לשר נפתלי בנט כוונות טובות. כמי שמופקד על התפוצות הוא דואג לטיב היחסים בין ישראל ליהודי ארצות הברית. הפרויקט שיזם, "חיזוק הזהות היהודית והקשר לישראל" בקרב יהודי ארצות הברית, הוא חשוב. היחסים בין ישראל לחלקים גדולים בקרב יהודי ארצות הברית זועקים לתשומת לב זה שנים. המשבר בתחום הזה התרחב בשנים האחרונות. אבל אם להיעזר בטרמינולוגיה צבאית, שר התפוצות בנט פתח חזית עם מפות ישנות, אסטרטגיה שאבד עליה כלח והיעדר מידע מודיעיני נכון לגבי מצב הקהילה והלכי הרוח השוררים בה.



250 מיליון השקלים, שלפי הדיווחים מוקצבים למימון פרויקט "חיזוק הזהות היהודית והקשר לישראל", הם סכום עתק גם במונחים אמריקאיים. לכן יהיה הכישלון הצפוי לפרויקט לא רק מהדהד, אלא גם יקר מאוד. מדוע כישלון? מהתבטאויות שפורסמו בשמו של שר התפוצות לא נראה שהוא מודע לגורמים למשבר ביחסים בין ישראל ליהודי ארצות הברית. מעבר לכך, נבצר מבנט להבין כי בעיני רוב הקהילה בארצות הברית הוא נתפס כמייצג בדיוק את הגורמים השליליים שמלכתחילה גרמו לשבר ביחסים.



בנוסף, בנט מייצג ממשלה ששמה ללעג הסכם פשרה שאושר בה רשמית בנוגע לנגישות הרפורמים והקונסרבטיבים לכותל המערבי, ושמתעלמת ביודעין מהסדר חוקי בנוגע למקוואות. בנט שותף לממשלה שבאופן כמעט רשמי מחרימה מיליון וחצי יהודים השייכים לתנועה הרפורמית, וכמעט כמספר הזה של יהודים המזוהים כחברי הזרם הקונסרבטיבי. עמיתיו של בנט, רבנים ציונים־דתיים, כינו את היהודים הרפורמים "נוצרים" ו"מי שצריך להשליכם לכלבים". לכן מה לו לבנט כי ילין על משבר בקשר בין ישראל ליהודי ארצות הברית?



הקשר בין ישראל ליהודי ארצות הברית הגיע באחרונה לשפל חסר תקדים בגין ממשלה הנתפסת כימנית קיצונית וכנועה לממסד הדתי־חרדי. בנט הוא דמות מרכזית בממשלה הזאת ושותף פעיל ביצירת אותה תדמית של הממשלה. "זה לא רק הכותל וזה לא רק חוק המקוואות", אמר לי נשיא התנועה הרפורמית ריק ג'ייקובס בשיחתי עמו. "אנחנו בראש המאבק על צביונה של מדינת ישראל. מה שמדאיג אותנו הוא הפגיעה המתמשכת בתדמיתה של ישראל כדמוקרטיה מערבית. אנחנו נלחמים על עתיד הדמוקרטיה בישראל. תגיד לי, האם יש לישראל נשמה? האם ישראל היא מדינת העם היהודי או לא?"



במקום למנף את הפרויקט שלו לחיזוק אחדות בקהילה על ידי שילובם של גורמים מכל צבעי הקשת של הקהילה, בחר השר בנט לשתף בפרויקט שלושה גורמים, ששניים מהם - ארגון כמעט אלמוני בשם "עולמי" וחב"ד - הם אורתודוקסיים. הגורם השלישי הוא ארגון "הלל" הפועל בקמפוסים. אכן ,לתנועת חב"ד פעילים ובתי חב"ד בכל ארצות הברית. אבל לפעילי חב"ד לא אכפת מזהות יהודית. הקשר לישראל בכלל לא מופיע בתוכנית של תנועת חב"ד בארצות הברית.



שורשי המשבר ביחסים בין ישראל ליהודי ארצות הברית הם בישראל. לכן גם החלק המרכזי בפתרון המשבר הוא בישראל. "שאלת הזהות היהודית היא אקטואלית בישראל לא פחות מאשר בארצות הברית", אמר לי רב אורתודוקסי בניו יורק שחזר מביקור בישראל. "אני בהלם מהבורות בענייני דת שמצאתי בשיחות עם ישראלים, במיוחד בני נוער", אמר.