בתחילת השבוע התקיימה בכנסת ישיבה של הוועדה לביקורת המדינה בראשותה של ח”כ קרין אלהרר מ'יש עתיד' בנושא דוח מבקר המדינה בעניין מדיניות ההסברה ופעילות משרד החוץ. ראש הממשלה, שר החוץ בפועל, הוזמן לדיון. הסיכויים שייעתר להזמנה היו קלושים. ראשי ממשלה נוהגים לנפנף דיונים מהסוג הזה, שבהם הם צריכים להשיב לטענות אינסופיות כשהם מוקפים בחברי כנסת מהאופוזיציה. אבל נתניהו הפתיע, ואישר את בואו. כשנכנס והתיישב ליד ח”כ אלהרר, שאל אותה "איפה המבקר?"



התברר שהמבקר שלח את אחד מסגניו הבכירים. נתניהו התקשה להסתיר את אכזבתו. במהלך הדיון הוא הכריז על ניצחונה הסופי של ישראל על תנועת ה־BDS, הילל ושיבח את פעילות ההסברה והדיפלומטיה הישראלית, והרבה לדבר על "מבחן התוצאה", במקום כל הזוטות והשטויות שבדרך אליה.



עוד דבר חזר על עצמו במהלך דבריו של ראש הממשלה: הוא הקפיד להדגיש, שוב ושוב, שהמבקר חושב כך וכך, ואני לא מסכים איתו. המבקר קובע את זה ואת זה, ואני לא מקבל את הקביעה הזו. ההערכה היא שנתניהו בא לריב. הוא האמין שהמבקר יגיע בעצמו ותכנן להיכנס בו פרונטלית, ראש בראש, במלוא העוצמה. בנימין נתניהו קורא תיגר על הלגיטימציה של מבקר המדינה, שהוא עצמו מינה, במסגרת מתקפת מנע מתוכננת היטב בטרם ייצא דוח המבקר הסופי על פארסת צוק איתן. במלחמה הזו כל האמצעים כשרים, והרשות נתונה.



כפי שדווח אתמול ב”מעריב־השבוע”, במסגרת המבצע הזה נתניהו גם חושף, מפרסם ומלבין פרוטוקולים סודיים. אמש התייצב יאיר לפיד באולפן ערוץ 2 ואמר שוב מה שנאמר כבר פעמים רבות: נתניהו אינו אומר אמת כשהוא קובע שהתקיימו בקבינט דיונים על איום המנהרות. נקודה.



העובדה הזו כבר צוינה בטיוטת דוח המבקר. כל הציטוטים שהביא נתניהו במפגש שלו עם הכתבים הצבאיים ביום שני קיימים בדוח המבקר. חלק מהם לא רלוונטיים (נאמרו בישיבות ביטחוניות מחוץ לקבינט), חלק נוסף נלקחו מישיבות מאוחרות של הקבינט (ה־30 ביוני וה־3 ביולי) אחרי שבנט כבר העמיד את הנושא לדיון, וחלק היוו תמצית חיפוש פשוט בפרוטוקולים אחרי כל פעם שבה נאמרה המילה "מנהרות" על ידי בכיר ביטחוני כזה או אחר. הנושא עלה פה ושם כדרך אגב, בשולי הערכת מודיעין שנתית, הערכת מצב תקופתית או דיון ביטחוני.



נתניהו, יעלון וגנץ במהלך צוק איתן. צילום: קובי גדעון, לע''מ
נתניהו, יעלון וגנץ במהלך צוק איתן. צילום: קובי גדעון, לע''מ




אם היו דיונים בקבינט ושרי הקבינט היו מעודכנים ולא הופתעו, כפי שנתניהו קובע, איך יכול להיות שעם פרוץ מבצע צוק איתן מצאה ישראל את עצמה ללא תורת לחימה נגד המנהרות, ללא תוכנית פעולה נגד המנהרות, ללא יחידות שהתאמנו ללחימה במנהרות, ללא מנהרת אימון אחת (אחת!) לרפואה בצה”ל?



מלחמת צוק איתן נרקמה והתבשלה מול עיניה של המדינה כולה. לא רק השב”כ ואמ”ן ידעו על המנהרות, כל אזרח שעוקב אחרי התקשורת ידע שיש מנהרות. כולם, חוץ מראש הממשלה, שלא כינס את הקבינט ולו פעם אחת לדיון סביב האיום הזה, לא הורה לשר הביטחון להורות לצבא להגיש תוכנית מסודרת ולגבש תורת לחימה מעודכנת נגד האיום הזה, ועכשיו הוא עושה הכל חוץ מלקחת אחריות.



איך נתניהו אמר בוועדה לביקורת המדינה? מה שקובע זה מבחן התוצאה. ובכן, במבחן הזה, בצוק איתן, נכשלת כישלון חרוץ, אדוני ראש הממשלה. הובלת את המדינה, את צה”ל, את יישובי עוטף עזה ואת 67 החללים אל תוך מנהרה אפלה שאף אחד לא התכונן לקראתה כמו שצריך. חבל שלא התכוננת למנהרות כמו שאתה מתכונן לדוח מבקר המדינה.