כאשר מתחיל לרדת בישראל גשם חזק, כזה שהאדם המצוי בבריטניה לא היה שם לב אליו, מודיעים בכלי התקשורת על סופה מתקרבת, שיטפונות והפסקות חשמל, כאילו היה מדובר בצונאמי או בצבע אדום. כך היה בשבוע שעבר עם גשם מעל לממוצע ורוח של לא יותר מ־50 קמ"ש. סוף־סוף היה נושא נורמלי לדבר עליו: מזג האוויר. אצלנו בבית קרה הבלתי ייאמן, והחשמל נותק. ללא אור, טלוויזיה וסכנה קיומית לאינטרנט, המצוקה המשפחתית הייתה בשיאה. צלצלתי כמה פעמים למוקד חברת החשמל; מילה טובה על השירות: כל פעם נתנה לי גברת אדיבה את פרטי התקלה ואת השעה המשוערת של החזרת החשמל. עד מהרה חזרה המשפחה המפונקת התל־אביבית למסלול החיים.



מזג האוויר הנוכחי מתכתב עם המציאות שלנו. חבל שהממשלה לא מקפיאה בחורף את ההתנחלויות. במקום זאת יש לנו צונאמי של הרחבת התנחלויות וחוק ההסדרה. מדובר בדגל שחור בים ובדגל שחור מעל הדמוקרטיה, שכן זהו חוק סיפוח שלא יעבור את מבחן בג"ץ ויוגש לבית הדין הבינלאומי הגבוה לצדק בהאג. כיבוש אינו מוסרי, והוא אסון לא פחות לכובש מאשר לנכבש. סיפוח אסור על פי דין גם בישראל וגם בעולם.



הממשלה קוברת כל סיכוי לפתרון שתי המדינות, ובהרחבת ההתנחלויות היא מכוננת ומנציחה מדינה דו־לאומית. ראש הממשלה האמיתי הוא נפתלי בנט. יש לו תוכנית סדורה, סיפוח דה פקטו של אזורי סי. זהו קרב על גבנו בנושא מי ישלוט: הימין הקיצוני או הקיצוני יותר. ובינתיים האופוזיציה תופסת תנומת חורף.


באמריקה קר יותר. עבור אמריקאים רבים, ב־20 בינואר 2017 יתנופף דגל שחור מעל הבית הלבן. הנשיא הנבחר טראמפ לא מפסיק לצייץ, להעליב את סין העממית, את הדמוקרטיה ואת



התקשורת. ארצות הברית אינה אותה ארצות הברית שאנחנו מכירים. היא ימנית יותר, גזענית יותר, פחות דמוקרטית. את התופעה אנחנו מכירים היטב.


באירופה קר עוד יותר. הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין הוא דיקטטור שמחזיר את רוסיה שנים אחורה. על כן, דווקא הימין מעריץ אותו: טראמפ באמריקה, פיון בצרפת, נתניהו בישראל. האיחוד האירופי חושש עתה מגל ימני לאומני ובדלני. באיטליה קומיקאי אנרכיסט ומפלגה ניאו־פשיסטית ברפרנדום חוקתי וניצחו את השמאל המתון, אך איטליה, כמו איטליה, לא תהיה דיקטטורה, אלא בלגן איטלקי טיפוסי בסגנון סרטי פליני. צרפת היא אולי הבאה בתור עם הבחירות לנשיאות שייערכו בה בחודש מאי. רוח לא טובה נושבת בעולם בחורף 2016.



גם לאוהדי הכדורגל התל־אביבי מדובר בחורף של שפל חסר תקדים. "מכבי שוב הפסידה", היה שר הכפיל הצהוב של אריק איינשטיין , והפועל בפשיטת רגל. מיקרו קוסמוס לישראל בחורף 2016. 



הכותב הוא מייסד שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת "יאללה - מנהיגים צעירים".