סוגיית הפיקוח על המחירים, המאבק ביוקר המחייה וסוגיית פעילות המונופולים הם מהאתגרים המרכזיים של הממונה על ההגבלים העסקיים. בשבועות האחרונים נבחנת מחדש המדיניות בסוגיות אלה על ידי מיכל הלפרין, שעלתה חדורת מוטיבציה למגרש המשחקים העסקי.



מיד עם כניסתה לתפקיד, הודיעה הלפרין על כוונתה לרענן את מדיניות האכיפה נגד מונופולים הגובים "מחיר מופרז", וזכתה לביקורת חריפה מחברי הכנסת. הדילמה הניצבת כעת בפתחה היא בכלל הפוכה: האם מדיניות הפחתת מחירים, המכונה "מחיר טורפני" בדיוק על ידי אותם המונופולים, היא לגיטימית הגם שהיא עלולה לחסל את המתחרים ולפגוע בתחרות.



הפולמוס בנושא אינו מקרי, ולא מדובר בדיון אקדמי. העניין נוגע במישרין ליצרנית מוצרי החלב תנובה. ענקית המזון ספגה ביקורת קשה בזמן המחאה החברתית, ובצדק. למעשה מחאת הקוטג' רשומה על שמה של זהבית כהן, בעלת השליטה לשעבר בתנובה. כהן ניצלה את כוחה המונופוליסטי, ועד 2011 הקפיצה את מחיר הקוטג' בעשרות אחוזים. התגובה הציבורית לא איחרה לבוא, ובעקבותיה תנובה לא העזה להעלות את המחיר מעבר ל־6 שקלים לגביע. לאחרונה נרשמה התפתחות במישור המשפטי, עם אישור תביעה ייצוגית נגד תנובה בעילה של גביית מחיר מופרז. אלא שתנובה של היום כבר אינה תנובה של תקופת המחאה.



בחמש השנים שחלפו מאז פרוץ המחאה עברה תנובה עם החברה הישראלית מהפך. אין מדובר רק בהעברת הבעלות לידיים סיניות, אלא בשינוי בסיסי של המודעות הצרכנית, ופתיחת השווקים לתחרות מקומית (כמו טרה) ובינלאומית (יבוא גבינות). תנובה החלה לאבד נתחי שוק וחויבה להגיב. כדי להחזיר את מעמדה היא החלה בהורדת מחירי המוצרים והקוטג' בראשם.



חוק המזון אינו מאפשר לשום יצרנית מזון לקבוע את המחיר לצרכן, כך שאין היא קובעת את המחיר הסופי. עם זאת היא רשאית לקבוע את המחיר לסיטונאי, וזה מחליט האם לגלגל את המחיר לצרכן. הפחתת מחירי החלב, הגבינות או הקוטג' על ידי תנובה הוא צעד מבורך ורחוק מהכינוי "טורפני". זאת טיבה של תחרות. היא נלחמת על נתחי השוק בגורמים חזקים לא פחות ממנה, כמו שטראוס או טרה.



ואם כבר מדובר במדיניות "מחירים טורפניים", בתחום התקשורת מומלץ להפנות את האצבע המאשימה כלפי מיכאל גולן. איש עסקים זה גרם לצניחת מחירי הסלולר לקול תשואות הקהל, וכמעט חיסל את ענף הסלולר כולו. אולם אף גורם משפטי או אחר בישראל לא טרח להתלונן נגדו. להפך: הוא הפך לילד המחמד של הענף, וזכה לכל שבח עד שהבלוף נחשף בימים אלה.



גולן אינו לבד. העיתון "ישראל היום" מופץ חינם אין כסף בחסות המיליארדר שלדון אדלסון. החינמון לא נמכר "במחיר טורפני", אלא ללא שום תג מחיר. גולן ואדלסון לא היו רחוקים ממחיקת המתחרים בשל המחיר הטורפני, אבל דבר לא נעשה נגדם. חוק "ישראל היום", שנועד למנוע את התופעה, טורפד באיבו. לכן הטענות נגד תנובה בעניין התחרות והמחיר מגוחכות ובוודאי שאינן מוצדקות, אלא אם מישהו החליט להפוך את הפרה החולבת של תנובה לאחראית על כל תחלואי שוק המזון.