המונח "חדשות מזויפות" חדר בשבועות האחרונים לעולם הפוליטי־תקשורתי שלנו, בעקבות דבריו של טראמפ. מכיוון שמדובר כאן בנושא עקרוני, אני מעוניין להציג את דעתי בו. ראשית, הנושא ישן נושן. המרגלים הראשונים שלנו בתנ"ך כבר הביאו ידיעות מזויפות (או שקריות) על ארץ ישראל, המלוות גם בידיעות נכונות ואמיתיות, כי מאז ועד היום חדשות/ידיעות שקריות תמיד מלוות בגרעיני אמת רבים, כדי להסתיר את השקר והזיוף. 
 

הנושא, ושמו דיס־אינפורמציה, הפך לאמנות במשטר הקומוניסטי בברית המועצות. מחלקה מיוחדת בשירות מודיעין החוץ הרוסי עסקה בכך והציפה את עיתונות המערב בחדשות מזויפות, שתכליתן הייתה לקדם את האינטרסים של ברית המועצות, להכפיש את המערב ולאיים עליו. מדינת ישראל הייתה אחת ה"קורבנות" של המחלקה הזאת. שנית, אנחנו כיהודים סבלנו מקדמת דנא מידיעות מזויפות על אודות מנהיגינו ומעשי ידינו. חדשות לבקרים מופצות עלינו ידיעות מזויפות על כך שאנו מרעילים בארות, גורמים לאיידס וכמובן "רוצחים עם". מרוב עמים שנרצחו על ידינו, על פי החדשות המזויפות, כבר לא נשארו אנשים. שלישית, בעולם הערבי, במזרח התיכון, החדשות המזויפות הן לחם חוק. זה כמעט חלק מתרבות הדיווח, בבחינת המטרה מקדשת את האמצעים.



מי כמונו מכיר את זה. כאשר פרצה מלחמת ששת הימים ביוני 1967, התקשורת הערבית הייתה מלאה ביום הראשון בסיפורי ניצחון וגבורה, עד שאנשי אמ"ן, שעסקו בהאזנה לחדשות בערבית ולא ידעו מה המצב האמיתי בחזית, התמלאו פחד אימים והתקשו לעבוד. צמרת אמ"ן נזעקה להרגיע אותם. ואז, כאשר לנאצר, השליט המצרי, התגלתה התבוסה האווירית האיומה של חיל האוויר המצרי, הוא התקשר לקראת בוקר 6 ביוני, היום השני למלחמה, למלך חוסיין, מלך ירדן, ואמר לו: אתה ואני נפרסם ידיעות שמטוסים אמריקאיים ואנגליים הם שתקפו את המטוסים שלנו. חוסיין הסכים. למחרת כל התקשורת הערבית הייתה מלאה בחדשות המזויפות על כך שארצות הברית ואנגליה הן שתקפו את חיל האוויר המצרי. פרצו מהומות בכל בירות ערב, ומרביתן ניתקו את היחסים הדיפלומטיים עם ארצות הברית.




חצי אמת חמורה משקר



רביעית, אני מחזיק באמירה שחצי אמת חמורה משקר. במילים אחרות, חדשה שמעלימה דברים או מעוותת אותם או לא מציגה אותם בהיקשר הנכון, דינה כחדשה מזויפת. אמחיש זאת בנושא אקטואלי ביותר. אנו עדים בימים אלו לגל אנטישמי בארצות הברית. זה נכון, וזה מדאיג. אבל הקורא עלול להתרשם שלפתע פתאום, מכלום, פרץ גל אנטישמי בעקבות הבחירות של טראמפ. כאילו נשמעה שריקת משרוקית והחלו לחלל בתי קברות יהודיים ולשלוח מכתבי איום לקהילות. וזה לא נכון. על פי נתוני הליגה נגד השמצה, התרחשו בשנים 2009־2015 (דהיינו, תקופת אובמה כנשיא) למעלה מ־7,000 אירועים אנטישמיים: 210 מקרים של התנפלות פיזית על יהודים, 2,900 מעשי ונדליזם, 3,900 איומים. מדובר בממוצע של 84 אירועים לחודש בעשר השנים שחלפו. בחודשים האחרונים היו 95 אירועים בחודש. דהיינו, עלייה של 10%. מה יהיה במהלך כל השנה הנוכחית? נחכה ונראה.



ובכלל, כאשר תקשורת פשוט מעלימה מידע, ביודעין, על פי האג'נדה שלה, איך נקרא לזה? ברור שלא מדובר בחדשות מזויפות, כי אין חדשות. אני הייתי קורא לדבר: תמונה מזויפת.