אחד הדברים שמרתקים אותי בטקס הפתיחה של כל אולימפיאדה הוא מצעד המשלחות. בו אני לומד על מדינות שאף פעם לא שמעתי עליהן. עכשיו, למשל, למדתי שיש מדינה באוקיינוס השקט בשם קיריבטי, גודלה 811 קמ"ר, ואוכלוסייתה מונה קצת למעלה ממאה אלף נפש; או שישנה גם מדינה של תשעה איים שהופרדו בזמנו מאיי קיריבטי, קוראים לה טובאלו ויש לה אוכלוסייה של 12 אלף נפש.



הפעם, בשנת 2016, השתתפה לראשונה באולימפיאדה משלחת של פליטים מסוריה, דרום סודן, אתיופיה וקונגו תחת דגל הוועד האולימפי. את תשומת לבי משכה השחיינית הסורית יוסרה מרדיני בת ה-17, שברחה לפני שנים מדמשק והגיעה לבסוף לברלין. חלומה הגדול הוא לחזור לדמשק, ובו בזמן להשתתף בנבחרת השחייה של גרמניה לאולימפיאדה ב-2020. המשלחת מיועדת "להעביר מסר של תקווה לכל הפליטים בעולם", הצהיר הוועד האולימפי. בו בזמן צעדה גם המשלחת של סוריה, מייצגת את המדינה הקרויה סוריה, חברה באו"ם. היא לא זכתה לקריאות בוז מהקהל. ברזיל, דרך אגב, מקיימת קשרים דיפלומטיים טובים עם משטר אסד. אני לא רואה שכל ארגוני זכויות האדם שרקו בוז למשטר שטובח באזרחי ארצו, מפעיל מפעם לפעם נשק כימי, מחריב את ארצו בשיטתיות, בסיוע רוסי נדיב וגם של המערב; אני לא קורא שבכל אתר במערב מחרימים את המשטר הסורי.



אם תרצו, הרי הניגוד התהומי הזה בין המחווה כביכול לפליטים לבין האדישות מול מעשי הטבח הגורמים לכך שירבו פליטים משקפת נאמנה את עולמנו: נשף מסכות של צבועים בני צבועים.



טקס פתיחת אולימפיאדת ריו 2016. צילום: רויטרס
טקס פתיחת אולימפיאדת ריו 2016. צילום: רויטרס



המשלחת החסרה


ובמצעד המשלחות נפקד כמובן מקומה של מדינה שאינה קיימת, ואולי תהיה קיימת בעתיד. כוונתי למדינה כורדית. הכורדים הם המיעוט הלאומי הגדול ביותר (30-40 מיליון) שאין לו מדינה. הסכמי סייקס פיקו וכל ההסכמים הבינלאומיים שבאו אחריו הקימו מדינות לאום ערביות מלאכותיות, רק לא מדינה כורדית. להפך, הסכמים אלו פיצלו את הכורדים המרוכזים בחבל כורדיסטן וסביבתו בין סוריה (כ-2.5 מיליון כיום), עיראק (כ-5 מיליון כיום), טורקיה (17-25 מיליון כיום) ואיראן.



מפת המזרח התיכון משתנה מול העיניים שלנו, אך הקהילה הבינלאומית עודנה דבקה במפת סייקס פיקו. אבל בשנים האחרונות נוצרת מציאות חדשה עבור הכורדים, תחייה לאומית. בעיראק ישנה כבר למעשה מדינה כורדית דה פקטו, עם כוח צבאי וכלכלי, עם יחסים בינלאומיים; בסוריה קמה אוטונומיה כורדית תוך כדי לחימה, והיא משתרעת על פני חלק ניכר מהגבול הסורי-טורקי; בטורקיה, שהיא בעלת האינטרס הגדול ביותר נגד מדינה כורדית, מתהווה אוטונומיה כורדית תוך כדי מאבק צבאי ודמוקרטי עם אנקרה.



בתקופה הנוכחית הכוח הצבאי הכורדי הוא היעיל ביותר בסוריה ובעיראק והוא מסוגל להביס את דאעש. לכן ארצות הברית מסייעת לו בצורה מאסיבית בסוריה על מנת שיילחם בדאעש ויכבוש עבורה בדמו את רקה, בירת המדינה האסלאמית. הטרגדיה של הכורדים, לפחות בסוריה, היא שאיש במערב לא מציג בפניהם "אופק מדיני". למה? כי כאשר אינטרסים מדיניים מתנגשים בעקרון "זכות ההגדרה העצמית", העיקרון נזרק לפח האשפה ההיסטורי. אז תהיה לנו באולימפיאדת טוקיו 2020 משלחת כורדית?