מחלת האלצהיימר מהווה מעמסה כבדה מבחינה נפשית וחומרית על הנפגעים, על משפחותיהם ועל החברה כולה. המחלה מתבטאת באיבוד הדרגתי של זיכרון, כושר למידה ושיפוט, עד כדי כך שאב אינו מכיר את ילדיו וסבתא אינה מזהה את נכדותיה.



ממשלות בעולם וחברות תרופות משקיעות כל שנה עשרות מיליארדי שקלים במאמץ למצוא תרופה שתמנע או תעכב את המחלה. ידוע שברקמת מוחם של חולי אלצהיימר שוקע חלבון בשם עמילואיד, שאינו קיים או קיים בכמויות קטנות במוחם של אנשים בריאים. אנשים שנושאים סמן גנטי הקרוי ApoE4 הם פגיעים במיוחד לשקיעת העמילואיד. על כן חלק ניכר מהמאמץ לפתח תרופה למחלת האלצהיימר מתרכז בניסיונות למנוע את השקיעה או לסלק עמילואיד קיים. שתי חברות תרופות, איליי לילי ואמג'ן, אמורות לפרסם תוצאות ניסוי תרופתי עם חיסון נגד שקיעת עמילואיד במהלך 2017.



אוניברסיטאות ומכוני מחקר בישראל הם בקדמת במת המחקר בתחום מחלת האלצהיימר. חשוב לציין שכל תרופה אשר לה השפעה ממשית על מהלך מחלת אלצהיימר צריכה להינתן לחולה לפני שהמחלה מקבלת ביטוי קליני, היות שביטוי קליני של המחלה מצביע על הרס בלתי הפיך של תאי מוח. כדי שתרופה תינתן בהיעדר סימני מחלה או בשלבים מוקדמים מאוד של המחלה, על התרופה להיות כמעט ללא תופעות לוואי. עד היום שבו לתרופות מבית מיכאלסון/שוורץ יהיה יישום קליני נחכה כולנו בכיליון עיניים לתוצאות מחקרי החיסון שאמורות להתפרסם בתחילת 2017.



הכותב הוא יו"ר מרכז אלצהיימר, רמת גן