הערב צפויה להיערך הפגנה נגד יוקר הדיור. יותר מ-20 אלף לייקים בפייסבוק, שאולי יתורגמו לאנשים שיצאו לרחוב. אבל אפשר לנחש שההישג יסתכם בססמת בחירות נבובה משר האוצר, שיתרונו היחיד הוא בכך שאינו יאיר לפיד - ומהנה פחות לרדת עליו. כבר תקופה ארוכה שמחירי הדיור והמחיה רק עולים, לא ברור מהו פתרונו של השר, והציבור הכועס ממשיך לצפות לפתרון קסם. ומכיוון שפתרונות קסם קיימים רק בססמאות, הציבור מוציא הרבה קיטור וללא תוצאות.



שלשום פורסם שנתון החברה החרדית. הוא גדוש נתונים מעניינים, אבל נטול פוליטיקה, פופוליזם ושנאה. קשה לחלץ ממנו ססמאות, ואולי זו הסיבה לכך שבקושי קיבל התייחסות. מי שבכל זאת הציץ, ראה שלאחר ירידה במשך שנתיים, בשנה החולפת עלה לפתע מספר תלמידי הישיבות והכוללים ב־8%. הסיבה: ביטול התניית תקציבי הישיבות במכסות גיוס ובלימודי ליבה. במקביל גדלה אוכלוסיית החרדים ב-4%, ואילו הגידול הטבעי של האוכלוסייה הכוללת עומד על אחוז אחד. כל מי שמעיף מבט בנתונים הפשוטים האלה - יכול בקלות להבין את התמונה.



רוב החרדים עובדים במשרה צדדית, צילום אילוסטרציה: יוסי זמיר, פלאש 90
רוב החרדים עובדים במשרה צדדית, צילום אילוסטרציה: יוסי זמיר, פלאש 90



ישראל מצויה עמוק בתוך בעיה מגזרית חסרת היגיון. מרבית העוני קיים במגזרים הערבי והחרדי, שיחד מהווים יותר מרבע מהאוכלוסייה. במגזר החרדי, 58% מתחת לקו העוני (10% באוכלוסייה היהודית הלא-חרדית). שיפור קל נרשם ביציאת גברים חרדים לעבודה; היום כ-50% מהם עובדים, אבל רובם במשרה חלקית. בישיבות ובכוללים לומדים 67%, ואישה חרדים יולדת 6.9 ילדים בממוצע. המשמעות: אין מה לבנות על המגזר הזה בגביית מסים.




אין פתרונות קסם ליוקר המחיה




הממשלה הקודמת החלה לפעול כדי לשנות את המגמה, אבל סדרי העדיפויות של הממשלה הנוכחית שונים. כל עוד זה לא מטופל, אין מה לצפות לשינוי. שר האוצר מן הסתם לא יאמר זאת, כי זה עלול להרוס לו אג'נדות נועזות וגם חלטורות בתחום הרפואה מדי פעם, כשהוא שולח את הממשלה לאשפוז.



כשזהו מבנה המשק, אין פלא שהכל מעוות. שתי אוכלוסיות ענק אינן תורמות כרגע מספיק לנטל פרנסת המדינה. אין מה לשנוא את המגזרים האלה, זה לא נכון וזה גם חסר תכלית. זו תוצאה של הזנחה שלאנשים מסוימים נוח שלא תשתנה. בינתיים, תפקיד הממשלה הוא לגבות מסים ולחלק את התקציב, וכשאין לה מספיק, היא מעלה את המע"מ לשיעור אבסורדי של 17%. לדלק יש מחיר שערורייתי גם כשהנפט בעולם צונח, כי הכסף צריך לבוא מאיזשהו מקום. זוהי תמצית הסיפור. מי שמתמרץ את הבעיה הזאת כדי לשמר את הקואליציה, אנא, שלא יבלבל את המוח על פתרונות קסם ליוקר המחיה כמו כחלון, או על ערכי ההתנדבות של חיילי צה"ל כמו ליברמן, אם אלה הם ערכיו לאחר שהבטיח משהו הפוך לחלוטין לבוחריו.



מדי פעם התקשורת מדווחת על אירוע יחיד כמו מספר הילדים העניים או המשבר במערכת הבריאות. כולם מתעצבנים, מסננים קללה ובמקרה הטוב זוכים לעוד ססמה. אבל מי שרוצה לפתור את יוקר המחיה מזה ואת השירותים הציבוריים הקלוקלים מזה, כדאי שירד לשורש הבעיה. אומנם יש יותר רייטינג ולייקים בנושאים מזדמנים, אבל זה לא ממש פותר משהו. רוצים באמת לפתור? על זה צריך להילחם.