עמנואל מקרון הצרפתי, מועמד המרכז הכריזמטי לנשיאות צרפת, בנקאי וסוציאליסט לשעבר בן 39, עשוי בתחילת חודש מאי הקרוב להפוך לנשיא הבא של הרפובליקה. הוא בוגר האוניברסיטאות האליטיסטיות בצרפת, שירת כשר כלכלה בממשלתו של פרנסואה הולנד, תומך נלהב בחיזוק האיחוד האירופי, מתנגד חריף לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, דוגל בכלכלת שוק עם אמפתיה חברתית, חסיד של ערכים ליברליים ופתוח לכניסת מהגרים ופליטים. ככל הנראה מקרון יתמודד בסיבוב השני והמכריע של הבחירות מול מרין לה פן, שעומדת בראש החזית הלאומנית הימנית הקיצונית.  
בחירתו האפשרית של מקרון, שמוביל בכל הסקרים, תסתור את התפיסה הרווחת בקרב פרשנים של המערכת הבינלאומית כי הגל הימני הלאומני, ששטף את בריטניה עם ניצחון היציאה מהאיחוד האירופי ואת ארצות הברית עם ניצחון טראמפ, הוא גל דטרמיניסטי שישטוף את כלל מדינות אירופה; גל שנישא בעיקר על שנאת מהגרים ודחיית הגלובליזציה.
יש קו מקשר בין הברקזיט הבריטי, טראמפ ומרין לה פן. כולם מסמנים כמיהה לחזרה ללאומנות מתבדלת, שנאה למהגרים, מעין קולוניאליזם מבית, התנגדות לסחר חופשי ותנועה חופשית של בני אדם ודחייה של השונה - של מוסלמים, שחורים, יהודים, להט”בים. בעיני, השר נפתלי בנט הוא הגרסה הישראלית של התופעה. מבחינה זאת, הבחירות בצרפת, שייערכו ב־23 באפריל, הן בעלות משמעות היסטורית: האם מרין לה פן, שעומדת בראשות מפלגה ניאו־פשיסטית, תזכה בבחירות ותוביל לפירוק של האיחוד? האם אירופה תחזור לעידן של לאומנות וגזענות?

סביר שלא. מול לה פן עומד מרכז מתון פרגמטי, שדוגל בערכי השמאל: שוויון מלא וקליטת מהגרים, ולו תפיסה כלכלית פרגמטית בעד שוק חופשי וגלובליזציה. גם בהולנד הימין הקיצוני יורד בסקרים. בכל הנוגע לסכסוך הישראלי־פלסטיני, המרכז המתון הוא בעד פתרון שתי המדינות ומתנגד חריף להתנחלויות. 
ייתכן שהמרכז החדש הוא התשובה לימין הקיצוני. בזמנו, ראש ממשלת בריטניה טוני בלייר נחשב מרכז חדש שבא מהשמאל. גם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ממפלגת הנוצרים הדמוקרטים הגרמנית, היא מרכז מתון, ימין פרגמטי הדוגל בקליטת מהגרים ופליטים. 
ניצחון של מקרון בצרפת עשוי לבטא ניצחון חשוב על הימין הקיצוני, הישג לאיחוד האירופי ולגלובליזציה. האם גם בישראל יש תשובה של מרכז חדש לימין של בנט וראש הממשלה בנימין נתניהו? על פניו יו”ר יש עתיד יאיר לפיד הוא התשובה הזאת - גם מרכז, גם סוציאלי, וגם מוכן לשותפות עם השמאל.
ההבדל הוא שאצלנו נכנס הנושא של פתרון שתי המדינות למשוואה. מבחינה זו, יאיר לפיד ויש עתיד אינם מרכז מתון. לפיד מתחנף למתנחלים ולא רואה בכיבוש את שורש הבעיה הערכית של ישראל. הוא לא תשובה לבנט. הוא אח. עם זאת, צריך להתבונן בתמונה הגלובלית: הבחירות בצרפת בהחלט יכולות להיות שלט עצור לגל הימני הגזעני המסוכן שמובילים טראמפ ודומיו נגד הסדר הגלובלי הקיים. 
הכותב הוא מייסד שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת "יאללה – מנהיגים צעירים"