויטרס
מחמוד דרוויש, צילום: רויטרס



מסתבר שבעולם של חדשות על שנאה לישראל שאתם קוראים, ואשר מטרתן הלא מודעת היא לזרוע מורך לב, יש גם חדשות על אהבה לישראל. הנה קצת ידיעות שפייסבוק לא העביר לי ולא לכם: בשבוע שעבר התקיימו בעולם שני אירועים גדולים מאוד של אהבה לישראל. האחד מהם הוא כנס נגד אנטישמיות בדרום אמריקה, שהתקיים בבואנוס איירס, כנס יהודי-נוצרי שבארגונו הייתה שותפה הקואליציה של "ההנהגה ההיספנית למען ישראל", ארגון גג של נוצרים אוונגליסטים אוהבי ישראל ממוצא לטינו-אמריקאי. דיברתי עם אחד ממשתתפי הכנס, ברי דניסון, ממנהיגי גוף אוהד ישראל ששמו "השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים".




כואב לי שלא יודעים מי אחראי לפיגוע בבואנוס איירס




תפסתי אותו בדנוור, בדרכו חזרה מאותו כנס. הוא סיפר לי שבדרום אמריקה יש בין 70 ל־80 מיליון נוצרים אוונגליסטים. האם כולם תומכי ישראל? שאלתי, והוא ענה: רובם. רבים ממנהיגי־העל של הקהילות האלה, המשיך וסיפר, הגיעו לאותו כנס, שבו היו 250 נציגים ומנהיגי קהילות מדרום אמריקה, בהם 125 מנהיגים יהודים ו־125 מנהיגים נוצרים. הרגע המרגש ביותר עבורו היה ביום שני שעבר, כאשר כולם ביקרו בבית הקהילה היהודית שפוצץ בפעולת טרור, וצפו בתמונות 85 הנרצחים. "כאבה לי מאוד העובדה שעברו 22 שנה ועדיין לא יודעים מי עשה את הפיגוע הזה", הוא אומר.



זה קרה בשבוע שעבר, באמריקה הלטינית, בקרב האוכלוסייה הענקית המכונה היספנית, וזאת כאשר נדמה לנו שבקרב ההיספנים קשה למצוא ידידים פוליטיים לצדקתה של ישראל ולמאבקה. מסתבר שהעובדה הפוליטית היא שיש עשרות מיליונים כאלה, אבל אם שמעתם משהו מהעולם הזה בשבוע שעבר, זה היה רק כאשר הסטודנטים של צ'ילה רצו להחרים את ישראל.



נעבור נא לעוד אירוע גדול, שגם עליו פייסבוק ואמצעי תקשורת אחרים לא העבירו לי מידע. בוושינגטון התקיים כנס הפסגה של CUFI (ראשי תיבות של "נוצרים מאוחדים למען ישראל"), שבו השתתפו ראשי הציונות הנוצרית מכל העולם. ססמת הכנס: "הגן על אמריקה, בחר ישראל". מה שהדהים אותי, חוץ משלל הדוברים המרשימים, זה שהתקיימה שם, לצד הכנס, גם קייטנה לילדים. הלוגו שלה מכריז: ילדים מאוחדים למען ישראל. זה עולה 100 דולר לאותם ימי הכנס. בדרך אמריקאית מאוד מצוין שזה יוצא פחות מ־5 דולר לשעה. הילדים בקייטנה, מבטיח הפרסום, "ישתתפו בלימוד אינטראקטיבי ובפעילויות שילמדו אותם איך לברך את ישראל... כל אירוע מתוכנן ללמד את הילדים איך לאהוב את העם היהודי ולהלל את מדינת ישראל". אני יודע שלחלק מהקוראים זה נראה מבהיל ולא חינוכי. אני הייתי מת לשלוח בדיוק את הילדים שלהם לקייטנה בוושינגטון.