אם ראש הממשלה בנימין נתניהו רציני בקשר לרעיון של יוזמת שלום אזורית ומעוניין לשתף ראשי מדינות מוסלמיות סוניות במאמץ לפתרון מדיני לסכסוך הישראלי־פלסטיני, יש בניו יורק מי שיכול לעזור לו.



לפני כחודשיים נכנס מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש לתפקיד שימלא בחמש השנים הבאות. גוטרש, ראש ממשלת פורטוגל לשעבר, מביא עמו לראשות הארגון ניסיון ומוניטין של מי שהצטיין כמדינאי והוכיח את עצמו כדיפלומט. במרכז האו"ם מציינים לשבח במיוחד את כישוריו בניהול משאים ומתנים בין גורמים יריבים. המחמאה הנפוצה עליו בניו יורק היא שהוא "אמן בסחיטה של ויתורים ופשרות" מצדדים עוינים.



נכון, מדובר באיש שפועל בזירה שנחשבת עוינת לישראל. גם הגינוי של המועצה לזכויות האדם את גזר הדין של אלאור אזריה העצים את המוניטין של המועצה כחד־צדדית נגד ישראל. אבל למזכ"ל האו"ם יש מעט השפעה ישירה על ההחלטות של גופים באו"ם. נדמה שבינתיים גוטרש עדיין חף מכל נטייה לצד מסוים בסכסוך. משום כך המזכ"ל החדש יוכל להיחשב בעיני הצדדים המעורבים כמי שיכול לסייע לכינוס ועידה של ראשי מדינות מוסלמיות סוניות כדי לגבש פתרון מדיני לסכסוך.



מתמצא בסכסוך הישראלי-פלסטיני



שלא כשני קודמיו, קופי אנאן ובאן קי־מון, שהתוודעו לבעיות המזרח התיכון רק כשהגיעו לניו יורק - גוטרש הגיע לכהונה כמומחה לבעיות המזרח התיכון, שמתמצא זה שנים רבות בנבכי הסכסוך הישראלי־פלסטיני. בתפקידו כנשיא האינטרנציונל הסוציאליסטי לשעבר ביקר גוטרש בישראל פעמים אחדות, שוחח עם ראשי מפלגת העבודה ונועד ברמאללה עם אנשי צמרת ברשות הפלסטינית. המזכ"ל מכיר אישית פוליטיקאים בכירים ישראלים, ויש כלפיו הערכה בקרב בכירים פלסטינים. לאחרונה הציע גוטרש למנות את ראש הממשלה הפלסטינית לשעבר סלאם פיאד לשליח המזכ"ל בלוב. לאחר שמינויו סוכל בידי שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי, עלה שמה של ח"כ ציפי לבני כמי שעשויה להתמנות לתפקיד בכיר בארגון, כנראה בתמורה למינוי פיאד.



מדינת ישראל הצטרפה למהלך האמריקאי של סיכול מינויו של פיאד, וייתכן שהמזכ"ל נעלב. אבל זה לא צריך למנוע יוזמה ישראלית לבקשת מעורבותו בקידום יוזמת שלום אזורית. הפנייה צריכה להיעשות באופן דיסקרטי באמצעות שליח מיוחד מירושלים מטעמו של ראש הממשלה. מוטב לא לשתף במהלך את השגריר באו"ם דני דנון. הרי דנון יוצא בגלוי נגד פתרון שתי המדינות. דנון גם התחיל את יחסיו עם המזכ"ל החדש ברגל שמאל, כאשר תקף את הצעתו למנות את פיאד לשליחו. עם זאת, הוא לא מצא לנכון להגיב בחיוב על הצעת המזכ"ל ללבני - הצעה שאם אכן תתממש, תציב לראשונה ישראלית בכירה בצמרת האו"ם. דנון הוכיח כי הנאמנות לזהות המפלגתית שלו חשובה לו יותר מאשר הבעת תמיכה במינוי שיתרום למעמדה של ישראל בארגון.



גוטרש ביקר זה לא כבר בסעודיה, במדינות המפרץ ובמצרים. לפי דיווחים מוועידת מינכן לביטחון, שהתקיימה החודש, יש כמעט תמימות דעים בין ישראל לסעודיה בנוגע לצעדים שיש לנקוט מול איראן. המזכ"ל הוא האיש הנכון בעיתוי הנכון כגורם מסייע לקידום יוזמת שלום אזורית.