היו ימים רחוקים שבהם כל מי שביקשה לרחוץ בים הייתה עוטה על גופה בגד ים מלא שלא הותיר מקום לרמזים, והייתה משתכשכת במימי הים. הזמנים השתנו, אבל עדיין נשים מבוגרות לא מהלכות בביקיני המציג אותן, להבנתן, כמעט בעירום שאיננו מחמיא לגופן. זכותן המלאה של נשים ללבוש בגד ים ההולם את גופן - מביקיני קצר ועד לבורקיני המבוקש בעיקר בקרב נשים מוסלמיות. גם נשים חרדיות עוטות על גופן בגד ים שאינו מגלה טפח אלא מכסה את כל הטפחים.



עד כאן הקדמה. והנה אירופה הנאורה - ובראשה צרפת, שעל מדרגות הבסטיליה חרטה על דגלה ב-1879 את חירות האדם והמחשבה ואף הלבוש כמובן - חזרה בה בימים אלה מהקדמה.



לפני שנים אחדות ביקרתי עם אשתי בעיר הנופש קאן שלחופי הריביירה הצרפתית. לנגד עינינו הנדהמות הילכו נשים חשופות-חזה ללא כל רתיעה וחשש. המבוכה הייתה גדולה, אולי לנוכח שמרנותנו, שהרי בארצנו - להוציא חופי נודיסטים - אין מהלכים בחצי עירום ואף לא בעירום מלא. והנה הצרפתיות הללו היו משוחררות מכל עכבה (אינהיביציה בלעז).



מוסלמית נדרשת לפשוט בורקיני, חוף הים בצרפת. צילום מסך מתוך אתר ה'גארדיאן'
מוסלמית נדרשת לפשוט בורקיני, חוף הים בצרפת. צילום מסך מתוך אתר ה'גארדיאן'



כל אלה היו בעבר. השבוע התנפצה המסורת הצרפתית לרסיסים. לפתע הכריזו השלטונות הצרפתיים בחופים שלאורך הריביירה על איסור מוחלט שיחול מעתה על נשים מוסלמיות - או כל בני דת שהיא - להלך בחופים בבגד ים פוגעני ומרתיע: הבורקיני. כלומר, מה שמותר לנשים דתיות בארצנו שאיננה נאורה כל כך כמו צרפת, אסור בהחלט בתחומי הדמוקרטיה רבת-התהילה. על הנשים שם מומלץ לחשוף את גופן.



זו דמוקרטיה?


בית המשפט המנהלי העליון של צרפת השהה בינתיים את אכיפת האיסור התמוה להלך בבגד ים מלא בצירוף כיסוי ראש אופייני לנשים מוסלמיות, אך הוא נמשך כאילו לא נפלה החלטה. שוטרים צרפתים במדים מאיימים על נשים מוסלמיות חצופות העוטות על גופן בגד ים מלא, ומגרשים אותן מהחופים. על הסרבניות גם מוטל קנס.



ואנחנו צובטים את עצמנו ושואלים: זו דמוקרטיה? ואם אנחנו היינו מכריחים בארצנו מוסלמיות ודתיות יהודיות כשרות להסיר מעליהן את כל השפע הזה של הבגדים, ואולי אפילו לצוות עליהן להלך בחוף הים בבגד ים החושף את איברי גופן המוצנעים, הרי בכך היינו מצטרפים למשפחת העמים שוחרת הקדמה.



ובכן, ראוי שנמשיך להיות שרויים בתהום של נסיגה מהקדמה ולהמשיך להתיר לנשים מכל צבע עור, דת והשקפה להלך גם בביתן הפרטי, גם בחוצות הערים וגם על שפת הים כרצונן - גם אם ירצו להלך בעירום מלא, הרי יש חוף המוקדש להן. מוטב כך מאשר העריצות הצרפתית החדשה המכלה כל חלקת לבוש צנועה או פרועה.



הרי זו בושה וכלימה למנוע מנשים שדתן אוסרת עליהן חשיפה מלאה מלקיים את המצווה הכלולה בכללי האמונה.