כותרות גדולות דיווחו בימים האחרונים כי בוטלה חלוקת כרטיסי מזון לחגי תשרי. אבל לצערנו, אין ולו נזקק אחד שאמור היה לקבל סיוע בתקופת החגים מהתקציב בסך 25 מיליון שקל שהקצה משרד האוצר (כבר לפני חג הפסח) לאי ביטחון תזונתי עבור 2016. מה שבוטל זה ניסיון להתנהלות שלא בהתאם לכללי המינהל התקין, ופתרון לא מקצועי שאמור היה להתחיל, לכל המוקדם, בעוד כמה חודשים - ואם אכן יתממש, ייעשה לפחות באופן שקוף ולא במחשכים.



התקציב שוכב במשרד הרווחה חודשים ארוכים פשוט כי הנושא לא נמצא בסדר העדיפויות של השר חיים כץ. זאת אף ש-243 אלף משפחות וכ-285 אלף ילדים חיים באי ביטחון תזונתי חמור לפי הנתונים הרשמיים של המוסד לביטוח לאומי.



מה שעוד בוטל זו ככל הנראה עוד הודעה לתקשורת, עוד הבטחות ועוד התחייבויות שלטוניות בלי כיסוי. ככה זה לפני החגים, חייבים להגיד משהו לתקשורת כדי לכסות על חוסר המעש, חוסר האכפתיות ואי לקיחת אחריות על הטיפול באוכלוסיות המוחלשות בחברה הישראלית. עד החג הבא. מאז, עתרנו לבג"ץ, ואנחנו פועלים בעשור האחרון כדי לחייב את המדינה לגבש תוכנית ממשלתית בעלת יעדים מדידים לצמצום העוני וכן להקים מיזם לאומי לביטחון תזונתי.



המפתח כאן הוא מדיניות ולקיחת אחריות. זה לא בשמיים, זה אפשרי וזה התפקיד של המדינה, לא של ארגון לתת או של עמותות אחרות. כפי שאנחנו מתחייבים כבר שנים ארוכות – ברגע שהמדינה תיישם פתרון בשטח ותיתן מענה מלאה לבעיה, אנחנו סוגרים את הפעילות שלנו ומפסיקים לחלק מזון.



בינתיים, שר הרווחה משתלח בארגון חברתי שמסייע במקצועיות, בשקיפות מלאה וברגישות, במשך כל ימות השנה, יחד עם רשת עמותות סיוע, גאוות החברה האזרחית, לעשרות אלפי משפחות במצוקה. אז במקום לעשות את זה, אנחנו מזמינים את שר הרווחה לדיון ציבורי פתוח. שיסביר לציבור מה היעדים שלו לצמצום העוני, שיוכיח שהוא עומד מאחורי ההתחייבות שלו להקצות 100 מיליון שקל בבסיס תקציב המדינה ל־2017־2018 עבור אי ביטחון תזונתי, ושיפרט איך הוא מתכוון לטפל באחת הבעיות הכי חמורות בחברה הישראלית. אנחנו מבטיחים להמשיך לשמור על האינטרס הציבורי, לפעול למען האוכלוסיות המוחלשות ולהיאבק על שינוי סדר העדיפויות עד שתיושם דה פקטו מדיניות פרו-חברתית ויוקם, אבל על אמת, מיזם לאומי לביטחון תזונתי שייתן מענה לבעיה.



הכותב הוא מנכ"ל ארגון הסיוע לתת