השיח הציבורי, ובצדק רב, נוהג בדרך כלל זהירות מרובה בכל מה שקשור ליחסו להורים שכולים. אנחנו נזהרים מאוד בכבודם, נמנעים מלמתוח עליהם ביקורת, ומקשיבים לעמדותיהם בסוגיות צבא וביטחון אף שהחוב המוסרי הגדול שכולנו חבים להם לא באמת מעניק להם הבנה או ידע גדולים משל כולנו בתחומים הללו. ובכל זאת, יש רגעים שצריך לדעת להגיד, גם להורים שכולים, "עברתם את הגבול". יש רגעים, כמו זה שבו החליטו כמה מהם להפריע לאירוע הזיכרון לחללי צוק איתן, שבו מותר ואף צריך להגיד להם "יש התנהגויות שאי אפשר לקבל".



לאב השכול, שתמונתו תפסה אתמול את עמוד השער של "מעריב־השבוע", אין עם בנימין נתניהו מחלוקת שקשורה לצוק איתן, ושהייתה הופכת אולי את ההתפרצות שלו במעמד הזה למעט יותר נסבלת. להורה הזה, שקרא לנתניהו "אני לא מוכן שתפגע בדמוקרטיה" ותקף אותו על פעולותיו בתחום התקשורת, יש עם ראש הממשלה ויכוח פוליטי שלא קשור למלחמה ולא קשור לצה"ל ולא קשור לשכול.



וכשראש הממשלה מזכיר בנאומו את עובדת היותו אח שכול והקהל מגיב בבוז, זה הרגע שבו צריך להגיד להורים השכולים האלה, "הגדשתם את הסאה".



ומה קרה במקום זה? במקום להעיר להם, והתקשורת יודעת לעשות את זה כשהיא רוצה, ההורים הללו זכו באופן בלתי מפתיע לחיבוק גדול. כאילו זה נורמלי שבזים לראש הממשלה שמדבר על השכול שלו. כאילו זה סביר שהוויכוחים הפוליטיים היומיומיים על התאגיד או על ערוץ הכנסת יחדרו אל טקסי הזיכרון והשכול.



למה זה קורה? משום שכבר מזמן שום דבר שקשור בראש הממשלה לא מטופל באופן ענייני. משום שאצלנו מי שתוקף את ראש הממשלה, מותר לו הכל. מותר לו להפריע לטקס הזה, מותר לו לזלזל בשכול של אחרים, מותר לו לערב את הפוליטיקה הקטנה במקום שאנחנו בדרך כלל מנסים להקפיד שלא תתערבב.



כל אחד מבין שמה שקרה שלשום בהר הרצל עלול להיות מדרון חלקלק. שאם לא נבהיר לאנשים כאלה שאין סובלנות ציבורית להתנהגות שלהם, מחר נמצא אותם ושכמותם מכניסים את המחאה שלהם על מתווה הגז ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, ואת הביקורת שלהם על התקציב הדו־שנתי לטקס יום השואה ביד ושם.



כל שונאי בנימין נתניהו צריכים ללמוד פעם אחת להתבגר, להתגבר על יצרם, ולהבין שחוץ מהשאלה המאוד חשובה "מתי כבר נצליח להוריד אותו מהשלטון", יש כאן עוד כמה עניינים חשובים. כי מה שקרה בטקס הזיכרון שלשום לקח את אחד הדברים הקדושים האחרונים שעוד נשארו פה, ורמס אותו בגסות. וכשזיכרונם של חללי צה"ל, מי שמסרו את הנפש עבור כולנו, יהפוך להיות ויכוח בין קואליציה לאופוזיציה - זה יהיה רגע רע מאוד לכולנו.