בעולם החרדי מתחולל שינוי, מין מהפכה שקטה. גם בלי לימודי ליבה במערכת החינוך, יותר ויותר חרדים נוטשים בשלב מסוים את ספסלי בית המדרש שמהווים עבורם פרנסה קבועה, ויוצאים לעבוד בשוק החופשי במגוון עיסוקים ועם הכנסה המאפשרת להם לקיים את משפחותיהם בכבוד. חלקם לומדים לשם כך לימודי חול במסגרות שונות, וחלקם עשו את המעבר בעזרת הראש החריף והתפיסה הטובה שהביאו איתם מהישיבה.



זהו תהליך שיש לברך עליו, לעודדו ולסייע לו להתרחב. הוא אינו רק לטובת החברה החרדית, הוא גם לטובת המדינה. הכישורים האינטלקטואליים והלימודיים שמביא איתו חרדי שישב (באמת וברצינות) וחידד את מוחו במשך שנים ב"אוהלה של תורה", הם רבי ערך. השאיפה של לא מעט חרדים היא ללמוד ולהתפתח, גם בתחומים שמעבר לתורה מבורכת.



עידוד התהליך הזה צריך להיעשות אך ורק באמצעות תמריצים והטבות ומסלולי הכשרה לחרדים, כדי שילמדו את מה שהחמיצו במהלך כל שנותיהם בחיידר ובישיבות. להכין אותם לעולם שבחוץ בכפיה, כמו החוק המחייב לימודי ליבה במערכת החינוך החרדית, זו טעות. זה נפנוף במטלית אדומה בוהקת אל מול עיני הרבנים והמנהיגים החרדים.



"חיסול מורשת לפיד". שי פירון, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"חיסול מורשת לפיד". שי פירון, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



את החוק הזה, מבית מדרשה של "יש עתיד" בראשות יאיר לפיד ושר החינוך לשעבר שי פירון, שמו אנשי יהדות התורה כמטרה לחיסול במסגרת המערכה שלהם למחיית זכר "מורשת לפיד" מעל פני האדמה. ח"כ משה גפני התגאה ביום שישי שעבר באוזני יאיר אטינגר מ"הארץ", כי תיקון חוק הליבה משלים את מחיקת המורשת הזו, לאחר שבשנה האחרונה בוטלו רפורמות נוספות בנושאים חרדיים של הממשלה הקודמת. ניתן לומר שהחרדים המנוסים לא התרגשו יתר על המידה בעת חקיקת "חוקי לפיד" וחוקים הדומים להם; הם ידעו כי לא ירחק היום ויזדקקו להם כשותפים בקואליציה, והתשלום יהיה בהפלת חוקים רעים אלה (מבחינתם). והנה, צדקו.



מה כל כך מפחיד באנגלית ומדעים?



השאלה המהותית במקרה זה היא: מה מפחיד כל כך את החרדים בלימודי אנגלית, מתמטיקה ומדעים? ובכן, התפיסה החרדית היא שבתורה על כל שלוחותיה יש את כל מה שהאדם החרדי זקוק לו כדי להשכיל ולנהל את חייו. זהו עולם התורה, שכל חריגה ממנו ויציאה לכיוון השכלה כללית היא בגדר פרצה מסוכנת בחומה שבנו החרדים סביבם כדי להגן על עצמם.



דרך פרצה זאת ־ אנגלית, מתמטיקה או פיזיקה ־ יכול החרדי להגיע חלילה לעולמות אחרים. לגילוים מדעיים הזרים לו, לתכנים לא בדיוק קדושים. ומשם, ה' ישמור, גם לדרך חיים אחרת ־ חרדית רופפת, או דתית־לאומית ואפילו חילונית.



"פרצה בחומה" הוא מושג המפתח, ולמען האמת הוא משמש גם את העולם הדתי־לאומי ("פרצה בחומת השבת", למשל, הוא ביטוי נפוץ). ועוד צריך להודות שהתופעה של בתי ספר תורניים ללא לימודי ליבה, חדרה גם לעולם החרד"לי, וחבל.



דווקא בעולם החרדי קמה התקוממות של חרדים צעירים, מודרניים יותר, הדורשים לימודי ליבה לילדיהם (כך דווח ב"הארץ"). הם כנראה אינם מסכימים עם תגובתו המוזרה של מנהיגם, השר יעקב ליצמן, שאמר "אפשר להיות סוחר גם בלי ליבה". זה האידיאל החרדי, להיות סוחר? הם תוהים בוודאי. הם מעדיפים כנראה בן מדען, רופא או לפחות הייטקיסט.