מצחיק מי שטוען שהעיתונות הישראלית "מגויסת" או עובדת בשירות ההסברה. כי הנה אנחנו באמצע עונת המלפפונים, שבה כל סיפור שולי הופך לאייטם ענק בגלל מחסור חמור ב"חומרים", אבל דווקא חומרים שהם לכאורה "הסברתיים" זוכים לסיקור שולי עם ניחוח של יציאת ידי חובה. לפני כמה ימים נתפס עובד ארגון סיוע של האו"ם שחשוד בהעברת עשרות מיליונים לחמאס. לכאורה עבד עבור ארגון סיוע, אך בפועל עבד למען ארגון טרור. אתמול התבצע מעצר של עובד סיוע נוסף - והנסיבות דומות. סיפור הכיסוי הוא עבודה עבור האו"ם, כשבפועל הכסף מגיע לחמאס.



מופתעים? יש להניח שלא. גם בעבר נחשפנו לסיפורים על ארגוני סיוע שנאמנותם האמיתית לא ברורה. אז גם השבוע קיבלנו דיווח די לקוני, ובחלק מכלי התקשורת נלווה לו הסבר אוטומטי של פרשנים שנטייתם הפוליטית ברורה, בין אם קבעו שהאו"ם אחראי לכל עוולות זכויות האדם ביקום ובין אם ניסו לזרוע ספק שמעצרי השב"כ הם פוליטיים בעצמם.



אבל את תשומת הלב במהדורות ובעמודים הראשונים השבוע תפסו סיפורים אחרים: ההתנצלות של ליברמן, הקורנפלקס של יוניליוור והמדליה של ירדן ג׳רבי. ה"הסברה" לא באמת הייתה שם.



זה עצוב משום שעיתונות שמציגה תמונת מצב מלאה אינה עיתונות מגויסת, היא עיתונות אחראית. הרי יש פה סיפור על מערכת שלמה שפועלת למען אזרחים, כאשר למעשה ייתכן שהיא בכלל פועלת לרעתם. כספים גדולים מועברים לאו"ם ולארגוני הסיוע שלו, אבל התוצאה היא שבכירי ארגון הטרור מתעשרים, והאזרחים ממשיכים לסבול. לא רק האזרחים בעזה - מכיוון שכל עוד אין שיקוף אמיתי למה שמתרחש בעזה, גם אזרחי ישראל אינם יכולים לקבל פתרון.



סיפורים על מתקני או"ם או עובדי סיוע שמסייעים לחמאס פורסמו גם בצוק איתן, אפילו על ידי התקשורת הזרה. אבל מעבר לסיפורים מזדמנים, מהי האמת העמוקה יותר? והאם מישהו מתקשר אותה?



ברור שלא כל מה שמתהדר בשם "האו"ם" או ארגון סיוע כלשהו הוא אכן טהור ונקי מכל רבב. מצד אחר, גם להאשים את האו"ם בכל הרעות החולות זה פופוליזם. הרי בסופו של דבר, מיהם האנשים שנתפסים? עזתים. ומהן האפשרויות שלהם? לשתף פעולה עם חמאס ולהיתפס על ידי השב"כ, או לשתף פעולה עם השב"כ ולהיתפס על ידי חמאס. אכן שתי אפשרויות נפלאות, אבל גם זאת לא הפואנטה.



הפואנטה היא שכרגע כל המערכת שמתחזקת את עזה היא רקובה, ולמעשה מתחזקת את הסכסוך, את העוני, את הטרור ואת המשך התלות בסיוע. מתחזקת נשק על פני מזון ודיור, והעסקת ילדים בחפירת מנהרות על פני שליחתם לבית הספר, כדי שלפעמים ימצאו שם את מותם.



מתחזקת "ארגוני סיוע" שאומנם גם מסייעים לאזרחים, אבל מסייעים גם לחמאס, ומסייעים לשמר את המצב. וכן, המערכת הזאת מן הסתם גם מממנת את סרטון התעמולה הנוצץ של חמאס שרץ ברשת בימים אלה ומראה כמה עזה שוקקת חיים, כיפית ויפה. הכל למען האינטרס הציני המקומי, והכל קשור.



מערכת שלמה שרק מתחפרת עמוק יותר בבוץ של עצמה. ולנו יש כל כך הרבה תקשורת שמואשמת בכל כך הרבה אג'נדות, אבל התמונה המלאה משום מה לא משתקפת בה.