מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד, שלפני ימים אחדים הנחה דיפלומטים ישראלים שלא לשתף פעולה עם התקשורת, טרח בעצמו להדליף לתקשורת על ביקור חשאי שקיים במדינה מוסלמית. לא מכבר קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקור מתוקשר בכמה מארצות אפריקה והצהיר בסיפוק על השיפור ביחסים בין ישראל למדינות יבשת אפריקה.



בשיחות שבכירים ישראלים מקיימים עם נציגי ארצות זרות בישראל, בבירות אירופיות ובזירת האו"ם בניו יורק, נשמעים דיווחים על גילויי התקרבות בין ישראל למדינות ערביות סוניות, הבאים לידי ביטוי בערוצים סמויים בין ישראל לנציגי אותן מדינות. במיוחד מציינים גילויי רצון טוב מצד סעודיה כלפי ישראל. בישראל יש מי שמתייחסים לדיווחים אלה כאל סימנים לסדקים המתהווים בחומת הבדידות המדינית המקיפה את ישראל בשנים האחרונות, ובמיוחד לשינוי מהותי בגישה המדינית של מדינות ערביות סוניות כלפי ישראל.



כדאי ורצוי למשוכנעים בכך להירגע. שמחתם מוקדמת. התחזיות הוורודות והבשורה המדינית שהם מפיצים בעניין היחסים בין ישראל למדינות ערביות עדיין נמצאות בחיתוליהן. בשיחות עם שגרירים, עם דיפלומטים בכירים ועם משקיפים בניו יורק נשמעות הערכות סותרות לחלוטין. מומחים למזרח התיכון טוענים כי התקרבות בין ישראל לארצות אפריקאיות היא במקרה הטוב התפתחות חיובית המוגבלת לערוץ הידברות בין הצדדים. אבל לדעתם, אין להתקרבות זאת משמעות מעשית שצפויה להביא לשיפור מהותי במעמדה המעורער של ישראל בזירת האו"ם ובקהילה הבינלאומית.



"הסכסוך הישראלי פלסטיני ימשיך לגרום לעוינות כלפי ישראל"


"ההתקרבות הזאת לא תבוא לידי ביטוי בנאומים, ודאי שלא בהצבעות הצפויות במליאת עצרת האו"ם הנפתחת בחודש הבא", אמר דיפלומט מערבי בכיר בשיחה עמו. "נחמד לשמוע על התקרבות ורצון טוב בין מדינות. אבל במקרה של ישראל ומדינות אפריקאיות, שיפור ביחסים לא יפחית מהשפעתו המרעילה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני על הלכי הרוח נגד ישראל וגילויי העוינות כלפיה בעולם הערבי", הסביר.



בפגישה סגורה שקיימה לא כבר עם קבוצה של בכירים יהודים הגיבה שגרירת ארצות הברית באו"ם סמנתה פאוור על הדיווחים שיש תמורות ביחסים לישראל מצד ארצות ערביות סוניות. לדברי שניים ממשתתפי הפגישה, השגרירה, הידועה כאוהדת מושבעת של ישראל ולוחמת ללא חת בזירת האו"ם להגנה על האינטרסים של ישראל, הציעה לבכירים היהודים שלא להתייחס ברצינות לידיעות על התקרבות ביחסים בין ישראל למדינות הערביות הסוניות. לדברי שני האישים, "השגרירה הבהירה שהיא לא מודעת לשום סימן משמעותי שאפשר לפרשו כשינוי בגישה של מדינות ערביות סוניות כלפי ישראל. אין דבר כזה", אמרה.



סמנתה פאוור, צילום: רויטרס
סמנתה פאוור, צילום: רויטרס



בעצרת האו"ם הקרובה ימשיך הסכסוך הישראלי-פלסטיני לשמור על מקומו כאחד הנושאים המרכזיים הנידונים. בישראל חוששים שבמהלך השבועות שבין בחירת נשיא או נשיאה חדשה ועד פרישתו של הנשיא ברק אובמה, צפויה לעלות יוזמה מדינית אמריקאית שתכלול הצעת פתרון לסכסוך. אם אומנם ארצות הברית תגיש יוזמה כזאת למועצת הביטחון, ההתקרבות בין ישראל לארצות אפריקאיות לא תשפיע כהוא זה על תוצאות ההצבעה במועצה. המדינות הערביות הסוניות ישמחו מאוד לתמוך ביוזמה אמריקאית.