"את האנדרטה לזאבי היה צריך להקים במפעל בר בקר", הגיב אחד מחבורת חטיבת הראל שהוקמה מחדש בוואטסאפ למטרת חיסול היוזמה להקמת אתר שבו יונצח רחבעם זאבי במתחם החאן שבשער הגיא. "באב אל-וואד", כתב חיים גורי לזכר חבריו לוחמי חטיבת הראל בפלמ"ח שנפלו על פריצת הדרך לירושלים, "לנצח זכור נא את שמותינו". לידיעת אלו שאינם מעודכנים - לא מדובר בחברת הביטוח הראל ולא בפקק הקבוע בשער הגיא. למגיב בפייסבוק על הרעיון להנציח את גנדי, שמעולם לא לחם בשער הגיא או שירת בחטיבת הראל, הייתה גרסה עכשווית לשירו של גורי: "בר בקר לנצח זכור נא את שמותינו... בחולות בת ים שוכנים מתינו".



לידיעת אלו שאינם מעודכנים גם במקרה זה - שני פושעים מוכרים חיסלו וניסרו את קורבנם בקצבייה וקברו אותו בחולות בת ים. לפי התחקיר שפורסם לפני כמה חודשים ב"עובדה", שיתף עמם גנדי פעולה בניסיונות למלט אותם ממשפט ועונש. בצד פעילותו לכאורה בעולם התחתון הפך גנדי להיות סמל ואזרח כבוד בעולם הבא של הימין הקיצוני ובעולם הזה של ממשלת ישראל, שהחליטה להקציב שניים וחצי מיליון שקל להקמת אתר הנצחה שבו "יתקיימו פעילויות חינוכיות, תיירותיות ותרבויות בתחומי ידיעת הארץ ומורשת המקום, ובמסגרתן יונצח בו זכרו של השר רחבעם זאבי".



עכשיו מגבשת "המועצה הציבורית להנצחת זכרו ופעלו של זאבי", שפועלת מתוך משרד ראש הממשלה, את תוכנית האתר - והיא עושה זאת בשיתוף עם "התוכנית להעצמת תשתיות מורשת לאומית" (כל אלה שמות שונים לזרועות תמנון שונות שיונקות כספים למטרות שונות שמתיישרות בדרך כלל עם האידיאולוגיה הימנית הדתית).



העובדה שנרצח בידי פלסטינים הפכה אותו לקדוש מעונה


גנדי הוא גם נביא הטרנספר. לפי תחקיר "עובדה", הוא גם לכאורה תקף מינית נשים. העובדה שנרצח בידי פלסטינים הפכה אותו לקדוש מעונה על מזבח ארץ ישראל השלמה. אחרוני לוחמי הדור ההוא מגרדים את התשעים. חלקם מוחים ומחו בכמה כלי תקשורת.



אליהו סלע, "רעננה", האיש שפיקד על חופש התנועה של השיירות לירושלים הנצורה הוא בן 90 כיום. לפני כמה שנים עשיתי עליו סרט דוקומנטרי (ערוץ 1) והשמטתי את דעתו על גנדי רק מפני שצר המקום מלהכיל את עלילותיו של האיש רעננה. הוא לא מחפש כבוד, אלא דרך להימלט מחרפת גנדי שמודבקת להיסטוריה הפרטית שלו.



את המאבק על כבודם של ההורים והסבים קיבל על עצמו דור הבנים. "מה יאמר נכדו של אבי או נינו כשיגיעו לאתר ההנצחה, יחפשו בגוגל, יגלו שמדובר בגנדי וישאלו אם סבא או סבא רבא שלהם היה חבר של הטיפוס הזה? גנדי לא היה בהראל, לא לחם בירושלים - וקריאת האתר על שמו היא טומאה", כתב אחד מהם בקבוצת הוואטסאפ שהתארגנה כדי לנסות למנוע את תקיעת האצבע של גנדי בעיני החיים והמתים. מדברים שם על הפגנה בפתח שער הגיא וחסימת התחבורה לירושלים. טעות. ההפגנה צריכה להיות לפני לשכת ראש הממשלה.