בפברואר 2008, במהלך דיון על היערכות מדינת ישראל לרעידות אדמה, קטע חבר הכנסת שלמה בניזרי מש"ס את הדיון על שירותי ההצלה ותשתיות הבנייה והכריז שהומוסקסואליות היא הגורם לרעידות אדמה. אירוע מעורר גיחוך זה היה נקודת השיא של ההסתה החרדית נגד הקהילה הגאה. המפלגות החרדיות הגיבו להצלחות הציבוריות והמשפטיות של הקהילה הגאה בשנים של הסתה חסרת רסן, והצליחו ליצור לעצמן לגיטימציה ללשון המסיתה שלהם בכסות יהודית. בשנים הראשונות לא זכתה ההסתה לגינויים נרחבים. מצעד הגאווה הגדול שצעד השנה בירושלים והאירועים שסביבו מסמנים שינוי בשיח המקובל על הקהילה במיינסטרים הישראלי.



חשוב לברך על כך שהשיח הלגיטימי בישראל השתנה בשנים האחרונות. למרבה הצער, חלק מהשינוי נובע מהחשיפה הטראגית של הציבור הרחב, על המנהיגים החרדים, לאלימות שיוצר השיח המסית. ח"כים חרדים כבר אינם מרשים לעצמם להתבטא בבוטות נגד הקהילה הגאה, וגם התבטאויות מסיתות של רבנים זוכות לגינוי ראוי ולשאט נפש ציבורי.



מצד אחר, השנה נחשפנו להתעצמות השיח המסית נגד התנועה הרפורמית וחבריה. הח"כים החרדים מגיבים להצלחתה של התנועה בזירה המשפטית והציבורית בהסתה בוטה ואלימה. מנהיגי הציבור החרדי מלווים את פעילותם הפוליטית, שחותרת לקעקע את עקרונות השוויון וגורמת לקרע בין ישראל לבין יהדות התפוצות במגוון התבטאויות חסרות תקדים בעוצמתן נגד היהדות הליברלית.



בחודשים האחרונים כינה אותנו ח"כ ישראל אייכלר "חולי נפש", מועצות חכמי התורה אמרו ש"הרפורמים מבקשים לנעוץ את טלפיהם הטמאים בכותל", ח"כ משה גפני הכריז כי הרפורמים "מנסים לתקוע סכין בתורה" וקינח בהטלת האחריות לאנטישמיות בעולם עלינו. אפילו ח"כ בצלאל סמוטריץ', שהכריז עלינו לאחרונה זיוף, הוא אותו סמוטריץ'.



ב־2008 איתר בניזרי את רעידת האדמה הרעיונית שלה מייחלת התנועה לשוויון לקהילה הגאה, שמבקשת לערער את הנחות היסוד הבסיסיות ביותר לגבי התפקידים של נשים וגברים בחברה שלנו. התפיסה הזאת מאיימת על מי שמבקשים לשמר את מערכת יחסי הכוחות בין גברים לנשים. כמו הקהילה הגאה, התנועה הרפורמית מבקשת לחולל רעידת אדמה רעיונית ביחסי הכוחות בחברה הישראלית.



אנו מבקשים להביא לשינוי שיאפשר לציבור היהודי בישראל לבטא באופן שווה מגוון זהויות יהודיות. האלטרנטיבה השפויה שאנו מציגים היא איום ניכר על המונופול האורתודוקסי, וכדי לשמר אותו הח"כים החרדים מגייסים את השיח הדתי באלימות מילולית שלא הייתה עוברת בשתיקה לו הייתה מופנית לכל קבוצת מיעוט אחרת.



המסיתים הם אותם מסיתים. מול כוחות אדירים של שינוי הם משתמשים שוב בפרשנות צרה וקנאית כדי לעורר שנאה. גם השינוי שאנחנו מובילים הוא אותו סוג של שינוי. למרות מאמציהם הכבירים של הפוליטיקאים החרדים, המונופול האורתודוקסי עומד להתרסק. החברה שלנו נמצאת בתהליך בלתי נמנע של תנועה קדימה אל עבר השוויון והצדק. יש לקוות כי הפעם לא יהיה צורך בטרגדיה כדי להפסיק את השיח החרדי המסית. 



הכותבת היא מנכ"לית המרכז הרפורמי לדת ומדינה