לא זכור מנהיג ישראלי שכל כך הזדהה עם הקהילה היהודית בארה"ב, כל כך השתדל לטפח יחסי קרבה עם כל חלקי הציבור היהודי והשקיע מאמצים כה גדולים לשמור, להדק ולהזין יחסים משופרים והדוקים בין ישראל לקהילה. במקביל, הוא הוכיח תבונה וכישרון מיוחדים בשמירה על יחסים תקינים בין ישראל לנשיאים ולצמרות הממשל בארה"ב.



זהו הדיוקן של שמעון פרס, שנחקק בתודעת הקהילה היהודית הגדולה בארה"ב. משיחות וראיונות עם יהודים בכירים, רבנים ועסקנים קהילתיים, מצטייר פרס כדמות מופתית, שיחד עם פעילותו, מעורבותו והישגיו בישראל כראש מפלגה, כשר, כראש ממשלה וכנשיא השכיל והצליח ליצור ולקיים נוכחות מורגשת בחייה ובעולמה של הקהילה בארה"ב.



"פרס ייזכר כדמות ענק בקהילה באמריקה", אמר סימור רייך, פעיל יהודי ותיק ומוערך, שכיהן בעבר כיושב ראש ועידת הנשיאים היהודיים. "הוא אחד האישים הישראלים הכי מכובדים, מוערכים ונערצים בקרב יהודים בארה"ב". "יהודי אמריקה יזכרו את פרס כסמל התקווה ונביא האופטימיות", הוסיף אריק יופה, שכיהן שנים רבות כנשיא התנועה הרפורמית בצפון אמריקה וקיים קשרים הדוקים עם פרס. כל הדוברים ציינו במיוחד את העובדה שבכל ביקוריו בארה"ב, ובכל תפקיד בכיר שהחזיק, גם כראש האופוזיציה, פרס נהג באופן עקבי להיפגש עם יהודים וטרח במיוחד לקיים פגישות עם נציגים מכל חלקי הציבור.



"פרס אהב במיוחד פגישות עם אינטלקטואלים ואנשי אקדמיה יהודים. הוא נהג להזמין אותם למלונו או להיפגש עמם בדירות השרד של שגרירים וקונסולים כלליים ששירתו בניו יורק", סיפר מנהיג יהודי, "היה לו חשוב להתעמת פנים אל פנים עם שאלות וטענות כלפי ישראל שהועלו בפגישות אלה. לא תמיד תשובותיו והסבריו התקבלו, אבל משתתפי הפגישות האלה יצאו מהוויכוחים עם פרס מלאי התפעלות והערכה לנכונותו להיחשף לביקורת, בלי שום סימן של טינה או רוגז או קוצר רוח. הם התפעלו במיוחד מכושרו הרטורי, שנתגלה בהסברים ובהבהרות שנתן לשאלות ולטענות".



"ככל שהזקין פרס נעשה יותר יהודי", אמר זאב פירסט, יועץ פוליטי שהיה ידיד קרוב של הנשיא התשיעי במשך עשרות שנים, "לאחר שנבחר לנשיא המדינה המאמץ של פרס היה להיות יותר יהודי. הקשרים ההדוקים שקיים עם הקהילה במשך שנים רבות ושאותם טיפח במיוחד עשו אותו לנשיא העם היהודי".


פירסט מספר כי כאשר שאל פעם את פרס מהו ההישג החשוב ביותר בקריירה הארוכה שלו ומה המעשה הייחודי והמרגש שהוא זוכר, תשובתו היתה: "לא מה שעשיתי מרגש אלא מה שאעשה מחר".



מנהיגים יהודים בכירים שהיו מעורבים בערוץ היחסים בין ישראל לבית הלבן סיפרו על הכישורים המיוחדים וביטויי התבונה המדינית שגילה פרס כראש ממשלה, כשר חוץ וכנשיא. "גם בעתות של משבר ומתיחות עם הממשל פרס נזהר ונשמר מאוד שלא לתת פומבי, אף לא ברמז, למשבר", סיפר ראש ארגון יהודי מרכזי לשעבר. "הוא ניחן בכישרון מיוחד להסביר ולהבהיר לנשיאים את הבעיות של ישראל ואת המציאות במזרח התיכון".