המחסור החמור בעובדים בענף הבניין הביא להתפתחות של שוק שחור שמספק תעודות מקצוע מזויפות. כך למשל, רישיון נהיגה, רישיון רכב, רישיון מלגזה או רישיון ציוד מכני כבד - כולם מזויפים כמובן - יעלו בשוק הזה 300 שקל. רישיון מנוף מזויף יעלה 200 שקל. שוק שחור הוא תופעה ידועה ומסוכנת. תופעה זו מהווה סכנת מוות אם אפשר להשיג בו, במאות שקלים, תעודות מקצוע מכל סוג: מרישיון נהיגה ועד לתעודת מפעיל מנוף באתר בנייה. כשסיפרו לי על כך לראשונה, הייתי בטוח שזו הגזמה ואולי אפילו בדיחה גרועה. אך מי שסיפר את הסיפור התעקש שהמצב חמור הרבה יותר והציע לנהל שיחת טלפון כדי להוכיח את אמיתותו.



מתברר שבאזור חברון נוצר מחירון מפורט להשגת תעודות מקצוע ורישיונות שונים תמורת מאות שקלים. אלא שלתעודות ולרישיונות המזויפים האלה יש מחיר. בשנה הנוכחית כבר נהרגו בענף הבניין בישראל 26 עובדים, ויש עוד ארבעה חודשים לסיומה.



המנופאי הוא אחד המקצועות המרכזיים בבניין. כל אתר בנייה בינוני ומעלה צריך מנוף, ולפעמים אפילו יותר מאחד. אז כמה מנופאים מורשים יש בישראל? הנתון הזה לא ידוע. במשרד הכלכלה יש רישום של בעלי רישיון, אך איש אינו מפקח ואיש אינו אוכף את החוק הפשוט והבסיסי ביותר: אסור להפעיל מנוף ללא רישיון כחוק. ויש בישראל אלפי רישיונות מזויפים. אלפי מנופאים מפעילים את המנוף באתרי הבנייה ללא כל הכשרה, ללא רישיון חוקי ותוך סיכון חיי אדם.



בכל רגע נתון יש אלפי אתרי בנייה פעילים. אבל הממשלה לא דואגת להכשרות, אף שזה תפקידה וזו חובתה. רק המדינה מסוגלת להגדיל את היצע המקצועות בשוק. רישיון או תעודת מקצוע - אלה תעודות שרק הממשלה מספקת, כמו רישיון נהיגה או רישיון לעסוק ברפואה.



באלפי אתרי הבנייה יש צורך בעשרות אלפי עובדים. אחד המקצועות המבוקשים והחסרים הוא מפעיל מנוף. אז מה עושים כשאין מספיק מפעילי מנוף עם רישיון? מזייפים.



כל הנוגעים בדבר עוצמים עיניים. כולם יודעים שזה המצב. הם קיבלו על כך התראות, מכתבים, הודעות לתקשורת. אני אישית פניתי לשר התחבורה ולשר הכלכלה כבר בפברואר האחרון. אין קול ואין עונה, ועולם כמנהגו נוהג. רשויות האכיפה בישראל מסתערות על תופעת זיוף שטרות הכסף ואדישות לתופעת זיוף התעודות. שטר כסף מעולם לא הרג בן אדם. רישיון מזויף הוא רישיון להרוג. 



הכותב הוא יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ