החל מ־20 בינואר 2017 יסתגלו ככל הנראה עובדי הבית הלבן לפנות הן ל”גבירתי הנשיאה” והן לבעלה “אדוני הנשיא”. זכיתי לעבוד לצד שמעון פרס ביחד עם הנשיא לשעבר ביל קלינטון. זו התנסות שיכולה ללמד משהו על התכונות הנחוצות להיות נשיא ארצות הברית. קלינטון נטל בעצמו את ההובלה האמריקאית של תהליכי השלום במזרח התיכון. הייתה לו שפה משותפת הן עם יצחק רבין והן עם שמעון פרס



הוא הבין היטב את הנחיצות בתהליך שלום עם הפלסטינים כיסוד לשלום עם ירדן ולתהליך ייצוב האזור על ידי שיתוף פעולה כלכלי בעיקר. קלינטון היה בקיא בכל פרט של המשא ומתן שלנו עם אש”ף, ירדן וסוריה, לא רק ברמה המודיעינית אלא גם ברמת האנשים שניהלו את המשא ומתן. הוא עבד עם צוות מבריק בבית הלבן ובמחלקת המדינה וידע להקשיב לאנשיו, כגון מזכיר המדינה וורן כריסטופר, דניס רוס, מרטין אינדיק, אהרון מילר ואחרים.



הוא בעצמו ניהל משא ומתן, תמיד לטובת האינטרסים האמריקאיים האסטרטגיים באזור, כמו גם האינטרסים הכלכליים של החברות האמריקאיות. הוא אוהד ישראל מובהק, אך היה קשוב לפלסטינים וליתר מנהיגי ערב. הוא ידע לקבל החלטות שלא תמיד היו פופולריות, אשר שירתו את תפיסתו הגיאופוליטית לגבי האזור - פתרון שתי המדינות שיוליד תהליך אזורי. כך היה כאשר החליט לאחר שיחות אוסלו הראשונות להכיר באש”ף ולהעביר זאת בקונגרס. ביטחון ישראל קדם אצלו לכל, אך היה חופף לקידום תהליך השלום. בסוף 1995 הוא הציע לפרס לקיים שיחות עבודה על ברית הגנה בין שתי המדינות. בשיחות בחדר הסגלגל ידע קודם כל להקשיב ולגלות אמפתיה.



הילרי וביל קלינטון. צילום: רויטרס



הוא ידע לתת תחושה לבני שיחו שהשיחה היא הדבר היחיד שמעסיק אותו, אף שהיה עסוק באותם רגעים בעשרות נושאים שעל סדר היום האמריקאי. קלינטון היה נשיא טוב בשל יכולת המנהיגות שלו, יכולותיו במינוי אנשים מעולים, הבנתו העמוקה של נושאים ויכולת קבלת ההחלטות שלו. הוא פטריוט אמריקאי


וקוסמופוליטי המבין את התמורות בעולם.



לרעייתו יש תכונות דומות, ומעל לכל הם שותפים למערכת ערכים ליברלית של חירות ושוויון בין בני אדם ועמים. שניהם יודעים לנצל היטב את תהליכי הגלובליזציה לטובת האינטרסים האמריקאיים, גם ברמה הממשלתית וגם ברמת החברות האמריקאיות הגדולות. אלה הסיבות שהילרי קלינטון מתאימה להנהיג את ארצות הברית, ודונלד טראמפ לחלוטין לא.



באשר לנו ולמזרח התיכון, הילרי קלינטון ניצבת בפני אתגרים קשים: המלחמות בסוריה ובעיראק, האיום של דאע”ש והקיפאון המדיני בינינו לפלסטינים. היא תמשיך את המדיניות של אובמה, עם יותר נציות בנושא הסורי, שם היא שואפת לייצר אזורים חסינים ממתקפות אוויריות באמצעות משא ומתן עם רוסיה. היא תהיה אוהדת לישראל כמו שני קודמיה הדמוקרטים. כמו אובמה, התלהבותה מראש הממשלה בנימין נתניהו היא מרוסנת למדי. האם הילרי קלינטון טובה לישראל? ישראל זקוקה לנשיא/ה בוושינגטון שטוב/ה קודם כל לאמריקה, ולנשיא/ה שידע לקבל החלטות למען תהליך שתי המדינות. הילרי קלינטון היא כזאת.



הכותב הוא מייסד שותף של  מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת "יאללה - מנהיגים צעירים"